További Bulvár cikkek
A balatonfüredi kikötőben felsorakozott vitorlások vezérhajójára szombaton felhúzták a nemzeti lobogót, a matrózok megkoszorúzták a tó vizét, lövés dördült, és vitorlát bontott több mint kétszáz hajó - ezzel megkezdődött az idei vitorlásszezon, egyben az első verseny is a Balatonon.
Tramontana
Hivatalosan a 66. szezon nyílt meg, de 140 éve már volt vitorlásegyesület Balatonfüreden, amely a balatoni vitorlázás bölcsőjének tekinthető - mondta köszöntőjében Bóka István, a város polgármestere. Elmondta: egy hete adták át a Balaton "csodálatosan felújított" leghíresebb vitorláshajóját, a Tramontanát, amely nyolc Kékszalag versenyt nyert. Füred "egyik ékessége", a Yacht Klub pedig tizennégyszer lett már első a vitorlás-egyesületek versenyében - tette hozzá a polgármester.
Straub Elek, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke azt hangsúlyozta, hogy csaknem négyezer igazolt vitorlásversenyző van a Balatonon, de e szép sportnak hódolók száma a tízezret is eléri. A szombati vitorlás nagydíjon rekordszámú hajóegység indul - 194 vitorlás 813 versenyzővel -, és vízre szállnak az ifjúságiak is 96 hajóval, 126 tagú legénységgel.
A 2009. évi vitorlásszezont Hónig Péter, közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter nyitotta meg, a hagyományoknak megfelelően jó szelet kívánva.
A miniszter az ünnepség után elmondta: siet Scylla nevű hajójára, mert ő is részt vesz a versenyen. Negyvenkét éve vitorlázik a Balatonon, négyszer volt magyar bajnok, és a hajókategóriájában nyolcszor nyert Kékszalag versenyt, amelyen az idei nyáron is ott lesz csapatával - mondta a miniszter.
Új kompkikötő?
A Badacsony és Fonyód között tervezett második kompkikötő megépítésével kapcsolatban a miniszter azt válaszolta, hogy még tájékozódnia kell, át kell tekintenie a beruházással kapcsolatos elemzéseket. Mint mondta: nyilvánvalóan ez is egy üzleti vállalkozás, és "valakinek ebből haszna lesz, elsősorban tehát annak kellene szerepet vállalnia".
Suchmann Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) elnöke elmondta, hogy rövidesen tárgyal a szakminiszterrel az új kompkikötői fejlesztésről. A BFT elnöke hangsúlyozta, hogy számos komoly érvet tud felsorakoztatni a szükségessége mellett, ellenérvet viszont egyet sem ismer, mert a "csak" és a "nem" számára nem érvelés.
A BFT legutóbbi ülésén ugyanis a közlekedési tárca képviselője a pénzhiányon kívül nem tudott más, elfogadható érvet mondani a fejlesztés elhagyására - jegyezte meg, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy Brüsszelben, az Európai Unió "illetékes helyén egy ilyen fejlesztést kifejezetten támogatnak".
A BFT elnöke szerint uniós támogatásból igyekeznek megépíteni a badacsonyi és a fonyódi út- és kikötőfejlesztést, és a további beruházáshoz keres üzleti befektetőt a Balatoni Hajózási Zrt. Szerinte a teljes kompkikötői beruházáshoz 3,5 milliárd forint uniós támogatásra lenne szükség.
Az elnök hangsúlyozta: a balatoni turisztikaivonzerő-fejlesztési programból semmit sem adhatnak fel "bürokratikus akadályok miatt", de ha nincs pénz és valami gazdaságtalan, az valóságosan korlátozó tényező, ám a "csak" az a BFT-nek nem elfogadható el.
Végül Suchmann Tamás utalt arra is, hogy a Balatonon legalább tízezer vízi jármű van, s ebből mintegy hatezer vitorláshajó. Június elején avatják a balatonboglári vitorláskikötőt, fejlesztik a balatonfenyvesit és a balatonberényit is, továbbá még tizenegy új kikötőberuházás "áll tervezés alatt".