Itt a magyar halálutak listája
További Bulvár cikkek
Új sorozatot indít az Index: mostantól minden évben összeállítjuk a legbiztonságosabb és a legveszélyesebb magyarországi közutak listáját. Idén az elmúlt három év, tehát a 2006-2008-as időszak baleseti statisztikáit kértük le a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től, 2010-től mindig az előző év statisztikai adatai alapján készítjük el listánkat (az adatokat excelben itt találja).
A listák elkészítésénél egyfelől azt vettük figyelembe, hogy összesen hány baleset, és ezen belül hány halálos történt az elmúlt három évben az egyes utakon. Másfelől megnéztük azt is, hogy mennyi az egy kilométerre jutó összes, illetve halálos baleset száma, hiszen értelemszerűen egészen más adatok jönnek ki egy több száz kilométeres úton – 17 olyan közút van, ami 100 kilométernél hosszabb –, mint egy néhány kilométeresen; 10 utunk hossza a 10 kilométert sem éri el.
Amit tudni lehetett
A statisztikai adatok abból a szempontból kétségkívül a rendszeresen autózok, illetve a baleseti híreket figyelők tapasztalatait erősítik, hogy a legveszélyesebb magyar útnak a 4-es főút mondható. Az észak-erdélyi és részben az ukrajnai tranzitforgalmat elvezető, Budapesttől a záhonyi határátkelőig vezető úton az elmúlt három évben a legtöbb, 1087 baleset (és ebből lényegében minden tizedik, 109 volt halálos).
A 4-esen másfélszer annyi baleset történt, mint a 637 balesettel második helyezett, Pécsre vezető 6-os főúton, és kétszer annyi, mint a harmadik legveszélyesebbnek számító, a horvát határra vezető M7-es autópályával lényegében párhuzamosan futó 7-esen (502 baleset). Utóbbi statisztikái a sztráda fokozatos kiépítésével valamelyest javultak, a 2006-os 175-ről 2008-ra több mint tíz százalékkal 157-re csökkent a balesetek száma (ezekből 2006-ban még 15 volt halálos, a következő két évben összesen csak 17).
Kilométerenként két baleset
Az ország 91 főúti besorolású közútjának hossza 6475 kilométer, ezeken az elmúlt három évben 12 644 baleset történt. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos főúton 512 méterenként van valamilyen baleset. A 12 644-ből 1144 ütközés volt halálos kimenetelű, vagyis minden 5660 méterre jutott egy.
A legveszélyesebb utak tízes listájára három kétszámjegyű út került fel, mindhárom alföldi, ebből kettő tranzitút: az ötödik legtöbb baleset (432) a Debrecent Szegeddel összekötő 47-esen, a nyolcadik legtöbb (311) a Budapestről a tompai határátkelőhöz vezető 51-esen történt. Közvetlen utóbbi mögött jön 285 balesettel a Kecskeméttől a gyulai határátkelőhöz vezető 44-es út, és csak a tizedik az M5-ös teljes szakaszának megépítése és matricásítása előtt abszolút halálútnak számító 5-ös főút.
A tíz legveszélyesebb útból hét a halálutak – vagyis a legtöbb halálos balesetet hozó utak – listáján is rajta van. Ezt a szomorú rangsort is a 4-es út vezeti egyetlenként száznál több halálos balesettel. Itt is a 6-os út a második (75), a harmadik viszont a Székesfehérvárról az osztrák határig vezető – tehát szintén tranzitútnak számító – 8-as főút 57 halálos balesettel. A kétszámjegyű utaknak ez a mutatója még rosszabb: az 51-esen történt a negyedik legtöbb halálos kimenetelű ütközés (35), a 44-es út a hatodik, a 47-es a kilencedik, és erre a listára felkerült a Balatontól Sopronig – lényegében az osztrák határig – vezető 84-es főút is.
A veszélyes és halálos utak listáján egyébként több a kelet-magyarországi út, mint a dunántúli, mindkét lajstromban hat a néggyel szemben. Igazán azonban az alföldi utak veszélyessége látványos: mindkét listán öt alföldi út szerepel – 4-es, 5-ös, 44-es, 47-es és 51-es –, igaz, ezekből négy tranzitút, az ötödik pedig a leghosszabb magyar kétszámjegyű út.
Itt nyugodtan autózhatunk
Ha az összes baleset statisztikája alapján a legbiztonságosabb utakat keressük, akkor – aligha meglepő módon, a jóval rövidebb úthossz és az egyébként is jóval kisebb forgalom miatt – elsősorban háromszámjegyű utakat találunk. A tíz legbiztonságosabb út listáján nyolc ilyen, és csak két kétszámjegyű van (a legbiztonságosabb egyszámjegyű út az összes baleset számát tekintve a 2-es, de az is csak a 70. helyen van a 91 főutat tartalmazó listán).
Legbiztonságosabb utak nagyobb térképen való megjelenítése
A közútkezelő adatai szerint kilenc olyan út van, ahol három év alatt tíz baleset sem történt, ebből az 55-ös főutat Bajánál tehermentesítő, kevesebb, mint 2 kilométeres 551-esen és az M30-ast Miskolccal összekötő, mindössze 3,5 kilométeres 304-es úton csak egy-egy baleset történt (és egyik sem halálos, előbbi könnyű, utóbbi súlyos sérüléssel járó ütközés volt). A harmadik, a kópházi határátkelőtől a 84-es úthoz vezető 861-es, ahol két könnyű balesetet regisztráltak az elmúlt három évben.
A legbiztonságosabb utak közé a kétszámjegyűek közül a Győr és Gönyü közötti 19-es, valamint a Kisterenye és Tarnalelesz között vezető 23-as főút került be; előbbi a második legrövidebb kétszámjegyű út, utóbbi pedig Nógrád és Heves megye kevésbé fejlett részén, jelentős városok érintése nélkül vezet keresztül. A forgalmasabb utak közül a legbiztonságosabb tízbe a Budapest és Taksony közötti 510-es, a Nagykáta és Cegléd közötti 311-es tudott bekerülni.
A közútkezelő adatai szerint nyolc olyan út van, ahol az elmúlt három évben nem történt halálos baleset. Igaz, ezekből ötnek a hossza 1-3 kilométer, emellett van egy 9, egy 16 és egy 34 kilométeres (utóbbi három a már említett 510-es, a Kaposváron átmenő 610-es és már szintén említett 311-es).
Hány kilométereként vagyunk veszélyben?
Óvatosabban vezetünk
Az elmúlt három év tendenciái minden mutató tekintetébe javuló közlekedési morálról árulkodnak. Míg 2006-ban 4435 baleset volt az adatbázisban szereplő 91 főúton, egy évvel később már csak 4256, míg tavaly ez a szám 3953-ra süllyedt. A legnagyobb mértékben, csaknem 30 százalékkal, a halálos balesetek száma csökkent: a 2006-os 434-gyel szemben tavaly már csak 306 ütközés volt halálos kimenetelű. A könnyű sérüléses balesetek száma ugyanakkor elenyésző mértékben, 2397-ről csak 2300-ra csökkent a három év alatt. Kivételek persze vannak, a 43-as főút például Románia 2007-es csatlakozása után veszélyesebb lett, mind addig volt, a balesetek száma 9-ről 25-re nőtt, ezen belül a halálos végződésűeké 2-ről 7-re változott.
Természetesen a balesetek száma önmagában nem elég ahhoz, hogy pontosan megállapítsuk, melyik a legbiztonságosabb, és melyik a legveszélyesebb út, hiszen így a 2 kilométeres utat a több mint 300 kilométeressel kell összevetni. Ezért elkészítettük azt a listát is, amely azt tartalmazza, hány egy adott úton hány kilométerenként vagy hány százméterenként történt baleset.
A legveszélyesebb útnak ebből a szempontból a 111-es út számít: az Esztergom és Dorog közötti 7,5 kilométeres útnak minden 189 méterén volt baleset az elmúlt három évben (az összesen negyven ütközésből egy volt halálos kimenetelű, 25 súlyos, a többi könnyű sérüléssel járt).
Az esztergomiak és a város környékén autózók számára különösen aggasztó lehet, hogy a rangsor második helyén a városon áthaladó – Budapestet Táttal összekötő – 11-es főút áll, ennek minden 232-ik méterén történt baleset 2006 és 2008 között. Harmadik a Miskolc és Bánréve közötti 26-os út 278 méteres átlaggal, de 300 méter alatt van a Debrecen és Mátészalka közötti 471-es – itt gázolt nemrégiben a labdarúgó Bodnár László is –, valamint a minden veszélylistán élbolyban szereplő 4-es főút (és ebből a szempontból már az ország tizedik legveszélyesebb útja az abszolút számok szerint legbiztonságosabb egyszámjegyű, a 2-es főút).
Bő kétkilométerenként meghalt valaki
Az egy kilométerre jutó halálos baleset alapján készített rangsorban a 11-es út mutatója a legrosszabb: átlagosan 2,3 kilométerenként történt ott egy halálos baleset az elmúlt három évben. Három kilométer alatt van az átlaga a 8-as út és Balatonfűzfő közötti 72-esnek – ez az ország legrövidebb, alig 7 kilométeres kétszámjegyű útja –, továbbá a Mohács és Pécs közötti 57-esnek, valamint, nem meglepő módon, a 4-es főútnak (a tízes listán van további két hosszú út, a 6-os és a 8-as).
Legveszélyesebb utak nagyobb térképen való megjelenítése
A 91 magyar főútból csak 18 olyan van, ahol 15 kilométernél ritkábban történtek halálos balesetek (és ugyanennyi azok száma, ahol 1 kilométernél ritkábban volt bármilyen baleset). Az egy kilométerre jutó összes baleset alapján a legbiztonságosabbnak egyébként a 68-as út számít: a Balatont Barccsal – és lényegében a horvát határral – összekötő útnak csak minden 5,6 kilométerén volt valamilyen baleset, a 95 kilométeren mindössze 17 (és abból csak egy volt halálos).
A második helyen a már többször említett 311-es áll 3,79 kilométeres mutatóval, harmadik a már szintén említett 304-es 3,47-tel, és 3 kilométernél ritkább volt a baleset a már ugyancsak listázott 19-es úton. Az észak-magyarországi utak közül a 23-as mellett a Rétság és Salgótarján közötti 22-es is a biztonságosabbak közé tartozik, ha a kilométerenkénti balesetet vesszük figyelembe.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.