Mulasztások sora vezetett a sárkányrepülő halálához

2011.01.10. 15:12

Személyi és műszaki okok egyaránt közrejátszottak abban, hogy 2009 októberében halálos balesetet szenvedett egy sárkányrepülő a  zalaegerszeg-andráshidai repülőtéren, közölte hétfőn Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője.

A baleset felszállás közben történt: a 30 éves férfi függővitorlázó gépét autóval, úgynevezett fordítócsigás eljárással vontatták fel, de felszálláskor a gép kitört. Sem a vontató autó, sem a vontatott jármű vezetője nem tudta leoldani a csörlőt, ezért a gép meredeken a talajba csapódott, a pilóta a helyszínen meghalt.

A nemrég lezárult vizsgálat eredménye szerint kommunikációs hiányosságok miatt nem tudtak a repülős szervezetnél arról, hogy az autóvontatásos, fordítócsigás módszert csaknem tíz évvel korábban betiltották.

Sem a pilóta képzettségét, sem a jármű légi alkalmasságát, sem a vontató berendezés műszaki alkalmasságát nem igazolták dokumentumok. "Ezek a körülmények a klubszakmai vezetői munka olyan mértékű hiányosságait jelentik, hogy megkérdőjeleződik a szakmai vezetők alkalmassága" – olvasható a vizsgálat után kiadott biztonsági ajánlásban.

A vizsgálati jegyzőkönyv arra is kitér, hogy a felszállást "arra kijelölt személy nem tartotta szemmel". Kiderült, hogy a repülőüzemnek nem volt vezetője, a vontató berendezés kezelői a feladatot mindig alkalmilag, jogosítás nélkül vállalták, a startszolgálatot pedig nem oktatta senki arra, hogy a felszállást a kötél leoldásáig figyelni kell. A KBSZ dokumentumai kitérnek arra is, hogy a nemzetközi függővitorlázó gyakorlat a mentőernyő viselését természetesnek tartja, de Magyarországon az érvényesnek tekintett szabályok erről nem intézkednek.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport