A bécsi villamosok kapnak légkondit

2006.08.08. 11:18
Bécsben légkondit kapnak az újonnan beszerzett Siemens-villamosok, az Ulfok. Azonban az ULF-oknak is van bajuk, akárcsak nálunk a Combinóknak. A bécsi villamosok nem közlekedhetnek alagutakban. A leállás miatt - egy osztrák lap szerint - viszont fékrendszerükben hibák keletkezhetnek. Budapesten az újonnan beszerzett Combinók vesztegelnek jelenleg a remízekben az ajtók meghibásodása miatt.

Különbözik Bécs és Budapest klímája - írtuk meg hétfőn, ugyanis több fővárosi vezető és BKV-szakértő érvelt azzal a nagykörúti villamosbeszerzéskor, hogy Bécsben sincs légkondicionáló a villamosokon.

Bécsben lesz légkondi

Jó tudni azonban, hogy az újabb bécsi villamosbeszerzéseknél már vásárolnak légkondit a város illetékesei.


Nézzen légkondisodó villamosokat!

Így például a nagykörúti Combinókhoz hasonlóan a Siemens által gyártott bécsi alacsonypadlós szerelvények, az úgynevezett ULF-okat már légkondival is felszerelték. (Az ULF-ok - Ultra Low Floor, ultraalacsony padlós villamosok - gyártásában közreműködik az Elin cég is, amely konzorciumot alkot a Siemensszel.)

A legalacsonyabb padló

Az ULF-ok sajátos jellemzőkkel bírnak. Egy bécsi honlap, a wienplan.com szerint ez a világ legalacsonyabb padlójú villamosa, 19 centiméter magas a belépési magassága.

Ebből a tipusból 130 ilyen szerelvény már korábban is forgalomba került, de az utóbbi hónapokban előbb 150-re bővült a "flotta", és a Siemens-Elin konzorcium további 150 jármű előállítására kapott megbízást. Az első klimatizált, Porsche-design alapján tervezett ULF-ok idén jelentek meg. Az új ULF-generációból 2012-re áll forgalomba az összes, ekkor már 300 alacsonypadlós villamos közlekedik majd az osztrák fővárosban.

Azért vannak problémák

Érdekesség, hogy az új ULF-okkal is akadtak azonban problémák. A Der Standard című osztrák szerint az alacsonypadlós villamosok nem közlekedhetnek a Gürtel (a Bécset körülvevő külső gyűrű) alatti alagutakban, mert a szigorú tűzvédelmi előírásoknak nem mindenben tesznek eleget.

A Wiener Linien nevű tömegközlekedési cégnél a Standardnak elmondták, hogy dolgoznak a problémán, de addig tényleg nem járnak bizonyos vonalakon az alacsonypadlós villamosok. Az osztrák lap megemlíti azt is, hogy a klimatizált U-Bahnok, földalattik egy részénél, éppen a frissen beszerzett "Type V"-knél hasonló problémák merültek fel. A bécsi tömegközlekedési vállalatnál most pótlólagos tűzoltóberendezéseket próbálnak felszerelni az Ulfokra, hogy eleget tegyenek a tűzvédelmi előírásoknak.


Klikk!

A túl sok állás árt a villamosoknak

A Der Standard július végi cikkében felhívja a figyelmet arra, hogy a tilalomnak káros mellékhatásai is lehetnek. Így például a technikusok szerint a túl sok állás a villamosok fékrendszerében okozhat meghibásodásokat. Jelenleg a simmeringi üzemben állnak a szerelvények, amelyek egyébként is hibajavításra várnak.

Mindez azért érdekes, mert az Index budapesti információi szerint egyesek aggódnak amiatt, hogy a nálunk leállított Combinóknak sem tesz jót a túlzottan hosszú veszteglés. A Combinókat egyébként ajtóhibák miatt rendelték javításra, de a visszahívás óta a Siemens nagy erőkkel dolgozik azon, hogy minél előbb újra forgalomba állíthassa járműveit. Alighanem ebben szerepe lehet műszaki megfontolásoknak is, nemcsak annak, hogy a német cégnek napi kötbért kell fizetnie amiatt, hogy a szerelvényei nem közlekednek.