Nagy, sötétbarna madarak kényszerítették vízre az Airbust

2009.01.19. 07:02
Elvégezték a csütörtöki New York-i kényszerleszállás adatainak elsődleges elemzését, a US Airways 1549-es számú járatának fekete dobozai által rögzített adatok valóban azt támasztják alá, hogy a gép madárrajba ütközött.

A Hudson folyóra leszállt Airbus fekete dobozainak első vizsgálata megerősítette, hogy az amerikai utasszállító repülőgép két hajtóműve madarakkal történő ütközés következtében állt le, közölték vasárnap a hatóságok. A szakértők a gép pilótafülkéjét és a két hajtóművet még nem nézték át, de a repülési adatok mellett a pilóták beszélgetését is rögzítő két feketedoboz vizsgálata alátámasztja azt a feltételezést, hogy a gép madarakkal ütközött.

A US Airways amerikai légitársaság 1549-es számú járata, fedélzetén 150 utassal és ötfős legénységgel a New York-i LaGuardia repülőtérről csütörtök délután, helyi idő szerint pár perccel fél négy előtt szállt fel, és úti célja az észak-karolinai Charlotte volt. Röviddel a felszállás után leállt a gép mindkét hajtóműve. A pilótának sikerült úgy a vízre tennie a gépet, hogy csupán egy ember szenvedett kisebb sérüléseket, és végül mindenkit épségben kimentettek. A bravúros kényszerleszállást több videofelvétel is megörökítette.

A hősként ünnepelt Chesley Sullenberger kapitány szombaton az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) nyomozóival közölte, hogy egy madárcsapat idézte elő a balesetet. Elmondása szerint a felszállás után nagy sötétbarna madarak "szó szerint elborították a pilótafülke szélvédőjét", és ezzel egyidejűleg morajlásokat hallottak, majd érezték a becsapódást és égett madarak szagát. A hajtóművek ereje csökkent, majd le is álltak.

A hétvégén kiemelték a vízből a szerencsésen kényszerleszállt repülőgépet, a szövetségi nyomozók pedig magukhoz vették annak fekete dobozait. A dobozokban találhatók a pilóták egymás között és a földi irányítással folytatott beszélgetéseinek felvételei, valamint a repülőgép közlekedési adatai. Ezek részletes elemzése még napokig is eltarthat.