Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Megtalálták a Horvátországban lezuhant második repülőgépet is

2005.08.15. 08:31
Kétnapi keresés után vasárnap délelőtt megtalálták a második eltűnt magyar sportrepülőgép roncsait Horvátország köd borította középső, erdős területén, és meglelték a fedélzetén utazó két személy holttestét is: egy férfiét és egy nőét - közölték a horvát hatóságok.
A második szerencsétlenül járt magyar gép megtalálását a horvát légiközlekedési hatóságok közlésére hivatkozva megerősítette a zágrábi magyar nagykövetség ideiglenes ügyvivője, Ritecz Miklós is. Egyben megerősítette azt a korábbi értesülést is, hogy a második szerencsétlenül járt repülőgép roncsait először a kutatást végző horvát helikopterek észlelték, azonosították a gép felségjelét, továbbá megállapították azt is, hogy a lezuhant gépen két személy tartózkodott.

Ritecz Miklós elmondta, hogy a repülőgép roncsait a Plitvicei-tavak közelében fekvő Rastovace település térségében találták meg, nem messze attól a helytől, ahol az első magyar gép még péntek este szerencsétlenül járt. A második gép katasztrófája a Medvedjak Ostri nevű hegységnél történt, és a roncsra nem sokkal később a kutatást gyalogosan végző hegyimentők is rábukkantak.

A Sinus és a Zlin Z-142

Fotó: ultralight.hu

A Sinus ultrakönnyű repülő 15 m fesztávolságú, szénszálas főtartóval épített igazi motoros vitorlázó. Hosszú szárnyú, farokkerekes gép, de készül orrfutós változatban is. Forrás: ultralight.hu


A Zlin Z-142 cseh gyártmányú, kétszemélyes, fémépítésű műrepülőgép. A kétszáztíz lóerős kisgép tele tankkal ezer kilométer távolság megtételére képes. Utazósebessége: 170-180 km/h. Forrás:kincsemairport.hu

A zágrábi magyar nagykövetséget a horvát rendőrség operatív tájékoztatási központja arról informálta, hogy a kutatást végző horvát hatóságok megkezdték a hivatalos helyszíni szemlét. A második gép roncsait egyébként egy nyolc hegyimentőből és egy rendőrből álló brigád találta meg. A szerencsétlenül járt gépben egy férfi holtteste volt, míg egy női holttestet a géptől több mint 10 méter távolságra találtak meg.

A vizsgálatot végző hatóságok a kutatás elhúzódását azzal indokolták, hogy a gép katasztrófája nyomán keletkezett tűz a sűrű erdővel borított területen többnyire a fák alsó ágait égette le, azok koronázata azonban sértetlen maradt.

A nagykövetség tájékoztatása szerint a horvát hatóságok vizsgálják, hogy a második magyar gép katasztrófája milyen körülmények között történt, erre vonatkozóan egyelőre semmit nem közöltek.

Az első magyar gép Split előtt zivatarfelhőhöz érkezett, s még péntek este a hegyek között fáknak ütközött és felrobbant. A fedélzeten tartózkodó két férfi életét vesztette. A második gép katasztrófája értesülések szerint szinte azonos időben, ugyancsak péntek este történt.

Közben a horvátországi Zára (Zadar) városában megkezdődött az együttesen repülő, de az időjárási viszontagságok ellenére szerencsésen földet ért hat magyar repülőgép pilótájának meghallgatása. A meghallgatás az esti órákig eltarthat, és a nagykövetség információja szerint a pilóták és társaik - összesen tizenhat személy - azután hazautazhatnak.

Az egyik gép utasait beazonosították
A kaposvári Szabados Zoltán pilóta és utasa, a szintén kaposvári dr. Viczián György urulógus orvos vesztette életét a Horvátországban lezuhant egyik kisrepülőgépen. Szabados Zoltán 1984 óta repült, átrepülte az algériai és tunéziai sivatagot. 1994-ben megnyerte a normandiai partra szállás 50. évfordulójára rendezet nemzetközi repülős versenyt. 1998-ban 6000 méteres magassági rekordot állított fel sárkányrepülővel.

Forrás:HavariaPress

A zárai meghallgatásról tájékoztatta az MTI-t Bodanic Dinko a nyomozást vezető horvát vizsgálócsoport vezetője. Elmondta, hogy a horvát hatóságok egyelőre a történtekkel, illetve konkrétan a két magyar gép katasztrófájával kapcsolatos adatok, illetve dokumentumok begyűjtését végzik, és a végső jelentést csak ezt követően hozzák nyilvánosságra.

A szóban forgó dokumentum közzététele hónapokat vehet igénybe, és azt a tervek szerint megküldik majd a magyar repülésügyi hatóságoknak, illetve a repülésben részt vett és szerencsésen földet ért gépek pilótáinak - jelentette ki Bodanic Dinko, nyomatékosan hangoztatva, hogy a hatóságok addig semmit nem hoznak nyilvánosságra a történtek okairól.

Bajkó Erika, a magyar Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője az MTI-nek elmondta: a horvát hatóságok hivatalosan megerősítették, hogy megtalálták a második eltűnt magyar sportrepülőgépet, s megerősítették a kétfős személyzet halálát.

Az MTI-t Bajkó Erika korábban arról tájékoztatta, hogy a szóban forgó gépek magyar repülőklubok 2-4 személyes egymotoros sportrepülőgépei voltak, amelyek a magyarországi Kaposújlakról indultak.

Kisrepülőgép-balesetek
  • 2000. április 20. - A farkashegyi repülőtéren, felszállás közben lezuhant egy Cessna 172 típusú repülőgép. Hárman meghaltak, egy személy súlyos sérüléseket szenvedett.
  • 2000. június 3. - A debreceni repülőtéren lezuhant egy Góbé R26 típusú vitorlázó repülőgép, amikor csörlőzés közben elszakadt a vonókötél. Az oktató a helyszínen életét vesztette, a 17 éves tanulópilóta a kórházban halt bele sérüléseibe.
    2000. június 4. - Budakeszi és Budaörs határában lezuhant egy vitorlázó repülőgép. A pilóta a helyszínen életét vesztette.
  • 2001. június 14. - Csurgó légterében lezuhant egy Zágrábból Siófokra tartó Cessna 210-es kisrepülőgép, amely a Synergon Rt. vezető munkatársait szállította. A gép fedélzetén tartózkodó hat személy meghalt.
  • 2002. május 11. - Lezuhant egy Fuji 200-as típusú egymotoros kisrepülőgép az esztergomi repülőtér közelében. A gépen utazók - három férfi és egy nő - életüket vesztették.
  • 2002. július 6. - Nagykanizsa közelében lezuhant egy szlovák ultrakönnyű kisrepülőgép. A gépen tartózkodó két szlovákiai magyar életét vesztette.
  • 2003. március 21. - Egy Cessna típusú kisrepülőgép lezuhant a Heves megyei Makláron, miután felszállás közben az egyik szárnyával nekiment a hangár melletti szélzsáknak. A pilóta a baleset következtében életét vesztette.
  • 2003. április 26. - Szegeden a levegőben összeütközött két vitorlázó repülőgép. Az egyik gépnek sikerült leszállnia, de a másik gépen tartózkodó két férfi életét vesztette.
  • 2004. július 24. - Lezuhant egy Z-43-as típusú kisrepülőgép Dunakeszi mellett. A gépen tartózkodó négy személy közül egy kórházba szállítás közben meghalt.
  • 2004. szeptember 6. - Farkashegyen lezuhant és kigyulladt egy ultrakönnyű - 450 kilogramm súlyú - kisrepülőgép. A fedélzetén tartózkodó két személy - egy férfi és egy nő - a helyszínen életét vesztette.
  • 2005. január 27. - A romániai Iasi közelében lezuhant a Farnair Hungary légitársaság L-410-es típusú repülőgépe, amely postai küldeményeket szállított. A fedélzetén utazó kétfős magyar személyzet életét vesztette.
  • 2005. július 16. - Szlovákiában, Rózsahegy (Ruzomberok) közelében, a likavkai vár fölött összeütközött és lezuhant két magyar kisrepülő. A szerencsétlenség következtében két személy életét vesztette.
  • 2005. augusztus 13., szombat (MTI) - Lezuhant egy magyar kisrepülőgép Horvátország középső részén péntek este, a balesetben két magyar állampolgár életét vesztette, ugyanebben az időben egy másik magyar sportrepülőgép pedig eltűnt.
  • 2005. augusztus 14. vasárnap - A Nápolytól 275 kilométerre délre fekvő San Lorenzo Bellizi nemzeti park területén egy kéteszemélyes gép kényszerleszállást kísérelt meg végrehajtani egy mezőn, de a földre zuhant és kigyulladt. Két utasa életét vesztette.