Hajtóműhiba okozhatta a mentőhelikopter balesetét

2008.08.01. 18:48
A csütörtökön lezuhant mentőhelikoptert működtető cég igazgatója szerint ilyen szerencsétlenség még nem nagyon történt ezzel a típussal. Úgy tűnik, hogy a felszállás után negyedórával, sima repülés közben álltak le a hajtóművek.

Mindkét hajtóműve leállhatott a csütörtökön szerencsétlenül járt helikopternek, ez okozhatta a balesetet, közölte Túri Péter, a szerencsétlenül járt helikoptert üzemeltető kht. ügyvezető igazgatója pénteki sajtótájékoztatóján Budapesten. Az igazgató elmondta: a helikopter 300 méteres magasságban 240 kilométer/órás sebességgel haladt, amikor a pilóta jelezte, hogy leállt az első hajtómű. A második hajtómű a pilóta jelentkezése után mondhatta fel a szolgálatot.

Videó: EC 135-bemutató a Totalcar korábbi tévéadásából

A film a TV2 Totalcar című műsorának 2007. 04. 16-i adásának részlete, ezért az utólag indokolatlan vidám felütés az elején. A teljes műsor a Totalcaron látható.

A cégvezető rámutatott, hogy azért nagy a nemzetközi érdeklődés a balesettel kapcsolatban, mert ilyen szerencsétlenség "még nem nagyon történt" ezzel a típussal. A balesetet az igazgató "bizarrnak" nevezte, mert a helikopter sík terep fölött repült, és nem hajtott végre semmilyen manővert, amikor a felszállás után 15-17 perccel bekövetkezett a szerencsétlenség.

Túri Péter hangsúlyozta: cégénél 120-an dolgoznak, pénteken reggel mindenki felvette a munkát, az osztrák cég már rendelkezésükre bocsátott egy cseregépet, így a flotta is teljes létszámban dolgozik. "A rendszer kevesebb mint 24 óra leforgása alatt újra talpra állt" - tette hozzá.

Az Országos Mentőszolgálat Légimentő Kht. honlapja szerint a EC 135-ös egy több célra alkalmazható, két hajtóműves könnyű helikopter. A Légimentő Kht. nyolc helikopterrel látja el feladatait, az EC 135-ös típusból ötöt használnak, ezeket egy osztrák cégtől bérlik.

Külföldi szakemberek is vizsgálódnak

Nemzetközi bizottság alakult a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) vezetésével annak szakmai vizsgálatára, hogy mi okozhatta a helikopterbalesetet, közölte Bajkó Erika, a KBSZ szóvivője. A vizsgálóbizottság tagjai a német közlekedésbiztonsági szervezet (BFU), az Eurocopter gyár, a francia hajtóműgyár valamint a Légimentő Kht. a szakemberei.

A külföldi szakértőkkel kiegészült szakmai vizsgálóbizottság pénteken áttekintette a KBSZ elsődleges adatait is, és a helikopter repülését rögzítő radarképet. A vizsgálóbizottság pénteken délután a lezuhant EC-135 típusú helikopter közvetlen környezetét vizsgálta át, a szakértők fényképeket készítettek. A roncsot egyelőre csak kívülről vizsgálják, nem szedik szét. A roncsot és az összes fellelhető darabját - a legutolsó csavarig - a tököli repülőtér egyik, erre a célra kiürített hangárjába szállítják, ahol folytatódik a mindenre kiterjedő szakértői vizsgálat.

A helikopter - a korábbi hírekkel ellentétben - nem rendelkezett a klasszikus értelemben vett fekete dobozzal. Fedélzeti számítógépe volt, amelynek a memóriája azonban rögzített olyan adatokat, amelyekből elsősorban a helikopter műszaki állapotára tudnak következtetni a szakértők.

Csütörtökön egy ember meghalt, hárman megsérültek, amikor lezuhant a mentőhelikopter a Pest megyei Kiskunlacháza és Apajpuszta között. A gép Paksról Budapestre tartott egy kétéves égési sérült gyerekkel és édesanyjával, valamint egy ápolóval és egy orvossal, amikor kényszerleszállást hajtott végre a pilóta. A sérültek közül az anya és gyermeke állapota stabil, a mentőorvos állapota is stabilnak mondható, heteken belül mindannyian talpra állhatnak. A pilóta állapota viszont még mindig életveszélyes, A pozitív vérre volna szüksége.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport