Aladár, Álmos
-1 °C
1 °C

Milliókat öl meg évente Európában a rossz levegő

2007.02.26. 16:25
Az Európai Unióban és a környező országokban a légszennyezés következtében évente négymillió ember hal meg, miközben az egyik legnagyobb szennyezőforrás, a közlekedés 1990-2003 között 20 százalékkal nőtt. A légi forgalom okozta környezetszennyezés drámaian, 86 százalékkal emelkedett 1990-2004 között.

Az üvegházhatást előidéző gázok 21 százaléka keletkezik a közlekedésben, amiért főként - 93 százalékban - a közúti közlekedés a felelős, figyelmeztetett a koppenhágai székhelyű Európai Környezetvédelmi Ügynökség. A jelentést a Spiegel online kiadása ismertette hétfőn. A hetilap ismertetése szerint a most megismert adatoknak igen komoly hatása lesz az egészség és a klíma védelméről folytatott vitában, hiszen a dokumentum kimutatja, hogy a közlekedésnek növekvő része van az üvegházhatást kiváltó gázok kibocsátásában.

A közlekedés 1990-2003 között 20 százalékkal nőtt, a legnagyobb arányú növekedés a légi forgalom terén következett be. 1990-2004 között átlagban 86 százalékkal nőtt a repülőgépek okozta környezetszennyezés. A statisztikát Luxemburg és Írország vezeti 156, illetve 140 százalékos növekedéssel, miközben a többi uniós tagország, beleértve Romániát, Bulgáriát és Törökországot, valamint a nem csatlakozott Norvégiát és Svájcot is, 25 százalékos többletet produkált.

Évente négymillió halott

A Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint az unióban minden negyedik lakos kevesebb, mint ötszáz méternyi távolságra él egy közúttól, és a térségben az igen nagy arányú légszennyezés következtében évente négy millióan halnak meg.

A műszaki haladás a tiszta és energiatakarékos motorok roppant fontosak, de nem elegendőek ahhoz, hogy kiutat találjon az emberiség a közlekedés okozta környezetszennyezésből, nyilatkozta az Ügynökség igazgatója, Jacqueline MacGlade. Szakértők szerint az igen nagy arányú szubvenciók - amelyekből Európában évi 270-290 millió eurót, és ezen belül 50 százalékot a közúti közlekedésre fordítanak - komoly szerepet játszanak a közúti közlekedés ilyen gyors növekedésében, írta a hamburgi hetilap internetes kiadásában.

Klímavédelmi jegy-felár

A Lufthansa német légitársaság az év végéig egy olyan jegyárusítási rendszert dolgozna ki, ahol az utas a jegyáron kívül önkéntesen felárat fizethet a klímavédelemre. A Lufthansa illetékese szerint már keresik is azokat a szervezeteket, amelyek részére az így befolyó többletet felajánlhatnák és az utasok is elfogadnák őket kedvezményezettként.

Az adott útvonalon kibocsátott széndioxid-mennyiségtől függne a levegővédelmi felár összege, számolt be az elképzelésről a Spiegel. A lap azt írja, hogy egy utazás többletköltsége a Frankfurt-New York távon 68 euró körüli összegnek felelne meg, de a Lufthansa szóvivője, Thomas Jachnow nem kívánta kommentálni az adatot.