Előd
7 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Milliókat öl meg évente Európában a rossz levegő

2007.02.26. 16:25
Az Európai Unióban és a környező országokban a légszennyezés következtében évente négymillió ember hal meg, miközben az egyik legnagyobb szennyezőforrás, a közlekedés 1990-2003 között 20 százalékkal nőtt. A légi forgalom okozta környezetszennyezés drámaian, 86 százalékkal emelkedett 1990-2004 között.

Az üvegházhatást előidéző gázok 21 százaléka keletkezik a közlekedésben, amiért főként - 93 százalékban - a közúti közlekedés a felelős, figyelmeztetett a koppenhágai székhelyű Európai Környezetvédelmi Ügynökség. A jelentést a Spiegel online kiadása ismertette hétfőn. A hetilap ismertetése szerint a most megismert adatoknak igen komoly hatása lesz az egészség és a klíma védelméről folytatott vitában, hiszen a dokumentum kimutatja, hogy a közlekedésnek növekvő része van az üvegházhatást kiváltó gázok kibocsátásában.

A közlekedés 1990-2003 között 20 százalékkal nőtt, a legnagyobb arányú növekedés a légi forgalom terén következett be. 1990-2004 között átlagban 86 százalékkal nőtt a repülőgépek okozta környezetszennyezés. A statisztikát Luxemburg és Írország vezeti 156, illetve 140 százalékos növekedéssel, miközben a többi uniós tagország, beleértve Romániát, Bulgáriát és Törökországot, valamint a nem csatlakozott Norvégiát és Svájcot is, 25 százalékos többletet produkált.

Évente négymillió halott

A Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint az unióban minden negyedik lakos kevesebb, mint ötszáz méternyi távolságra él egy közúttól, és a térségben az igen nagy arányú légszennyezés következtében évente négy millióan halnak meg.

A műszaki haladás a tiszta és energiatakarékos motorok roppant fontosak, de nem elegendőek ahhoz, hogy kiutat találjon az emberiség a közlekedés okozta környezetszennyezésből, nyilatkozta az Ügynökség igazgatója, Jacqueline MacGlade. Szakértők szerint az igen nagy arányú szubvenciók - amelyekből Európában évi 270-290 millió eurót, és ezen belül 50 százalékot a közúti közlekedésre fordítanak - komoly szerepet játszanak a közúti közlekedés ilyen gyors növekedésében, írta a hamburgi hetilap internetes kiadásában.

Klímavédelmi jegy-felár

A Lufthansa német légitársaság az év végéig egy olyan jegyárusítási rendszert dolgozna ki, ahol az utas a jegyáron kívül önkéntesen felárat fizethet a klímavédelemre. A Lufthansa illetékese szerint már keresik is azokat a szervezeteket, amelyek részére az így befolyó többletet felajánlhatnák és az utasok is elfogadnák őket kedvezményezettként.

Az adott útvonalon kibocsátott széndioxid-mennyiségtől függne a levegővédelmi felár összege, számolt be az elképzelésről a Spiegel. A lap azt írja, hogy egy utazás többletköltsége a Frankfurt-New York távon 68 euró körüli összegnek felelne meg, de a Lufthansa szóvivője, Thomas Jachnow nem kívánta kommentálni az adatot.