|
A kémrepülő históriája
| |
Mint ismert, április elején egy, a kínai partok közelében felderítést végző amerikai repülőgép egy kínai vadászgéppel ütközött, és kényszerleszállást végzett Hajnan szigetén. A gép és legénységének kiadatását hosszan tartó diplomáciai egyeztetés előzte meg: a kínai fél bocsánatkérést és felelősségvállalást követelt az amerikaiaktól. Több bocsánatkérő levél is született, ám a kínaiak csak akkor enyhültek meg, mikor az amerikaiak "nagyon sajnálatosnak" nevezték az eseményeket.
|
|
Egy 179 éves levél potom 19 ezer 150 dollárért cserélt gazdát a Sotheby aukciós ház árverésén. A levél érdekessége korán kívül a tartalma. Hiszen benne az akkori (ötödik) amerikai elnök, James Monroe, arra kéri Kína császárát, Taou Kwangot, hogy küldje vissza azt a kínai partoknál veszteglő, sérült hajót, mely értékes rakományt hordozott. Az aukciós ház 8-12 ezer dollárra értékelte a levelet, a vásárló neve ismeretlen.
A levél árát a jelenlegi diplomáciai események nagymértékben felsrófolták. A Sotheby szóvivője szerint nem csupán a két eset közti hasonlóság keltette fel a gyűjtők érdeklődését: szerintük ez a levél az első diplomáciai kapcsolatot jelenti Amerika és Kína között.
|
James Monroe aláírása egy 1824-es levélről. Forrás: Sothebys.com
|
A Reutersnek nyilatkozó Elizabeth Muller szerint az 1822-ben született levél nyelvezete - a kémrepülőgép kapcsán íródott levelekhez hasonlóan - a kínai diplomácia kegyeit keresve több változtatáson ment keresztül.
A levélben az amerikai elnök az udvarias megfogalmazás ellenére határozottan kijelentette: az ópiummal és pénzzel megrakott hajót szeretnék viszontlátni Amerikában. A Sotheby nem tudott arra válaszolni, hogy a hajó és rakománya valaha visszatért-e Amerikába.
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!