Szorul a hurok a Munch-képek elrablói körül

2004.10.21. 14:41
A meneküléshez használt autóban talált DNS-nyomok és a biztonsági kamerák felvételei alapján azonosították a Sikoly és a Madonna című Munch-képek elrablóit. A két rabló elfogásának időpontja attól függ, hogy mikor tudja a rendőrség kideríteni, hol vannak a festmények.
Edvard Munch norvég festő Sikoly és Madonna című világhírű képeinek elrablása után két hónappal az oslói rendőrség kész lecsapni a megtalált tettesekre, és csak arra várnak, hogy kétséget kizáróan fény derüljön a képek hollétére. "Ha minden jól megy, akkor nagyon rövid idő alatt célhoz érhetünk" - nyilatkozta az Aftenposten című lap csütörtöki számában Öivind Nordgaren, a nyomozás vezetője. Ugyanakkor óva intett a túlzott derűlátástól és az NRK norvég rádiónak elmondta, hogy az eset végleges tisztázása "szilveszter után valószínűbb".

Azonosították a rablókat

Két álarcos, fegyveres bandita augusztus 22-én a múzeumlátogatók szeme láttára rabolta el a norvég expresszionista művész két leghíresebb alkotását. Rendőrségi körökből kiszivárgott értesülések szerint az eredmények a rablók által menekülésre használt fekete Audi 54 Avant gépkocsiban talált DNS-nyomoknak köszönhetők. Ennek, valamint szemtanúk vallomásainak és a múzeumi kamerák felvételeinek köszönhetően azonosítani tudták az oslói alvilághoz tartozó elkövetőket, akiket azóta a nap 24 órájában megfigyelés alatt tartanak.

A két rabló elfogásának időpontja döntően attól függ, hogy mikor tudja a rendőrség megállapítani a mintegy 55 millió euróra becsült értékű két kép hollétét. A teljes mértékben eladhatatlan olajfestményekért eddig még nem követeltek "váltságdíjat".

Az alvilág is ideges

Az oslói lapok egyébként arról számolnak be, hogy fokozódó idegesség tapasztalható a norvég főváros szervezett bűnözői köreiben, mivel a Munch-képek felkutatására irányuló nagyarányú rendőri akciók szemmel láthatóan megnehezítik "szokásos üzleti tevékenység" folytatását.

Kemény bírálatokkal illetik továbbra is az oslói Munch-múzeum rendkívül hiányos biztonsági rendszabályait. A múzeumot a biztonsági berendezések tökéletesítése céljából meghatározatlan időre bezárták, miután a távolról sem profi két rabló gyakorlatilag akadálytalanul hóna alá csapta a képeket és eltűnt velük.