Az idén 19-en haltak meg az utakon
Az Országos Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint 2009 elején eddig 18 halálos balesetet regisztráltak, ezekben összesen 19 ember halt meg. Ez kicsivel kevesebb, mint 2008 év elején. Megnőtt viszont a súlyos esetek száma: 2008 elején 122 ilyen közlekedési baleset történt, ebben az évben eddig már 176. Kevesebb könnyű sérüléses eset és kevesebb, sérüléssel nem, csak anyagi kárral járó baleset történt eddig januárban, mint az elmúlt év azonos időszakában.
A balesetek alakulásában döntő jelentőségű volt az időjárás. Az új évvel beköszönő tartós -8,-10 fok, és a száraz útviszonyok időszakában kevesebben autóztak, de éppen ezért aki volánhoz ült, az az üres utak miatt gyorsabban hajtott. Január első hetében a legtöbb balesetet gyorshajtás okozta.
A második héten -10, -17 fokra erősödött a hideg. Megnőtt az elalvásos és rosszullétes halálos esetek száma, amit az orvosmeteorológiai előrejelzések is igazoltak. Ezen a héten a csapadékos időjárás és a hideg okozta útlefagyások megbénították az ország nyugati részét. Ez az anyagi kárral járó balesetek számát növelte. A rendőrség szerint a hirtelen megváltozott útviszonyokhoz a sofőrök nem tudtak, vagy már nem lehetett alkalmazkodni.
A héten érkezett ónos esőzés két napján azonban mégis kevesebb volt a sérültek száma és halálos baleset nem is volt. Ez a meteorológiai szolgálat által kiadott riasztásoknak, a média folyamatos tájékoztatásának és a közútkezelők azonnali reagálásának volt köszönhető a rendőrség szerint. Ezek hatására kevesebben ültek autóba, óvatosabban, lassabban, figyelmesebben közlekedtek. Megnőtt a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek környékének biztonsága is.
Az európai közlekedésbiztonság javítására életre hívott Európai Fehér Könyv nagy hangsúlyt fektet a közlekedési balesetek visszaszorítására. A magyar közlekedéspolitika elsődleges célja a balesetek súlyossági fokának csökkentése, és az esetszám mérséklése volt. A 2008. év elején bejelentett "objektív felelősség" rendszer - minden eddiginél hatásosabb - ösztönös önvédelmi reflexeket váltott ki a közlekedők körében. Ennek eredményeként lelassult a forgalom, a közlekedési szabályszegések száma visszaesett, a tragédiák száma csökkent. Ez a tendencia folytatódott a 2009. év elején is. Ez is mutatja, hogy a balesetek száma csökkenthető szabályozással, de a közlekedők együttműködésével lesz csak hatékony.