Lezuhant egy magyar kisgép Horvátországban, ketten meghaltak

2005.08.13. 15:27
Lezuhant egy magyar kisrepülőgép Horvátország középső részén, a balesetben két magyar állampolgár életét vesztette, egy másik, a szerencsétlenül járt géphez hasonló légi jármű pedig eltűnt - jelentette szombat hajnalban a horvát közszolgálati rádió. A horvát rendőrség megkezdte a kutatást.

Továbbra sem találják a pénteken este eltűnt magyar repülőgépet a horvát hatóságok. A keresésbe már bekapcsolódtak a bosnyák hatóságok is, mivel azt feltételezik, hogy a gép boszniai területen zuhanhatott le, tájékoztatta az Indexet szombaton délután Ritecz Miklós, a zágrábi magyar nagykövetség ideiglenes ügyvivője. A keresést némileg segítheti, hogy a gép pilótájának mobiltelefonja kicsöng, így megpróbálják a jelek alapján behatárolni a feltételezett lezuhanás helyét.

A lezuhant és felrobbant magyar gépet még vizsgálják a horvát illetékesek, a baleset helyszínének közelébe nem engednek senkit, egyrészt mert veszélyes hegyvidéki terület, másrészt, hogy a tévéstábok ne akadályozzák a munkát.

Az épségben leszállt hat gép utasai egy zárai (Zadar) szállodában várják, hogy a horvát Közlekedési Minisztérium hatósági kivizsgálója kikérdezze őket a baleset körülményeiről. Amíg ez nem történik meg tulajdonképp nem hagyhatják el a szállásukat, bár a magyar nagykövetség már tett lépéseket arra, hogy kiengedjék őket legalább a városba.

Sűrű ködbe kerültek

A zágrábi közszolgálati rádió jelentése szerint a nyolc sportrepülőgéppől álló kötelék Zágrábból szállt fel péntek este. A gépek az első jelentések szerint a Belgrádtól 140 kilométerre délre lévő Rakovica légterében sűrű ködbe kerültek. Szemtanúk arról számoltak be, hogy egy kisgép egy televíziós torony árbocantennájával ütközött, lezuhant és felrobbant. Két utasa, két magyar férfi meghalt.

A kötelékből öt gép biztonságban leszállt Zára repülőterén, Horvátország déli részén, egy pedig kényszerleszállást hajtott végre Drnis közelében, a nyolcadik gép, fedélzetén két fővel, azonban eltűnt.

Nagy erőkkel keresik az eltűnt gépet

A Sinus és a Zlin Z-142

Fotó: ultralight.hu

A Sinus ultrakönnyű repülő 15 m fesztávolságú, szénszálas főtartóval épített igazi motoros vitorlázó. Hosszú szárnyú, farokkerekes gép, de készül orrfutós változatban is. Forrás: ultralight.hu


A Zlin Z-142 cseh gyártmányú, kétszemélyes, fémépítésű, sport-, kiképző-, vontató- és műrepülőgép. Motor típusa: M337 AK, lógó 6 hengeres, léghűtéses, bal-forgású, 210 LE. Benzin üzemű, üzemanyag-fajta: repülő benzin. Üzemanyag-feltöltés: max. 220 liter, ami 1000 km távolság megtételére elegendő (5 óra). Fogyasztása: 40 liter/óra. Utazósebesség: 170-180 km/h. Forrás:kincsemairport.hu

A géptípus a hetvenes-nyolcvanas évek alapvető motoros kiképzőgépe volt, például az MHSZ-nél (Magyar Honvédelmi Szövetség), a MÉM RSZ-nél (Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium Repülőgépes Szolgálata, és a Repülőgépes Növényvédelmi Állomásnál. Alapvetően gyakorló- és túragép, de korlátozottan műrepülhető is, amit repülőnapokon rendszerint demonstrálnak is. Forrás: hampage.hu.

Ritecz Miklós, a zágrábi magyar nagykövetség ideiglenes ügyvivője megerősítette a zágrábi közszolgálati rádió értesülését, ami szerint két magyar állampolgár életét vesztette a balesetben és hogy egy másik magyar sportrepülőgép eltűnt. A diplomata az Indexnek elmondta, hogy a nyolc gépből álló kötelék Magyarországról tartott volna a Splithez közeli Brac szigetére, de a rossz időjárás miatt visszafordultak. Ekkor tévedhetett el a két gép.

A horvát mentőalakulatok megkezdték felkutatását, de az éjszakai sötétség beálltával reggelre halasztották a keresés folytatását. Szombaton nagy erőkkel láttak neki a Sunj-Sibenik-Zadar háromszög átfésülésének, a feltételezések szerint ugyanis ezen a hegyvidéki területen tűnt el a másik magyar gép.

Az ideiglenes ügyvivő elmondta, az áldozatok személyazonosságáről még nem kaptak hivatalos tájékoztatást, de a zágrábi magyar diplomáciai szervek továbbra is kapcsolatban állnak a horvát hatóságokkal, többek között a horvát rendőrség operatív tájékoztatási központjával. A balesetet a Horvát Közlekedési Minisztérium hatósági kivizsgálója a helyszínen vizsgálja. A balesetben elhunytak és az eltűntek hozzátartozói már értesültek a történtekről, a légikirándulás szervezőjét azonban nem lehet elérni.

Tisztázatlan körülmények

A nyolc egymotoros, 2-4 személyes gép pénteken fél hatkor szállt fel a Somogy megyei Kaposújlak repteréről, összesen húsz ember tartott volna Brac szigetére, tudtuk meg Bajkó Erikától, a Magyar Polgári Légiközlekedési Hatóság illetékesétől. A kötelékben hét magyar és egy külföldi lajstromjelű gép volt. A hatóság jelenlegi információi szerint a kötelék parancsnoka Split közelében döntött úgy, hogy visszafordulnak Zadar felé egy nagy kiterjedésű zivatarfelhő miatt. Öt gép rendben leszállt a zadari repülőtéren, egy gép pedig Sibenik használaton kívüli repterén landolt.

A visszafordulás helyétől távolabb, Rakovica közelében érte - egyelőre tisztázatlan körülmények között - baleset a Sinus típusú gépet. Az eltűnt, Zlin-142-es típusú repülőgépet jelenleg egy katonai és egy rendőrségi helikopter segyítségével keresik a horvát hatóságok, akik a történtek kivizsgálásához a magyar Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezetének segítségét is kérték.

Kisrepülőgép-balesetek
  • 2005. augusztus 13., szombat (MTI) - Lezuhant egy magyar kisrepülőgép Horvátország középső részén péntek este, a balesetben két magyar állampolgár életét vesztette, ugyanebben az időben egy másik magyar sportrepülőgép pedig eltűnt. Összeállítás a halálos áldozatokat követelő magyar kisrepülőgép-balesetekről 2000 óta:
  • 2000. április 20. - A farkashegyi repülőtéren, felszállás közben lezuhant egy Cessna 172 típusú repülőgép. Hárman meghaltak, egy személy súlyos sérüléseket szenvedett.
  • 2000. június 3. - A debreceni repülőtéren lezuhant egy Góbé R26 típusú vitorlázó repülőgép, amikor csörlőzés közben elszakadt a vonókötél. Az oktató a helyszínen életét vesztette, a 17 éves tanulópilóta a kórházban halt bele sérüléseibe.
    2000. június 4. - Budakeszi és Budaörs határában lezuhant egy vitorlázó repülőgép. A pilóta a helyszínen életét vesztette.
  • 2001. június 14. - Csurgó légterében lezuhant egy Zágrábból Siófokra tartó Cessna 210-es kisrepülőgép, amely a Synergon Rt. vezető munkatársait szállította. A gép fedélzetén tartózkodó hat személy meghalt.
  • 2002. május 11. - Lezuhant egy Fuji 200-as típusú egymotoros kisrepülőgép az esztergomi repülőtér közelében. A gépen utazók - három férfi és egy nő - életüket vesztették.
  • 2002. július 6. - Nagykanizsa közelében lezuhant egy szlovák ultrakönnyű kisrepülőgép. A gépen tartózkodó két szlovákiai magyar életét vesztette.
  • 2003. március 21. - Egy Cessna típusú kisrepülőgép lezuhant a Heves megyei Makláron, miután felszállás közben az egyik szárnyával nekiment a hangár melletti szélzsáknak. A pilóta a baleset következtében életét vesztette.
  • 2003. április 26. - Szegeden a levegőben összeütközött két vitorlázó repülőgép. Az egyik gépnek sikerült leszállnia, de a másik gépen tartózkodó két férfi életét vesztette.
  • 2004. július 24. - Lezuhant egy Z-43-as típusú kisrepülőgép Dunakeszi mellett. A gépen tartózkodó négy személy közül egy kórházba szállítás közben meghalt.
  • 2004. szeptember 6. - Farkashegyen lezuhant és kigyulladt egy ultrakönnyű - 450 kilogramm súlyú - kisrepülőgép. A fedélzetén tartózkodó két személy - egy férfi és egy nő - a helyszínen életét vesztette.
  • 2005. január 27. - A romániai Iasi közelében lezuhant a Farnair Hungary légitársaság L-410-es típusú repülőgépe, amely postai küldeményeket szállított. A fedélzetén utazó kétfős magyar személyzet életét vesztette.
  • 2005. július 16. - Szlovákiában, Rózsahegy (Ruzomberok) közelében, a likavkai vár fölött összeütközött és lezuhant két magyar kisrepülő. A szerencsétlenség következtében két személy életét vesztette.