Lezuhant egy magyar kisgép Horvátországban, ketten meghaltak
További Bulvár cikkek
Továbbra sem találják a pénteken este eltűnt magyar repülőgépet a horvát hatóságok. A keresésbe már bekapcsolódtak a bosnyák hatóságok is, mivel azt feltételezik, hogy a gép boszniai területen zuhanhatott le, tájékoztatta az Indexet szombaton délután Ritecz Miklós, a zágrábi magyar nagykövetség ideiglenes ügyvivője. A keresést némileg segítheti, hogy a gép pilótájának mobiltelefonja kicsöng, így megpróbálják a jelek alapján behatárolni a feltételezett lezuhanás helyét.
A lezuhant és felrobbant magyar gépet még vizsgálják a horvát illetékesek, a baleset helyszínének közelébe nem engednek senkit, egyrészt mert veszélyes hegyvidéki terület, másrészt, hogy a tévéstábok ne akadályozzák a munkát.
Az épségben leszállt hat gép utasai egy zárai (Zadar) szállodában várják, hogy a horvát Közlekedési Minisztérium hatósági kivizsgálója kikérdezze őket a baleset körülményeiről. Amíg ez nem történik meg tulajdonképp nem hagyhatják el a szállásukat, bár a magyar nagykövetség már tett lépéseket arra, hogy kiengedjék őket legalább a városba.
Sűrű ködbe kerültek
A zágrábi közszolgálati rádió jelentése szerint a nyolc sportrepülőgéppől álló kötelék Zágrábból szállt fel péntek este. A gépek az első jelentések szerint a Belgrádtól 140 kilométerre délre lévő Rakovica légterében sűrű ködbe kerültek. Szemtanúk arról számoltak be, hogy egy kisgép egy televíziós torony árbocantennájával ütközött, lezuhant és felrobbant. Két utasa, két magyar férfi meghalt.
A kötelékből öt gép biztonságban leszállt Zára repülőterén, Horvátország déli részén, egy pedig kényszerleszállást hajtott végre Drnis közelében, a nyolcadik gép, fedélzetén két fővel, azonban eltűnt.
Nagy erőkkel keresik az eltűnt gépet
Fotó: ultralight.hu
A Sinus ultrakönnyű repülő 15 m fesztávolságú, szénszálas főtartóval épített igazi motoros vitorlázó. Hosszú szárnyú, farokkerekes gép, de készül orrfutós változatban is. Forrás: ultralight.hu
A Zlin Z-142 cseh gyártmányú, kétszemélyes, fémépítésű, sport-, kiképző-, vontató- és műrepülőgép. Motor típusa: M337 AK, lógó 6 hengeres, léghűtéses, bal-forgású, 210 LE. Benzin üzemű, üzemanyag-fajta: repülő benzin. Üzemanyag-feltöltés: max. 220 liter, ami 1000 km távolság megtételére elegendő (5 óra). Fogyasztása: 40 liter/óra. Utazósebesség: 170-180 km/h. Forrás:kincsemairport.hu
A géptípus a hetvenes-nyolcvanas évek alapvető motoros kiképzőgépe volt, például az MHSZ-nél (Magyar Honvédelmi Szövetség), a MÉM RSZ-nél (Mezőgazdasági és Élelmezésügyi Minisztérium Repülőgépes Szolgálata, és a Repülőgépes Növényvédelmi Állomásnál. Alapvetően gyakorló- és túragép, de korlátozottan műrepülhető is, amit repülőnapokon rendszerint demonstrálnak is. Forrás: hampage.hu.
Ritecz Miklós, a zágrábi magyar nagykövetség ideiglenes ügyvivője megerősítette a zágrábi közszolgálati rádió értesülését, ami szerint két magyar állampolgár életét vesztette a balesetben és hogy egy másik magyar sportrepülőgép eltűnt. A diplomata az Indexnek elmondta, hogy a nyolc gépből álló kötelék Magyarországról tartott volna a Splithez közeli Brac szigetére, de a rossz időjárás miatt visszafordultak. Ekkor tévedhetett el a két gép.
A horvát mentőalakulatok megkezdték felkutatását, de az éjszakai sötétség beálltával reggelre halasztották a keresés folytatását. Szombaton nagy erőkkel láttak neki a Sunj-Sibenik-Zadar háromszög átfésülésének, a feltételezések szerint ugyanis ezen a hegyvidéki területen tűnt el a másik magyar gép.
Az ideiglenes ügyvivő elmondta, az áldozatok személyazonosságáről még nem kaptak hivatalos tájékoztatást, de a zágrábi magyar diplomáciai szervek továbbra is kapcsolatban állnak a horvát hatóságokkal, többek között a horvát rendőrség operatív tájékoztatási központjával. A balesetet a Horvát Közlekedési Minisztérium hatósági kivizsgálója a helyszínen vizsgálja. A balesetben elhunytak és az eltűntek hozzátartozói már értesültek a történtekről, a légikirándulás szervezőjét azonban nem lehet elérni.
Tisztázatlan körülmények
A nyolc egymotoros, 2-4 személyes gép pénteken fél hatkor szállt fel a Somogy megyei Kaposújlak repteréről, összesen húsz ember tartott volna Brac szigetére, tudtuk meg Bajkó Erikától, a Magyar Polgári Légiközlekedési Hatóság illetékesétől. A kötelékben hét magyar és egy külföldi lajstromjelű gép volt. A hatóság jelenlegi információi szerint a kötelék parancsnoka Split közelében döntött úgy, hogy visszafordulnak Zadar felé egy nagy kiterjedésű zivatarfelhő miatt. Öt gép rendben leszállt a zadari repülőtéren, egy gép pedig Sibenik használaton kívüli repterén landolt.
A visszafordulás helyétől távolabb, Rakovica közelében érte - egyelőre tisztázatlan körülmények között - baleset a Sinus típusú gépet. Az eltűnt, Zlin-142-es típusú repülőgépet jelenleg egy katonai és egy rendőrségi helikopter segyítségével keresik a horvát hatóságok, akik a történtek kivizsgálásához a magyar Polgári Légiközlekedés Biztonsági Szervezetének segítségét is kérték.
2000. június 4. - Budakeszi és Budaörs határában lezuhant egy vitorlázó repülőgép. A pilóta a helyszínen életét vesztette.