A végzetes baleset csütörtökön dél körül történt a Kunhegyeshez közeli Tiszagyenda és Tiszaroff között.
Nem lehet katapultálni
| Jak-52 könnyű oktató repülőgép
| | A román gyártmányú kétüléses légcsavaros
oktatórepülőgép pilóták alapkiképzésére szolgál.
Prototípusa 1974-ben szállt fel először. A Jak-52 repülőgépet
Kelet-Európán kívül számos Nyugat-Európai
országba, az USA-ba és Kanadába is exportálták. A repülőgép hagyományos - alsó szárnyas, három pontos futómű
(2 fő és 1 orrfutó) - elrendezésű. A repülőgép fém
építésű, sárkányának borítása - a kormányfelületek
vásznazását leszámítva - fém. A kétszemélyes pilótafülke
teteje síneken hátratolva nyitható. A pilótafülkében elöl a
növendék, hátul az oktató foglal helyet. A Jak-52-est M-14P jelű
9 hengeres csillagmotor hajtja. A motor hajtótengelyére kéttollú,
állítható, fa légcsavart szereltek. A Magyar Légierő kiképzési céljaira 12 darab Jak-52 tipusú
repülőgép érkezett 1994-ben Szolnokra Romániából. A szolnoki NATO kompatibilis vadászpilótaképzés első szakaszában repülnek a pilóták ezzel a géppel.
Adatok:
Maximális sebesség: 285 km/h
Utazó sebesség: 190 km/h
Leszálló sebesség: 110 km/h
Személyzet: 1-2 fő
Rendszeresítés éve a Magyar Légierőben: 1994
Forrás: www.huaf.hu
|
|
Az egymotoros, kétüléses Jak 52-es gyakorló repülőgép eddig tisztázatlan körülmények között zuhant le. A gép mindkét hivatásos pilótája, Lanecker József ezredes és Szász Gábor őrnagy a helyszínen életét vesztette.
Lanecker a vezérkar hadműveleti csoportfőnökségén, Szász a JAK-52-es kiképző repülőszázad kiképző tisztjeként dolgozott.
Lanecker József L-39-es és MiG-21-es repülőgépeken több mint 1800 órát, míg Szász Gábor JAK-52-esen több mint 900 órát repült - mondta Bocskai István, a honvédség szóvivője. A honvédség csak azt követően hozta nyilvánosságra a pilóták neveit, miután értesítették hozzátartozóikat. A két pilótát saját halottjának tekinti a Magyar Honvédség - közölte Bocskai.
A Jak-52-es kiképző repülőgépből nem lehet katapultálni, hiszen ez egy egyszerű, légcsavaros kisrepülőgép - mondta el Kővári László
repülési szakértő az MTI-nek.
Mádl osztozik a családok fájdalmában
"Őszint fájdalommal osztozom Önökkel a pótolhatatlan veszteség feletti
gyászukban" - írta Mádl Ferenc a csütörtöki tragédiában elhunyt két katonatiszt családjának. Mint írja, a haza méltányló tisztelettel emlékezik a szolgálata közben elhunyt katonatisztre, aki hivatásos katonaként munkájával a nemzetet, valamennyiünk biztonságát szolgálta.
"Kérem, fogadja a magam és családom, valamint a köztársaság elnökeként a nemzet valamennyi polgára nevében itt kifejezett részvétemet" - fogalmaz Mádl Ferenc.
Kiképzési repülés közben történt a baleset
A pilóták kiképzési repülés végrehajtása közben szenvedtek balesetet - közölte az MTI-vel a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs főigazgató-helyettese. Bocskai István elmondta: a honvédség szolnoki vegyes
szállító ezredének állományába tartozó kiképző repülőgép Szolnokról szállt fel, és eddig ismeretlen okból zuhant a mezőgazdasági területre. Az Index megpróbálta megszólaltatni a szolnoki ezred illetékesét, de érdeklődésünkre közölték, egyelőre senki nem tud nyilatkozni a tragédiáról.
Dobson Tibor, a katasztrófavédelem szóvivője az MTI-nek elmondta, a helyszínre négy tűzoltóautót vezényeltek ki, valamint Szolnokról a kutató-mentő szolgálat helikopteres egységét is kiküldték. A tüzet eloltották, lakott terület nem volt veszélyben.
Jak-52: Tíz éve Magyarországon
|
Tekintse meg képeinket! |
A szolnoki mentőszolgálat illetékese az Indexet arról tájékoztatta, hogy miután a két pilóta bennégett a repülőben, nekik érdemi feladatuk nem volt a tragédia helyszínén. A gépet egyébként körülbelül tíz évvel ezelőtt vásárolták, és Romániából érkezett Szolnokra. A baleset pontos körülményeit a Katonai Légügyi Hatóság vizsgálja. A HM Kommunikációs Igazgatóságának helyettes vezetője az Indexet arról tájékoztatta, hogy a vizsgálat harminc napot mindenképpen igénybe vesz majd, szükség esetén pedig további harminc nappal meghosszabbítható a vizsgálódás ideje.
A ma körülbelül tízéves Jak-52-esek javítása 2000-ben vált elengedhetetlenné, miután a gépek kirepülték a gyári üzemidejüket. A típus időszakos javítását a Dunai Repülőgépgyár végezte el, de csak három gépet újítottak fel. Ezt a három gépet a Szolnoki Repülőtiszti Főiskola használja alapfokú kiképző repülőgépként. A többi repülőgépet azóta nem használják. A hírügynökség értesülése szerint ezekkel a gépekkel baleset még nem történt. Romániában viszont 1995-ben, Balko városában halálos baleset ért egy Jak-52-est. A gép bemutató közben rázuhant egy radartoronyra, majd személyzetének egy tagja - a repülőgépet gyártó cég gyakorlott berepülő pilótája - életét vesztette.
Katonai repülőgépek balesetei
| | 1990. január 26. Egy kétüléses MiG-23-as kiképzôgép lezuhant, két pilótája meghalt. 1990. június 29. Lezuhan egy együléses MiG-21-es harcigép, a pilóta katapultált és túlélte.
1990. április 20. Egy együléses MiG-23-as harcigép lezuhant, a pilóta katapultált és túlélte.
1990. szeptember 16. Bemutató közben lezuhant egy együléses MiG-23-as harcigép, pilótája meghalt.
1991. szeptember 12. Egy kecskeméti együléses MiG-21-es gép lezuhant, pilótája meghalt.
1994. június 1. Egy pápai kétszemélyes MiG-21-es gyakorlógép lezuhant, a katapultálást, csak az oktatópilóta élte túl.
1995. május 25. Egy kétüléses Su-22-es gyakorlógép zuhant le, a pilóták katapultáltak és túlélték.
1995. július 25. Egy L-39-es kiképzôgép lezuhant, a pilóták katapultáltak és túlélték.
1995. szeptember 13. Légi ütközés után lezuhant egy egyszemélyes Su-22-es harcigép, a pilóta katapultált és túlélte. 1995. szeptember 13. Légi ütközés után lezuhant egy kétszemélyes MiG-23-as gyakorlógép, a pilóták meghaltak.
1996. szeptember 19. Hidraulika hiba miatt lezuhant egy együléses MiG-21-es. A pilóta sikeresen katapultált.
1998. júl. 23. a kecskeméti repülőtér légterében a repülőnapon lezuhant a légierő egyik MiG-29B típusú vadászrepülőgépe, pilótája meghalt.
|
|
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!