Gyorsabban hajthatunk egy csomó úton
További Bulvár cikkek
A legutóbbi KRESZ-módosítás megteremtette a lehetőséget arra, hogy egyes külterületi közutakon a gazdasági és közlekedési tárca megemelje a sebességhatárt, olvasható a minisztérium közleményében. Összesen 25 útszakaszon változik a sebességhatár, 31 kilométeren 100 km/óra, további 91 kilométeren 110 km/óra lesz az új limit.
Az egyszámjegyű főutak közül kisebb mértékben nő a sebességhatár az 1-esen Tata és Almásfüzitő között, valamint Ács és Gönyü között, összesen 11 kilométeren. Szintén százzal hajthatnak ezentúl az autósok a 81-es főúton Bakonysárkány és Kisbér között, továbbá a 117-es főúton Esztergom és Tát között, valamint a 405-ösön Albertirsa és Újhartyán között (ez utóbbi a 4-es főutat és az M5-öst köti össze).
A 110-esre emelt útszakaszok között van a 4-es főútból három is, a ceglédberceli elkerülő, a ceglédi elkerülő, valamint Surjány és Szapárfalu közötti szakasz. Szintén 110-zel autózhatunk a 7-es és 8-as főutak székesfehérvári elkerülőjén, a 8-as főút Székesfehérvár és Várpalota, Veszprém és Márkó, valamint Csákánydoroszló és Gasztony közötti szakaszán. Ebből az első két szakasz már új építésű, kétszer kétsávos, középen elválasztott út.
Még egy egyszámjegyű útszakaszon mehetünk ezután 110-zel, a Novajidrány és Tornyosnémeti közötti 18 kilométeren (ez az összefüggően leghosszabb felgyorsított szakasz). Ugyancsak 110 km/óra lesz a sebességhatár a 21-es főút öt előzési szakaszán, a 37-es főúton Gesztely és Zsolna között, Somogytúr és Balatonszemes között a 67-esen, valamint Békéscsaba és Gyula között a 44-esen. A 110-es limit lesz érvényes hamarosan a 354-es főút debreceni északi elkerülő szakaszán is.
Az új sebességhatárok akkor lépnek életbe, amikor az azokról szóló KRESZ-táblákat kihelyezik az utakra. A minisztérium közleménye szerint március közepéig a közútkezelő munkatársai minden érintett szakaszon befejezik a táblák elhelyezését.
A betartható és betartandó sebességhatárok megállapításával a közlekedési morál javulását szeretnék elérni, közölte a GKM. A döntés előtt elemezték az útszakaszok különböző műszaki paramétereit, pl. a vízszintes és magassági vonalvezetést, a megfelelő előzési látótávolságot, az ívviszonyok kialakítását, és a hosszabb, előzésre alkalmas egybefüggő útszakasz meglétét. Ezenkívül a jövőben is kiemelt figyelmet fordítanak a balesetek okainak elemzésére, felhasználva a rendőrség által végzett baleseti vizsgálatok eredményeit, továbbá a rendőrség közúti ellenőrzési tapasztalatait is.
A mostani gyorsítás mellett a minisztérium azt is megígérte: felülvizsgálja az útépítések idején alkalmazott ideiglenes forgalomszabályozási előírásokat. Idén ugyanis Közlekedési Operatív Programban várhatóan több tíz kilométer hosszúságban kezdődnek főútrekonstrukciós projektek. A felülvizsgálat célja, hogy az ilyen éptkezések idején csak a tényleges veszélyeztetettségnek megfelelő sebességkorlátozások lépjenek érvénybe.