Katasztrófa érte a Siemens mágnesvasútját
További Bulvár cikkek
Huszonhárman meghaltak, tízen megsérültek, amikor péntek délelőtt a Transrapid nevű mágnesvonat mintegy 200 kilométeres sebességgel összeütközött egy a pályán vesztegelő szervizkocsival. A baleset a holland-német határ közelében lévő emslandi kísérleti pályán, Lathen és Melstrup között történt.
A vonaton összesen huszonkilencen utaztak. Az utasok egy rendőrségi szóvivő szerint feltehetően környékbeli vasúti dolgozók és hozzátartozóik lehettek, valamint az RWE energetikai konszern munkatársai közül kerültek ki.
Automatikus vezérlés
A Siemens-Thyssen Krupp konzorcium által fejlesztett Transrapid orrában nem ül vezető, a mágnesvonat automatikus vezérléssel közlekedik. A vonat elején panorámaablak van, így az itt tartózkodó feltehetően látták, ahogy a vonat egyre nagyobb sebességgel, megállíthatatlanul rohan az útjában álló műhelykocsi felé, amelyben két ember volt.
Az ütközés következtében az első kocsi szinte teljesen összezúzódott, a felépítmény levált az alapszerkezetről, s lezuhant a négy méter magasságban futó pályáról. Az ütközés erejét mutatja, hogy a helyszínen nagy területen szóródtak szét a vonat darabjai, a székek és kábelkötegek.
Kora estig tizenöt halottat emeltek ki a roncsok közül, de a mentőegységek még mindig bíznak abban, hogy találnak túlélőket a teljesen összezúzódott vonatban. Olyan áldozatok után is kutatnak mentőkutyákkal, akik esetleg kirepültek a kocsikból az ütközés következtében.
Sokkot kaptak a tűzoltók
A Lathen és Dörpen közötti próbaszakasz 31 kilométer hosszú. A mentést nehezíti, hogy a jármű hét méter magas, betonoszlopokra épített pályán halad. Egy százötven fős mentőcsapat dologozik a magasban rekedt emberek kimentésén. Tíz embert már kórházban szállítottak, az ő sérüléseik nem életveszélyesek.
Mint a helyi község egyik képviselője elmondta: a roncsnál dolgozó tűzoltók olyan sokkoló élményeket éltek át, hogy egy lelkigondozót kellett hívni a helyszínre. Több lelkész is érkezett, hogy a hozzátartozókat vigasztalja.
„A jelenleg ismert adatok szerint a balesetet nem technikai hiba, hanem emberi mulasztás okozhatta” – közölte a mágnesvasutat üzemeltető IABG (Siemens-Thyssen Krupp) konzorcium Münchenben.
Egyelőre csak Sanghajban működik
A német csúcstechnológia vívmányának tekintett Transrapid szerelvényei - a súrlódást, illetve a gördülő ellenállást kiküszöbölve - nagy erejű elektromágnesek által gerjesztett mágneses térre támaszkodva "lebegnek" a pálya fölött. A Transrapid vonatok végsebessége mintegy 450 kilométer óránként.
fotó: transrapid.de
Németországban éveken át vita folyt arról, hogy az emslandi kísérleti pálya után épüljön-e komoly távolságot áthidaló Transrapid-szakasz, ám a költségek parttalan növekedése miatt végül a Schröder-kormány 2001-ben végleg elvetette a tervet.
Helyette a Transrapid mögött álló konzorcium végül Sanghajban épített 35 kilométeres pályát, amely a kínai nagyváros repülőterét köti össze a belvárossal. Kína azt tervezi, hogy idővel mágnesvasúttal köti össze Pekinget és Sanghajt. Augusztus 11-én az egyik sanghaji állomáson kigyulladt a Transrapid egyik kocsija, a tűzben senki nem sérült meg.