Katasztrófa érte a Siemens mágnesvasútját

2006.09.22. 21:18
Huszonhárman meghaltak, amikor a Transrapid mágnesvonat kétszáz kilométeres sebességgel egy szervizkocsinak rohant Németországban. A mentést nehezíti, hogy a világ egyik leggyorsabb vonata négy méter magas betonoszlopokon álló pályán halad.

Huszonhárman meghaltak, tízen megsérültek, amikor péntek délelőtt a Transrapid nevű mágnesvonat mintegy 200 kilométeres sebességgel összeütközött egy a pályán vesztegelő szervizkocsival. A baleset a holland-német határ közelében lévő emslandi kísérleti pályán, Lathen és Melstrup között történt.

A vonaton összesen huszonkilencen utaztak. Az utasok egy rendőrségi szóvivő szerint feltehetően környékbeli vasúti dolgozók és hozzátartozóik lehettek, valamint az RWE energetikai konszern munkatársai közül kerültek ki.

Automatikus vezérlés


Nézze meg képeinket!

A Siemens-Thyssen Krupp konzorcium által fejlesztett Transrapid orrában nem ül vezető, a mágnesvonat automatikus vezérléssel közlekedik. A vonat elején panorámaablak van, így az itt tartózkodó feltehetően látták, ahogy a vonat egyre nagyobb sebességgel, megállíthatatlanul rohan az útjában álló műhelykocsi felé, amelyben két ember volt.

Az ütközés következtében az első kocsi szinte teljesen összezúzódott, a felépítmény levált az alapszerkezetről, s lezuhant a négy méter magasságban futó pályáról. Az ütközés erejét mutatja, hogy a helyszínen nagy területen szóródtak szét a vonat darabjai, a székek és kábelkötegek.

Kora estig tizenöt halottat emeltek ki a roncsok közül, de a mentőegységek még mindig bíznak abban, hogy találnak túlélőket a teljesen összezúzódott vonatban. Olyan áldozatok után is kutatnak mentőkutyákkal, akik esetleg kirepültek a kocsikból az ütközés következtében.

Sokkot kaptak a tűzoltók

A Lathen és Dörpen közötti próbaszakasz 31 kilométer hosszú. A mentést nehezíti, hogy a jármű hét méter magas, betonoszlopokra épített pályán halad. Egy százötven fős mentőcsapat dologozik a magasban rekedt emberek kimentésén. Tíz embert már kórházban szállítottak, az ő sérüléseik nem életveszélyesek.

Mint a helyi község egyik képviselője elmondta: a roncsnál dolgozó tűzoltók olyan sokkoló élményeket éltek át, hogy egy lelkigondozót kellett hívni a helyszínre. Több lelkész is érkezett, hogy a hozzátartozókat vigasztalja.

„A jelenleg ismert adatok szerint a balesetet nem technikai hiba, hanem emberi mulasztás okozhatta” – közölte a mágnesvasutat üzemeltető IABG (Siemens-Thyssen Krupp) konzorcium Münchenben.

Egyelőre csak Sanghajban működik

A német csúcstechnológia vívmányának tekintett Transrapid szerelvényei - a súrlódást, illetve a gördülő ellenállást kiküszöbölve - nagy erejű elektromágnesek által gerjesztett mágneses térre támaszkodva "lebegnek" a pálya fölött. A Transrapid vonatok végsebessége mintegy 450 kilométer óránként.


fotó: transrapid.de

Németországban éveken át vita folyt arról, hogy az emslandi kísérleti pálya után épüljön-e komoly távolságot áthidaló Transrapid-szakasz, ám a költségek parttalan növekedése miatt végül a Schröder-kormány 2001-ben végleg elvetette a tervet.

Helyette a Transrapid mögött álló konzorcium végül Sanghajban épített 35 kilométeres pályát, amely a kínai nagyváros repülőterét köti össze a belvárossal. Kína azt tervezi, hogy idővel mágnesvasúttal köti össze Pekinget és Sanghajt. Augusztus 11-én az egyik sanghaji állomáson kigyulladt a Transrapid egyik kocsija, a tűzben senki nem sérült meg.