A karbantartás hiánya miatt is éghettek az érdi buszok

2006.06.28. 17:37
Független szakértői bizottság alakult a Volánbusznál a kedden kigyulladt autóbuszok miatt. A használt járművek tavaly érkeztek a céghez.

Két autóbusz is kigyulladt Pest megyében kedden délután: előbb Pusztazámor és Sóskút között égett ki teljesen egy menetrend szerinti autóbusz, majd Érden, a kertvárosban gyulladt ki szintén egy másik hasonló jármű, egyik esetben sem sérült meg senki, írta az MTI.

Végül a tűzoltóknak kellett beavatkozniuk, mert a sofőr nem tudta egyedül eloltani a lángokat. Az érdi autóbuszon mindössze ketten utaztak, az Érdről Pusztazámorra közlekedő járaton pedig kevesebb mint húsz utas volt, senki sem sérült meg.

Frissen vett régi buszok gyulladtak ki

Mindezek után független szakértői bizottság alakult a Volánbusznál az autóbuszok hibájának kivizsgálására, közölte a Volánbusz Zrt. szerdán. A társaság egyelőre az összes ilyen típusú autóbuszt kivonta a forgalomból. A társaság tájékoztatása szerint naponta 1000 járművük közlekedik a helyi, helyközi, távolsági és nemzetközi járatokon.

Az autóbuszok átlagéletkora tizenhárom év fölött van. Kedden az elmúlt esztendőben beszerzett 17 használt Neoplan típusú jármű közül égett ki kettő. A Volánbusz Zrt.-nél a járművek karbantartása zárt rendszerben történik. A megfelelő gyakorisággal elvégzett vizsgálatokon egyik autóbusznál sem találtak rendellenességet.

A közleményben ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy az elmúlt napokban a szokásosnál melegebb időjárási körülmények között közlekednek a járművek, és ez igen nagy terhelést okoz a motoroknál, valamint az elektromos berendezéseknél.

A koszos motor veszélyes

Az is igaz azonban, a motortér kigyulladásához akár az is vezethet, ha elhanyagolják a buszok rendszeres karbantartását, tisztítását. Illik például legalább havonta gőzborotvával megpucolni a motort. Ha ez elmarad, az olajjal keveredő por ragadós, gyűlékony réteggel von be mindent a motortérben, így akár egy szikra is okozhat tüzet. A rendszeres tisztításkor lehet észrevenni azokat az apróbb sérüléseket, amelyeken szivároghat az üzemanyag.

Az Indexnek több, nem hivatalosan nyilatkozó forrás is említette, hogy a Volánbusz érdi telephelyét (ide tartozott mindkét Neoplan) nem úgy ismerik a szakmában, mint ahol kiemelkedően jó a karbantartás rendszeressége, színvonala.

Drágák, használtak és kigyulladtak

Mások szerint a darabonként húszmilliót közelítő áron beszerzett régi járművek esetleg azért sem bírták a terhelést, mert a nagy melegben működtetett légkondicionáló berendezések túlzottan leterhelték az elektromos rendszereiket.

Az alacsonypadlós Neoplan-buszok, amelyek most kigyulladtak, 8-9 évesek, és eredetileg nem volt rajtuk légkondi. Így ezeket a berendezéseket utólag szerelték rájuk, bár az is igaz, hogy szakműhelyekben. Azonban a buszok motorja zárt térben van, a jármű hátuljában, hogy a padó alacsonyabban lehessen.

Ez kockázatot is jelenthet, hiszen a túlmelegedett terekben az elektromos vezetékek begyulladhatnak. A légkondik működése pedig többletterhelést jelent a motornak.

Értesüléseink szerint csütörtökön Németországból érkezik szakértő, hogy megvizsgálja a buszok meghibásodásainak, kigyulladásainak okait. Szerettük volna megszólaltatni értesüléseinkkel kapcsolatban a Volánbusz illetékeseit is, de a cégnél szerdán késő délután már nem sikerült utolérni senkit.