hatkontinens

Kalandok vadkeleten -Erdély

2001. 07. 23., 20:06 | Frissítve: 2001. július 24., kedd 16:40

Erdély indokolatlanul elfeledett túracélpont. Pedig elsőrangú hely túrázásra, sziklamászásra, hegyikerékpározásra, a szocreál lakótelepek világa pedig vadkeleti kalandokat tartogat.

Ahogy hazánk természetjáróinak piros kockás ingjei, csehszlovák bakancsai és lengyel csővázas hátizsákjai az évek során márkás felszerelésekre cserélődtek, úgy felejtődtek el az addig klasszikus túra- és kirándulóvidékek. Erdély is az Alpok, a Pireneusok, vagy akár tengerentúli célok mögé sorolódott, noha a természet és a tradicionális kultúra változatlanul lenyűgöző. Csupán a mi igényeink változtak. Az "ez van - ezt kell szeretni" attitűd a KGST-vel együtt enyészett el, és manapság a turista már nem megy el szemrebbenés nélkül egy néhány órás határátkelési procedúra, a lepattant tömegközlekedés, vagy akár a színvonaltalan éttermi kiszolgálás mellett. Ha azonban képesek vagyunk mindezeket a "Vadkeleti báj" kategóriába sorolni, továbbá figyelembe vesszük Erdély gazdag természeti és kulturális kincseit, számíthatunk rá, hogy élvezni fogjuk a Dáciák országába tett kirándulást.

Békási szoros
Erdély nagyszerű hely az országjáráshoz, igen jó túraterep, lehet sziklát mászni, és a mountain bike-osoknak sem kell megfelelő ösvények után kutatniuk. Noha számos nagy múltú város is megtalálható a környéken, túráinkat érdemes természetközeli célpontok irányába szervezni, hacsak nem szeretnénk szomorú lakótelepgyűrűk által szorongatott óvárosokban fejlődésről és visszafejlődésről merengeni. Változások természetesen Romániában is bekövetkeztek, hogy a legjellemzőbbet említsük, a Dáciák területén. Míg hazánkban még mindig csak egy típusú Dácia létezik, Romániában -a galapagosi pintyek formagazdagságához hasonlóan- Dáciák tucatnyi alfaja fejlődött ki. A figyelmes látogató megfigyelhet sportosan gömbölyített formájút, merészvonalú hűtőráccsal szereltet, pick-up típusút, cabriót, vagy akár "King of the Road" feliratút is.

Az igazi érdekességek azonban mégiscsak a kis falvakban, és a hegyek közt várnak ránk. A természeti környezet mellett a helyiek megkapó közvetlensége és ízes beszéde is megér egy körutazást. Minimális előkészületek után kellemes időt tölthetünk a medvék és a köménypálinka hazájában.

Megközelítés

Dacia old school
Busz: Szinte minden jelentősebb erdélyi városba eljuthatunk autóbusszal. A féllegális járatok rendszeres időközönként indulnak a budapesti Népstadion autóbusz-állomás mögötti parkolóból. Az indulási időpontok a Volán hivatalos menetrendjén olvashatók, jegyet azonban csak a buszvezetőtől vásárolhatunk. A jegy 4-6 ezre forintba kerül, a menetidő nagyjából 10-15 óra között van. Az utazás kényes pontja a határátkelés, amely az aktuális asztrológiai helyzettől függően 1-3 órás műsort jelent. Az átléptetési metódus érzékeltetésére egy, a buszon feljegyzett párbeszéd: "-Anyu, mikor kezdenek turkálni a csomagjainkban? -Majd ha a bácsik befejezték a kávézást."

Vonat: Vonatok a _ pályaudvarról indulnak. Helyjegy vásárlásával biztosíthatjuk, hogy kényelmesen szemlélhessük, ahogy kevésbé szerencsés utastársaink embercsempész kamionokban szokásos tömegben állják végig a 10-14 órás utat. A vonat a busznál valamivel drágább, de jó eséllyel rövidebbek a határátlépések. Csomagjainkat soha ne hagyjuk őrizetlenül. Lopások szempontjából különösen az éjszakai vonatok veszélyesek.

Dacia nu school I.
Autó: A román utak minősége igen széles skálán mozog. A frissen aszfaltozott, sima szakaszok mellett sokszor találkozunk majd a 20-30 kilométeres sebességhatár átlépését tengelytörő kátyúkkal megakadályozó utakkal is. Sőt a hegyek közt rátévedhetünk harmadrendű útként jelölt, de nem burkolt "ösvényekre" is (pl.: Bucsin-tető).

A sávok sok helyen nincsenek is felfestve, lévén jelentőségük a helyi közlekedésben csekély. Óvatosan vegyük tehát a beláthatatlan kanyarokat, mert néha mindkét térfélen bravúros előzési manőverek zajlanak. Az éjszakai vezetés pedig a kivilágítatlan kerékpárok, és az igen sűrű szekérforgalom miatt igényel fokozott figyelmet.
Az üzemanyag a hazainál lényegesen olcsóbb, 130-160 Ft.

Autóstop: A határ gyalogosan is keresztezhető. Fontos tudnivaló, hogy Romániában a stopért is fizetni szokás, nagyjából az adott szakaszra számított autóbuszjegy árát.

Dacia nu school II.
Árak, pénz: Románia világviszonylatban is jelentős milliomos populációval büszkélkedhet. Magyarázat, hogy 1 forint közel 100 lejt ér a feketepiacon. Egy kg kenyérért 16 ezer lejt, egy liter tejért 18 ezret, egy kiadós éttermi ebédért pedig 80-100 ezer lejt kell fizetnünk.

Százezrek és milliók felett rendelkezve folyamatosan, romániai tartózkodásunk megismertet minket azzal, hogy milyen lehet Bill Gates-nek lenni.
Az útra forintot vagy német márkát vigyünk, mégpedig készpénz formájában.
Váltani bankban, és feketén, az utcán, boltokban, autóbuszon is tudunk.

Térkép: Térképpel érdemes még itthon felszerelkezni. Erdély igen sok részéről találhatunk turistatérképet, sajnos akadnak azonban lefedetlen vidékek is. Létezik átfogó Erdély és Székelyföld térkép is. Turistatérképekről bő vebben( http://www.dimap.hu/kiadvanyaink.html)

Szállás: A nagyobb turistacentrumok környékén találhatunk alapfelszereltségű kempingeket. Néhányukban kis faházakat is bérelhetünk 80- 100 ezer lej (800- 1000 Ft) körüli összegért. Motelekben 120 ezer lejtől találhatunk szállást.
A hegyekben található menedékházakban 120- 130 ezer lej körül alhatunk, bár a körülményeket ismerve érdemesebb saját sátrunkat használni.

hirdetés
hirdetés