- FOMO
- luxus
- lakás
- branded residence
- ingatlan
- befektetés
- kelet-európa
- montenegró
- horvátország
- bulgária
- albánia
Felpörögni látszik a márkás luxuslakások építése Kelet-Közép-Európában
![GettyImages-1058754026](https://kep.index.hu/1/0/5179/51799/517995/51799521_3948129_6ab266d577d7a0d4aed3287fd7767437_wm.jpg)
További FOMO cikkek
-
Kanye West felesége néhány napja meztelenül jelent meg a Grammy-gálán, most válnak
- Kétezer meztelen ember ringatózik egy hajón a Karib-tengeren
- Kiderült, mi okozhatta a Duolingo-bagoly halálát
- Nem jelent meg a bíróságon Tupac Shakur feltételezett gyilkosa
- Kanye West weboldalát leállították, mert horogkeresztes pólókat árult
Korábbi cikkünkben már részletesen bemutattuk az általunk csak márkázott / márkás lakásoknak fordított branded residence-ek műfaját és e különös, jelenleg a legválságállóbbnak tartott ingatlanfejlesztési trend irányait, így mindenképpen érdemes hozzáolvasni, mivel ebben az írásban csak azt nézzük meg tüzetesebben, milyen újdonságok várhatók a régióban a korábban már említett példák mellett. A térségben egyelőre nem kell arra számítani, hogy híres autógyártók, illetve divat- vagy ékszercégek logójával ellátott társasházak épüljenek, eddig csupán a szállodaláncok és az őket az adott országokba behozó vállalatok látták meg a potenciált e szegmensben.
Szemlátomást ez egy minden fél számára win-win szituáció: a hotelbrandek bővítik a portfóliójukat, és a licencdíjjal még egy bőrt le tudnak húzni a jól felépített márkanévükről, az ingatlanberuházó meg egy limitált, a piacon kiugró terméket tud fejleszteni a segítségükkel. A vásárló pedig abban bízhat, hogy befektetése kevésbé lesz kitéve az adott ország ingatlanpiaci és inflációs változásainak, válságos időben minimum értékálló, de inkább -növelő invesztíciós eszközbe teszi a pénzét. A Dream Estates Croatia ingatlanközvetítő cég tulajdonosa szerint egy olyan piacon, ahol több luxushotel mellé is fejlesztettek lakásokat, ezen ingatlanok egy sima lakáshoz képest 30-54 százalékkal is drágábbak tudnak lenni.
Ahol pedig csupán egyetlen ilyen fejlesztés van, akár a piaci ár dupláját is el lehet kérni.
Azonban nem feltétlen kötelező eme ingatlanokba beköltözni, számos példa van arra, hogy a vásárlótól a szálloda jó áron visszabérli a lakást, így a hotel is busás haszonra tesz szert a rövid távú kiadás menedzselésével, amelynek pluszhozadéka, hogy a kínálatában lesznek kifejezetten nagy alapterületű, apartman jellegű lakosztályok is. És még a helyi lakos is profitál ezen ügyletből, hiszen e fejlesztések valamelyest hozzájárulnak a városimázs erősítéséhez, azaz a legtöbbet költők térképére is felkerülhet az adott desztináció, aminek a helyi vállalkozások is örülhetnek.
Persze be is lehet életvitelszerűen költözni, amennyiben az ember a mindennapjaiban is igényli egy luxusszálloda szolgáltatásait, illetve ha trófeaként szeretné mutogatni az otthonát, bízva abban, hogy a márka presztízséből valami rá is átragad.
Ahol államérdek, hogy luxusmárkája legyen egy lakásnak
Montenegró az első ország Európában, amely kifejezetten ösztönzi a négy- és ötcsillagos hotelek fejlesztőit, hogy egy nemzetközi hotellánc égisze alatt lakásokat is építsenek a szálloda mellé. 2013-ban ugyanis a Fejlesztési és Turisztikai Minisztérium felterjesztésére a kormány életbe léptetett egy olyan törvényt, amely lényegében a fentebbi üzleti modellt pártolja adókedvezményekkel megspékelve. A Balkán-félsziget pánszláv luxusmagazinja, a The Collection szerint ez a rendelet alapozta meg, hogy a kis délszláv állam helyet tudjon magának csinálni a nemzetközi turisztikai piacon.
A luxushotel-fejlesztések rengeteg munkahelyet teremtettek, illetve egyúttal az országot is beárazták. A Tivat városában létrejött Porto Montenegro luxusnegyednek, kivált az IHG Hotels&Resorts üzemeltette Regent hotelnek és a hozzá tartozó lakásoknak köszönhető, hogy az adriai térség legolcsóbb négyzetméterárai egy évtized alatt nagyot fordultak, és manapság már az egész keleti parton ez az egyik legdrágább lokáció.
![A Porto Montenegro luxusnegyed Tivat városában](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5179/51799/517995/51799505_362be8b8e51c0625c80e77543f6981d0_wm.jpg)
Jelenleg az ország az északi részt szeretné e minta nyomán felfejleszteni, ahova síparadicsomokat álmodtak meg. A Sotheby's International Realty montenegrói képviselete már árulja is az Accor-csoporthoz tartozó Swissotel szállodalánc égisze alatt épülő lakásokat: egy 61 négyzetméteres, két háló- és két fürdőszobás lakás 121 millió forintba kerül Kolasin városkában, azaz közel kétmillió forintot kérnek egy négyzetméterért, ami még Budapesten is kirívó.
Az igazán hatalmas attrakció azonban a vadonatúj Janu Hotel lesz a budvai partszakaszon: ennek a hotelláncnak ugyanis jelenleg még egyetlen egysége sincs nyitva, a tervek szerint ez lesz az első európai épületük, ami a jövő évtől várja a nyaralókat és a vevőket. (A jövőbeli láncolat a világ egyik legmenőbbjének tartott Aman szállodalánc kistestvére, és már biztos, hogy Montenegróban lakásokat is fejlesztenek.) A szintén az Accor-csoporthoz tartozó Mövenpick brand pedig a Kotori-öbölben lát fantáziát, a szálloda mellé ott fejleszt lakásokat.
Horvátország mögé a Császárváros is felzárkózik
A legtöbb megvalósult vagy tervezett projekt a horvát tengerpartot célozza, a korábbi cikkünkben említett példáink mellett muszáj idevennünk a Kempinski adriai klaszterének Savudrijában lévő szállodáját, ahol számos luxusvillát is felhúztak a terebélyes resort főépülete mellé. Zára városában a Falkensteiner láncolat épített lakásokat, 2025-ben pedig a déli országrészben is lesz mód ilyesmi ingatlanvásárlásra: a Dubrovnikhoz közel eső Kupari-öbölben a Four Seasons nyit hotelt, és kínál majd megvételre privát ingatlanokat.
![Savudjira 1818-ban épült világítótornya](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5179/51799/517997/51799757_5dfdcbf7b4468e15cba4431919bfff32_wm.jpg)
Bulgáriában az Accor-csoport két fejlesztést is bejelentett, bár a szófiai Swissotel és a szállodához tartozó 80 luxuslakás jelentős csúszásban van, ugyanis kezdetben 2018-ra ígérték az átadást. A bolgár hegyvidéken a szintén Accor-márka Pullman nyit majd szállodát és kínál lakásokat Szamokov településen – természetesen a tulajdonosok a hotel golfpályájára is bejáratosak lesznek.
Albánia első márkás lakótömbfejlesztése 2028-ra várható, a helyi Marriott Residences 160 lakást foglal majd magában, és a beruházástól azt is várják, hogy Vlora város szerepét megerősítse az Adriai-tenger életében mint turisztikai desztináció és az albán gazdaság egyik motorja.
Bécs fejlesztése azonban leiskolázza a régiót, hiszen a Ring mellett egy igazi nagyágyú, a Mandarin Oriental nyit szállodát a tetőterében 25 lakással. Az állandó lakóknak nemcsak 24 órában lesik majd minden kívánságát – vagy ahogy a hotel fogalmaz: segítenek a mindennapok menedzselésében – de privát könyvtár és tárgyalók is a rendelkezésükre fognak állni. Sietni kell annak, aki ellenben az Almanac láncolat bécsi hoteljében szeretne még lakáshoz jutni, hiszen a 6 lakás felét már eladták, de az Arany Dália, a Kecses Orchidea és a Fehér Jázmin névre keresztelt ingatlanok még vevőre várnak: olyanra, aki ki tudja csengetni a 2,8-4,9 milliárd forint közötti vételárat.
Ezzel szemben Magyarországot illetően egyetlen piaci pletykát sem hallottunk, hogy valami ilyesmi, nemzetközi brand kontrollálta fejlesztés készülődne idehaza.
UPDATE: Bécs első ilyen bejelentett fejlesztése egyébként a Palais Hansen Kempinski hotelhez kötődik. Ezen lakások egy részét még árulják, de immár nem a német szállodalánc nevével fémjelezve, hiszen az épület tulajdonosa sok év múltán nem újította meg eddigi partnerével az üzemeltetési szerződést. 2023 végén a spanyol NH-szállodacsoport luxusmárkájával, az Anantara lánccal állapodtak meg, amelynek nevét azonban a lakások egyelőre nem vették fel.
A szerző luxusszakértő.
(Borítókép: Porto Montenegro. Fotó: Alexander Strukov / iStock / Getty Images Plus)