További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
Általános megkönnyebbülés fogadta Németországban a szombat hajnalban létrejött megállapodást az anyavállalat General Motors súlyos pénzügyi válsága miatt ugyancsak csőd közeli helyzetbe került Opel autógyár megmentéséről.
A többszereplős, a német kormány, a németországi autógyáraknak otthont adó tartományok vezetői, valamint a General Motors és az amerikai pénzügyminisztérium és nem utolsósorban az osztrák-kanadai Magna International beszállítói és alkatrészgyártó konszern között létrejött egyezség előirányozza, hogy az Opelt a Magna veszi át. A megállapodás része az is, hogy az átmeneti időszakban a német nagykoalíciós kormány 1,5 milliárd eurós áthidaló hitelt biztosít a nagy hagyományokkal rendelkező Opel számára.
Majdnem meghiusúlt
Az egyezmény - amely értesülések szerint mintegy négy héten belül készül el végleges formájában - több hónapos, drámai fordulatokban bővelkedő tárgyalások végére tett pontot. Az utolsó pillanatban csaknem meghiúsította a megállapodást a General Motors pótlólag beterjesztett, 300 millió eurót kitevő követelése, ami majdnem német-amerikai diplomáciai válságot okozott.
Meg nem erősített információk szerint az európai részének fokozatos függetlenedésébe beleegyező amerikai vállalat nem állt el ugyan a szóban forgó követeléstől, a Magna azonban átvállalta azt.
Szombaton délelőtt szinte valamennyi érintett fél üdvözölte az egyezményt, így a német kormány több minisztere, a tartományi kormányfők és a General Motors európai vezetője is.
Megkönnyebbüléssel fogadták a túlélést jelentő egyezséget a németországi Opel üzemi tanácsának vezetői és a szakszervezetek is. Annak ellenére, hogy egyidejűleg az is ismertté vált: a Magna ugyan mind a négy németországi üzemet - a rüsselsheimit, a kaiserslauternit, az eisenachit és a bochumit is - megtartja, de mintegy 2500 alkalmazott elbocsátása várható. A hírek szerint az elbocsátások valószínűleg Bochumot sújtják majd leginkább. A négy németországi üzemben egyébként valamivel több mint 25 ezer alkalmazott dolgozik.
Merkel Obamát győzködte
Angela Merkel német kancellár beszámolt arról, hogy előző nap minderről telefonbeszélgetést folytatott Barack Obama amerikai elnökkel, és egyetértettek abban, hogy mindkét kormány érdekelt az Opel ügyének rendezésében. Merkel szerint mindez jelentős mértékben elősegítette a szombatra virradóra létrejött megállapodást.
A kialakult válságért a General Motorst terheli a felelősség - fogalmazott Merkel, aki súlyos irányítási mulasztásokkal vádolta az amerikai anyavállalatot.
A kilátásokat érintve kancellár egy új, a német Adam Opel GmbH irányítása alatt álló európai vállalat létrehozásáról beszélt. A német kormány közvetlenül nem vesz részt ebben, ugyanakkor a tartományokkal együtt hitelgaranciával támogatja azt - fűzte hozzá.
Angela Merkel rendkívül nehéz tárgyalásokról és súlyos kockázatokról beszélt. Kiemelte a kormány és a németországi Opel-üzemeknek otthont adó tartományok együttműködését, hozzáfűzve, hogy az átmeneti időszakra létrehozott vagyonkezelői megoldás biztosíthatja az Opel függetlenné válását a General Motorstól.
A kancellár leszögezte azt is, hogy a német kormány szoros kapcsolatban állt az európai partnerekkel, s utalt arra, hogy az érintett európai országokkal az egyeztetést a jövőben is folytatni kell.
Az oroszok is benne vannak
Német szakértők úgy vélekedtek, hogy a megállapodás - noha sok kockázatot és még tisztázatlan részletet rejt magában - biztosíthatja az Opel túlélését. A beruházók versenyében az olasz Fiatot is kiszorító, s végül az Opelért egyedül küzdő osztrák-kanadai céget megbízható partnernek nevezték, annak ellenére, hogy az autógyártásban nem rendelkezik közvetlen tapasztalatokkal.
A Magna International szerte a világon mintegy 240 alkatrészgyártó üzemet birtokol, 74 ezer embert foglalkoztat, s 2008-ban 23,7 milliárdos forgalmat bonyolított le. A céget 1969-ben az osztrák-kanadai Frank Stronach alapította. Stronach - mint kiszivárgott - az orosz Szberbank pénzügyi támogatásával és a GAZ orosz autógyárral partnerségben veszi meg az Opelt, s ebből fakadóan is az orosz piac meghódításában nagy reményeket lát.
A konszern Németországban jól ismert, több neves német autógyárnak, köztük az Audinak, a BMW-nek és a Daimlernek is szállít alkatrészeket.