Nyugat-Európában a kóla is finomabb?
További Gazdaság cikkek
- A túlélésért küzdenek a cégek, leépítésre kényszerülnek
- Magyar siker az altatáshoz használt maszkok piacán
- Megújult a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
- Kétmillió forintos átlagilletmény jöhet a bíráknál, de három évet kell rá várni
- Hatalmas leépítést tervez a Ford, több ezer munkahelyet szüntetnek meg Európa-szerte
A szervezet a Coca-Cola italait, Milka csokoládékat, a Kotányi fekete- és vörösborsát, a Nescafé, a Jacobs és a Tchibo kávéját hasonlította össze a Nyugaton forgalmazott azonos termékekkel. Nyolc EU-országban vásároltak: Németországban, Ausztriában, Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában, Magyarországon, Romániában és Bulgáriában. A mintákat a szlovák élelmiszer-ellenőrző laborban elemezték. A termékek közül csak a Milkáról állapították meg, hogy minden országban azonos minőségű. A legnagyobb szórást a Kotányi-féle borsok mutatták. Habár a fűszereket egyetlen gyárban csomagolják, a zacskók tartalma országonként különböző. A magyar, szlovák és osztrák boltokban beszerzett bors az előírásosnál nedvesebb volt, míg a bolgár piacra szánt anyag sokkal több törött borsszemet tartalmazott, mint a többi. Ezenkívül Bulgáriának gyengébb ízhatású termés is jut.
A vizsgálat eredményére reagálva a Kotányi minőségbiztosítási igazgatója, Elisabeth Voltmer azt mondta, nincs külön szabványuk az egyes országokra. Az eltéréseket szerinte a nyersanyag ingadozó minősége, és a gyártás időpontja okozhatja. "Nem egyszerű folyamatosan fenntartani az előírt minőséget, de ennek ellenére visszadobjuk a rossz minőségű szállítmányokat. Egyáltalán nem kívánunk különböző minőségű árut forgalmazni az egyes országokban", mondja Voltmer.
Izocukortól más a magyar kóla
A Coca Cola esetében a tesztek megerősítették a régi gyanút. A Szlovákiában, Magyarországon, Bulgáriában és Romániában forgalmazott üdítő kukoricából készült izocukrot tartalmaz, amely sokkal olcsóbb a a szokásos répacukornál. Utóbbit a német, osztrák, lengyel és cseh fogyasztók élvezhetik.
Szabó Ibolya, a Coca Cola európai kommunikációs igazgatója az Euractivnak azt mondta, termékeik ugyanolyan minőségben készülnek Európában és az egész világon, a 125 éves recept alapján. Egyes országokban ugyan különböző édesítőszereket használnak, de ennek az üdítő ízére nincs hatása. Izocukrot tesznek az italba az Egyesült Államokban is. A tapasztalt különbségek ezenkívül technológiai okokra vezethetők vissza.
A Nescafé Gold esetében a gyártó elismeri, hogy a receptúra változik piactól függően, a "fogyasztói igényeknek megfelelően". Martin Walter, a Nestlé prágai PR-vezetője úgy nyilatkozott, a különbségek érinthetik a pörkölés módját, és az Arabica és Robusta fajták keverési arányát. A Tchibo, valamint a Milka és a Jacobs márkákat birtokló Kraft Foods nem válaszolt a megkeresésekre.
A Szlovák Fogyasztók Egyesülete álláspontja szerint a gyártóknak kötelességük lenne azonos minőségű termékeket forgalmazni azonos márkák alatt, minden országban. A tesztek eredményét átadták az EU fogyasztóvédelmi biztosának, John Dallinak. A vizsgálatot egyébként az Európai Bizottság szlovákiai képviselete támogatta. Az eredmények ismeretében Brüsszel dönthet arról, szabályozza-e az országokra szabott minőség kérdését.