Bólogatnak az NGM-nek a hazai buszosok

2012.02.23. 14:35
A NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft üdvözli a Nemzetgazdasági Minisztérium múlt hét végén lapunkban nyilvánosságra került előterjesztésének megállapítását, mely szerint a külföldről, központi támogatással beszerezett autóbusz még harmadával olcsóbb beszerezés esetén is többe kerül a magyar államnak, mintha az ugyanolyan paraméterű, komfortfokozatú autóbuszt magyar gyártótól rendelné meg.

A NABI Sirius autóbuszcsalád kifejlesztése és gyártása kapcsán a magyar gyártó pontos számításokat végzett, amelyek hitelesen támasztják alá a minisztériumi javaslat megállapításait, áll a cég közleményében.

A magyar közösségi közlekedésben jelenleg alkalmazott autóbuszok fenntartása – beleértve a BKV illetve a Volán társaságok flottáit – igen magas, 15 évet meghaladó átlagéletkoruk és műszaki állapotuk miatt két-háromszoros költséget jelent modern megbízható járművek alkalmazásával szemben. Emellett az elöregedett buszok környezetszennyezése, koromkibocsátása 90%-kal magasabb, mint új környezetbarát motorokkal szerelt társaiké.

A Budapesten és Kaposvárott autóbuszgyártó üzemeket működtető NABI számításai alapján egy hazai autóbusz gyártása évente 3-4 munkahelyet érint (az autóbuszgyártói, beszállítói oldalon, és a kapcsolódó szolgáltatásokat nyújtó külső szolgáltatóknál) így 500 darab új, hazai autóbusz beszerzése mintegy kétezer főnek biztosít munkalehetőséget a magyar autóbusziparban, míg közvetve további ezer embernek jelent megélhetést. Emellett direkt bevételeket eredményez a költségvetésnek, a NABI tapasztalatai, illetve iparági információk alapján a magyar autóbuszok vételárának 16-18%-a közvetlenül megjelenik az államkasszában adó és egyéb bevételek formájában. Így a magyar közlekedési társaságoknak még akkor is érdemesebb hazai gyártású autóbuszt választani, ha bizonyos külföldön gyártott típusok vételára harmada a magyar autóbuszokénak.

A hazai fejlesztés és gyártás fontos eleme a tudásalapú társadalomra alapozó elképzeléseknek. A magyar autóbusz-ipari szakemberek a mai napig a világ élvonalába tartoznak, azonban közülük sokan sajnos már így is külföldön találtak munkát, és félő, hogy a szürkeállomány elvándorlása folyatódna a hazai autóbuszipar nélkül.  „Jelenleg az autóbusziparban is változások zajlanak, új, alternatív hajtások jelennek meg, koncepciók változnak. Ilyen piaci környezetben a rugalmasan reagáló, fejleszteni képes kis gyártók is be tudnak törni az európai piacra.  Ezen a téren Magyarország még mindig jó adottságokkal rendelkezik, amelyeket a legfőbb ideje kihasználni” – vallja Baranyai Ferenc, a NABI ügyvezető igazgatója.