A Ház előtt a MÁV ÁBE-kárigények rendezéséről szóló törvényjavaslat
A parlament honlapján vasárnap megjelent törvényjavaslat szerint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításból származó tárgyévi díjbevételük arányában a kgfb-t nyújtó biztosítóknak kell feltölteniük azt a technikai számlát, amelyről a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) bocsát forrást a MÁV ÁBE rendelkezésére, hogy kifizethesse azokat a megalapozott kárigényeket, amelyeket az ügyfelei okoztak.
A tervezet szerint a MÁV ÁBE felszámolója a törvény hatályba lépését követő 15 napon belül köteles felmérni a kifizetetlen károkat. Közben a MABISZ nyit egy technikai számlát, amelyre a biztosítók befizetik a rájuk jutó pénzt. A felmérést követő 30 napon belül pedig már meg is kezdi a MÁV ÁBE részére a kifizetést a MABISZ. A MÁV ÁBE a rendelkezésre álló pénzeszközökből folyamatosan teljesít kifizetést az egyesület alapszabályában meghatározott, vagyonelszámolási eljárásra alkalmazandó sorrendnek megfelelően.
A biztosítókat a befizetési kötelezettség a MABISZ erre irányuló felhívása esetén terheli. A MABISZ a technikai számla fedezetét a Kártalanítási Számla és a Kártalanítási Alap feladatainak ellátásához rendelkezésre bocsátott pénzeszközök felhasználásával is biztosíthatja, amely a biztosítói befizetések mértékét csökkentheti.
Az új törvény hatályba lépése után a MÁV ÁBE volt tagja ellen - kártérítési igény miatt - végrehajtás nem indítható. Ha pedig már folyik a végrehajtás, akkor az - a vagyonelszámolás lezárultáig - az adós kérelmére szünetel. A törvény hatályba lépését követő 180. napon túl egyezséggel vagy jogerős bírósági ítélettel lezárásra kerülő kártérítési igények fedezetére a MÁV ÁBE olyan összegű tartalékot képez, amely alkalmas a még nem vagy csak részben rendezett kártérítési igények és ezek költségeinek fedezetére - olvasható a tervezetben.
A tárcavezető indoklása szerint a javaslat rendelkezik a kártérítési igények kielégítésének lezárását követően a MÁV ÁBE és a MABISZ közötti elszámolások módjáról, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének ellenőrzési jogköréről, illetve rögzíti a kártérítési igények körét is. Az Alkotmánybíróság múlt évi döntése alapján június 30-ig kellett volna rendeznie a jogalkotónak azt a problémát, hogy a csődbe ment MÁV ÁBE által ki nem fizetett károk hogyan rendeződjenek.