Тібі шоколадa lesz a Tibi csokiból?
További Gazdaság cikkek
- Eldőlni látszik, megelőzi-e Kína az Egyesült Államokat a gazdasági harcban
- Fickósan ébredt a forint karácsony másnapján
- Árulkodó számok: úgy vettek fel hitelt a magyarok, mintha nem lenne holnap
- A Toyota növelte globális autóeladásait novemberben
- Karácsonyi csoda: van, amiben Magyarország kenterbe veri az európai mezőnyt
A Bonbonetti életében a mostani felvásárlás az 1992-es privatizáció után a második nagy lépés a minőség felé – mondta el Sánta Sándor, a Bonbonetti igazgatója. Akkor a német Stollwerck privatizálta a céget, minőségi változást és befektetéseket hozva ezzel a magyar cég életébe. A felvásárlásra azért volt szükség, mert a mai európai piacot nyolcvan százalékban négy nagy cég, a Nestlé, a Ferrero, a Storck és a Masterfoods dominálja. Ezekkel szerinte nehéz fölvenni a versenyt, még akkor is, ha a Bonbonetti magyar viszonylatban nagy cégnek számít.
Kell egy barát
Az igazgató szerint a legutóbbi időszak nagy változása, hogy a legnagyobb gyártok piaca elkezdett szűkülni a kisebbek javára. Ezért a Bonbonetti szűkülő piaca felől egy nagy partnerrel tudnak a növekedés felé menekülni. Az olyan termékekkel, mint a Cherry Quenn könnyű dolguk lesz, mivel ez már most piacvezető a Benelux államokban.
A cég nálunk talán legismertebb termékéből, az 1941 óta gyártott Tibi csokiból valószínűleg nem lesz nemzetközi márka. Azt sem tervezik, mondta el, hogy cirill betűs verziót dobnának piacra, a cég szerint a Tibi csoki Magyarországon gyártott magyar termék marad, ahogyan a tulajdonosváltás ellenére továbbra is magyar cég marad maga a Bonbonetti is.
Magyarországon évente fejenként körülbelül 3,5 kiló csokoládé fogy. Ez jóval alacsonyabb, mint az európai átlag, például a brit 10,6 kilónak kevesebb, mint a fele. A nemzetközi tábláscsokoládé-eladásokban azonban egyre nagyobb szerep jut a diszkontok sajátmárkás termékeinek. Sánta szerint sokan mondják, hogy a magyarok úgy vásárolnak, mint a németek, mindketten inkább a tejcsokoládét szeretik. Mivel Németországban majdnem ötven százalék a sajátmárkás termékek aránya az eladásokban, ez nagyon negatívan hathat az olyan cégekre, mint a Bonbonetti.
Ukrán-magyar két jóbarát
Az ukrán gazdasági miniszter tulajdonában lévő Rochen édesipari vállalat nemrég engedélyt kapott az ukrán monopóliumellenes bizottságtól arra, hogy megvegye a magyarországi Bonbonetti Choco csokoládégyár tulajdonának több mint 50 százalékát. Az ukrán sajtó üzleti hírei között jelent meg az információ, hogy Petro Porosenko vállalata a részvényvásárlásnak köszönhetően az Európai Unióban bővíti tovább piacát.
A Bonbonetti magyar csokoládégyár és a Rochen konzorcium július végén kötött egymással stratégiai együttműködési megállapodást a Bonbonetti márka európai erősítése és terjeszkedésének elősegítése céljából. A 2006-ig Stollwerck Budapest Kft.-nek hívott Bonbonetti Choco Kft. az Opten cégtárának adatai szerint 2007 óta a ciprusi bejegyzésű Mabelsoft Limited tulajdonában van (korábban, mint az nevéből is látható, a Stollwerck érdekeltségébe tartozott. Éves árbevétele stabilan 12 milliárd forint körül volt az elmúlt három évben. A körülbelül atszáz embert foglalkoztató vállalat tavaly 138 milliós veszteséget szenvedett el, 2010-ben 225 milliós nyeresége, előző évben kétszázmillió körüli vesztesége volt.
A Rochen vállalathoz tartozik Ukrajnában a kijevi, a kremencsugi, a vinnyicai és a mariupoli csokoládégyár. A vállalat külföldi terjeszkedése során először 2001-ben az orosz Likonf üzemet szerezte meg, majd 2006-ban a litvániai Klaipedos konditerija nevű gyárat.
A vállalat jelenleg több mint tízezer alkalmazottat foglalkoztat, legalább kétszáz fajta csokoládét, bonbont, karamellt, kekszet, tortát és egyéb terméket állít elő, évi több mint 410 ezer tonnás mennyiségben. A konzorcium mintegy 1,2 milliárd dolláros évi árbevételével a világ 15-ik legnagyobb édességgyártó vállalata. Jelenleg főként a volt szovjet térség országaiba, az Egyesült Államokba, Kanadába, Németországba és Izraelbe exportál. A Kommerszant-Ukraina gazdasági napilap szerint a Bonbonettinek 40 országban van képviselete, a részvényvásárlás által a Rochen tehát újabb piacokat szerez termékeinek.
Forradalmi csokigyáros
Porosenko régóta szereplője az ukrán politikai életnek. Jelenleg a Viktor Janukovics elnök mögötti Régiók Pártjának kormányában vezeti a gazdaságfejlesztési és kereskedelmi tárcát. Meghatározó szereplője volt a 2004-es narancsszínű forradalomnak, Viktor Juscsenko elnöksége alatt a nemzetbiztonsági- és védelmi tanács elnöki tisztét töltötte be és az akkori államfő egyik legközelebbi bizalmasának számított.
Az október 28-én megtartott parlamenti választásokon szülőföldjén, Vinnyica megyében indult független jelöltként, és képviselői mandátumot szerzett. A 46 éves üzletember a Korreszpondent tekintélyes ukrán hetilap tavalyi összesítése alapján Ukrajna 13. leggazdagabb embere, személyes vagyonát 980 millió dollárra becsülte 2011-ben az újság.