Emelkedik a csekk díja

2012.11.27. 16:52 Módosítva: 2012.11.28. 08:17

A jelenlegi nettó 112 forintról 137 forintra, vagyis áfával együtt 142 forintról 174 forintra emeli a sárga csekkek díját a Magyar Posta, értesült a Népszabadság. A díjat továbbra is az fizeti, akinek a számláján jóváírják a pénzt, vagyis jellemzően a szolgáltató cégek. Az emelés a tranzakciós illeték nagy részének áthárítását jelenti.

A Portfolio.hu számításai szerint 6 százalékos infláció mellett ez azt jelenti, hogy a Posta átlagosan 9140 forintos csekkösszeg 2 ezrelékes tranzakciós díját hárítja tovább (ezekre a tranzakciókra, mint a tranzakciók többségére 2 ezrelékes illetékkulcs vonatkozik majd), így jön ki a 25 forintos emelés. Az MNB adataiból azonban nagyjából kiszámolható, egy készpénzátutalás átlagos összege 9140 forintnál több, 11 200 forint körül lehetett 2011-ben, vagyis a Posta az adónak csak egy részét hárítja tovább.

Egy az Infrapont által 2012-ben készített kutatásból az derült ki, hogy a sárga csekk használata rendkívül elterjedt a magyar lakosság körében: a felnőtt lakosság 77 százaléka adott fel sárga csekket az elmúlt egy évben.

A reprezentatív vizsgálatából kiderül, hogy a közműszámlák rendezésének általános módja a sárga csekk: a lakosság legalább fele a legfőbb közműszámlákat (villany, víz és csatorna, gáz, szemétszállítás, telekommunikációs szolgáltatások) minden hónapban sárga csekken fizeti – tekintve, hogy nem minden háztartás egy- vagy kétszemélyes, ez rendkívül magas arány.

Az alternatív, elektronikus fizetési lehetőségek (csoportos beszedési megbízás, egyszeri banki átutalás személyesen vagy netbankon keresztül, telebank, Díjnet, stb.) nagyon kevéssé elterjedtek: a lakosságnak csupán a 20 százaléka használt valamilyen alternatív módot a fizetnivalóik rendezésére az elmúlt egy évben

Az Infrapont felmérése alapján a sárga csekkhez valóban nagyon ragaszkodnak a használói: a lakosság majdnem 70 százaléka nélkülözhetetlennek, további 13 százaléknyian pedig nehezen nélkülözhetőnek tekintik ezt a postai szolgáltatást. A többség nélkülözhetetlennek tekinti, ugyanakkor nemigen elégedett vele: az összes postai szolgáltatás közül a lakosság (a rózsaszín csekk mellett) a sárga csekk szolgáltatással a legkevésbé elégedett.