Alattunk ring másfél milliárd dollár
A személyszállító óceánjárók üzletága az árakat és a foglaltságot tekintve is hamar kiheverte a Costa Concordia januári balesete által okozott veszteségeket. A jövő évre már az iparág minden szereplője növekedést vár, hiszen az elmúlt évek dinamikus növekedést hoztak.
Tavaly közel 30 milliárd dollárnyi forgalmat bonyolított a luxushajó-turizmus, ez 9,5 százalékos növekedés az előző évhez képest, ennyi pénzért 19,2 millió utast szállítottak, több mint 4 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Az előfoglalások alapján, Észa-Amerika legnagyobb cruise értékesítő cégénél a World Travel Holdings-nál például több mint 8 százalékos növekedést prognosztizálnak 2013 első negyedévére, miközben az év második felére az előfoglalások növekedése 30 százalék fölött (a kiugrás oka, hogy a Costa Concordia baleset negatív hatása 2012-ben éppen erre az időszakra tetőzött).
Az óceánjárók világát átfogóan bemutató Luxus az óceánon című könyből az is kiderül, hogy a mai, a teljes ellátás mellett folyamatos programokat is kínáló hajók kifejlődésében az amerikai szesztilalom mellett – amikor az alkoholra vágyók csak az amerikai felségvizektől távol juthattak italhoz – a transzatlanti óceán feletti sugárhajtású gépek 1958-as megjelenésének volt a legnagyobb szerepe. Ez volt az a pillanat, amikortól Európa és Amerika közötti menetrendszerinti hajóknak leáldozott, és az iparág a sebesség helyett a kényelem felé fordult.
Ennek hatására egy közepes méretű hajó megépítése ma több, mint 750 millió dollárba is belekerül, átszámolva ez 165 milliárd forintnak felel meg. A világ legnagyobbja, a több, mint 6000 utas és 2300 fős személyzet befogadására képes Oasis of the Seas és ikertestvére az Allure of the Seas ára egyenként 1,4 milliárd dollár volt, ami 308 milliárdot, majdnem egy fél Matolcsy-csomagot ér.
A magyar foglalási adatokról ugyan nincsenek pontos információk, fogalmazott a könyv szerzője, Érsek M. Zoltán, de a szakemberek becslése szerint a Magyarországról utazók aránya évi 15-20 ezer lehet. Köszönhetően annak is, hogy amíg egy balkonos kabin ára akár félmillió forint is lehet, az ablak nélküli – de hasonló fedélzeti szolgáltatásokat kínáló – kabinok a holtszezonban már 80 000 forintért is elérhetők.