További Gazdaság cikkek
- Beteljesült a kormány ígérete, Orbán Viktor szerint most „a melós fiatal csávók” jönnek
- Ha nincs megfelelési költség, nincs szabályalkotás: váratlan fordulat állhat be Donald Trump vámtervezetében
- 68 éves mélypont, amely jól tükrözi az európai autóipar vesszőfutását
- Budapestet csak a svédek előzték meg, Bécset és Berlint is vertük ezen a listán
- Donald Trump teljesen kifakadt, oda a forintcsoda
Az idén véget érő uniós költségvetési ciklusban csaknem száz százalékban lekötötték a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) közlekedési projektekre felhasználható forrásait - írja a Napi Gazdaság. Hasonló mondható el a regionális operatív programok közlekedési projektekre felhasználható forrásairól is, de itt még nyitott a közösségi közlekedés fejlesztése. Az 1,38 milliárd forintos felhívás február végén zárul, és a közúti és városi közösségi közlekedés infrastrukturális és informatikai fejlesztésére lehet pályázni − tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A 2007−2013-as ciklusban − a hazai társfinanszírozással együtt − a KÖZOP-ban felhasználható forrás összesen 1853,5 milliárd forint. Az e forrásból támogatott projektek közül a legjelentősebb a 4-es metróhoz kapcsolódik, erre 210,7 milliárd forintot fordítanak.
Értékét tekintve a második legnagyobb támogatott beruházás a Szajol−Püspökladány vasútvonal felújítása, ami csaknem 158 milliárd forintot visz el, a Budapest-Kelenföld−Székesfehérvár−Boba vasútvonal rekonstrukciójánál 129,4 milliárd forint, míg a Budapest−Esztergom közötti vasútvonal esetében 70,1 milliárd forint volt a KÖZOP-támogatás.
Ezek mellett a nagyvárosok villamosfejlesztéseire is több tíz milliárd forintot költenek ebből a forrásból, így például a miskolci beruházás 33,7, a szegedi 25,2, a debreceni villamosfejlesztés pedig 17,8 milliárd forintos támogatást élvez. A vasúti és a városi közlekedés fejlesztése mellett a közúti beruházásokat is támogatták: az M0-s déli szektorának bővítése 97,5 milliárd forintos támogatást kapott. A nagy közúti projektek között szerepel még az M43-as Szeged−Makó közötti szakaszának építése, illetve az M3-as Nyíregyháza−Vásárosnamény közötti sztrádafejlesztése, előbbi támogatására 60,5, míg az utóbbira 50,3 milliárd forintot fordítanak a KÖZOP-ból.
A regionális operatív programokból felhasználható forrás − szintén a hazai társfinanszírozással együtt − mindösszesen 284,66 milliárd forint a 2007−2013-as költségvetési ciklusban. Ebből a legnagyobb tételt, 181,3 milliárd forintot a közútfejlesztésre fordítják.
Közútfejlesztés | 787,96 |
Vasútfejlesztés | 566,95 |
Logisztikai fejlesztés | 45,1 |
Városi, elővárosi közösségi fejlesztések | 453,49 |
Összesen | 1853,5 |
Forrás: NFÜ |