Csodagépnek szánták, most meg égnek vele

2013.01.20. 21:08
A Boeing Dreamlinere sok szempontból forradalmi újítást jelent a polgári repülésben – egyelőre azonban nem erről, ha a gépek műszaki hibáinak sorozatáról szólnak a hírek. A sorozatos hibák miatt Japánban földre rendelték a repülőket, a Boeing pedig nem szállít belőlük többet, amíg ki nem vizsgálja, miért szivárog az üzemanyag, gyulladnak ki az akkumulátorok. A vállalatot egyelőre nem rázta meg az eset, de hosszú távon még komoly problémái lehetnek az ügyből.

Rossz idők járnak mostanában a Boeingre, pedig az amerikai cég nagyon sokat várt a 787 Dreamlinertől, amelyből nagyjából nyolcszázra kapott megrendelést. Ez lehetett volna az a gép, amivel a cég elhúz a legnagyobb rivális, az európai Airbus mellett. De a forradalmi új repülőkkel – részben épp a sok újítás miatt – egyelőre inkább csak a baj van.

A történet azzal kezdődött, hogy elkezdett szivárogni az üzemanyag a gépekből. Ezt két olyan japán légitársaság jelezte, amelyek rendesen bevásároltak a gépből. Az All Nippon Airways és a Japan Air összesen 24 gépet vett, az eddig már el is adott ötven gép majdnem felét. A hiba kijavítását nehezíti, hogy nem minden repülőnél tapasztalták a szivárgást, a Nippon hatból kettőre, a Japan Air viszont tizenhat gépének többségére panaszkodott.

Emiatt elrendelték, hogy az összes gépet alaposan át kell vizsgálni, mielőtt újra repülnének. A szivárgó üzemanyag miatt ugyanis nem csak a kerozin fogyhat el a levegőben, de ki is gyulladhatnak a gépek.

Más gondok is vannak

A szivárgás közvetlen oka minden esetben tömítések, csatlakozások gyengesége volt, de egyelőre semmilyen komolyabb vészhelyzet nem történt miattuk. Viszont a problémák már nem csak Japánban jelentkeznek.

Az első amerikai légitársaság, ami Dreamlinereket állított munkába, a United volt november elején. December elején a cég New York és Houston között közlekedő járatának kényszerleszállást kellett végrehajtania egy eddig nem részletezett műszaki hiba miatt. Később a vállalat annyit közölt, hogy a gond nem a Japánban megfigyelt szivárgási probléma volt.

Január elején viszont a bostoni reptéren is szivárogni kezdett az üzemanyag egy felszálláshoz készülő Dreamlinerből. A gép már a kifutópálya felé tartott, de visszavontatták a beszállókapuhoz, és megkezdték a vizsgálatát.

A tűz a legnagyobb baj

Ugyancsak Bostonban, ráadásul egy szintén a Japan Airlines-hoz tartozó, de másik 787-essel nem sokkal ezután volt gond. A gépen leszállás után ütött ki kisebb elektromos tűz, már azután, hogy az utasok elhagyták a fedélzetet.

Dreamliner, a leg-leg-leg gép

A Dreamlinert a világ legmodernebb, legcsendesebb és legalacsonyabb fogyasztású utasszállítójának tartják, főként a gép szerkezetét alkotó kompozit anyagok miatt. Darabja 200-240 millió dollárba kerül, és eddig több, mint nyolcszáz gépre kapott megrendelést a cég.

Azért olyan fontos ez a gép, mert ugyan forradalminak nem nevezhető, de mindenképpen ez a polgári repülés evolúciójának következő lépcsőfoka. A gép sokkal könnyebb, mint az elődje, a 777-es. Ezt úgy tudták elérni, hogy a test nagy részét kompozit anyagokból, leginkább szénszállal megerősített műanyagból építették, így a Boeing jóval könnyebb lett, és jóval kevesebbet fogyaszt.

A Popsci összeszedte, hogy mi a baj pontosan a géppel. Először is, a Dreamliner egy csomó olyan dologra elektromos áramot használ, amit a korábbi gépek máshogy oldottak meg. A kifagyasztás, vagy a kabinnyomás megtartása is ilyenek. Erre eddig a motor mellől bevezetett forró levegőt használták, most viszont lítium-ion akkumulátorokra váltottak. Ezek a hatalmas akkumulátorok pedig könnyen túlmelegednek, ami a levegőben sokkal veszélyesebb, mint egy laptopban vagy mobilban.

A szakértők most már a tüzeket tartják a Dreamliner legkomolyabb problémájának. A gép sokkal több áramot fogyaszt, mint a többi repülő (lásd keretes írásunkat), amit lítium akkumulátorok biztosítanak. Ezek könnyen felmelegedhetnek, néha pedig ki is gyulladhatnak, ahogy az korábban a mobiltelefonoknál és a laptopoknál többször elő is fordult. Csakhogy a laptopoknál – például a Toshiba vagy a Packard Bell gyártmányainál – ez öt-hat évvel ezelőtt volt probléma.

Nem csoda, hogy január közepén kivonta a forgalomból a Dreamlinereket a két nagy japán légitársaság. Azután döntöttek így, hogy az All Nippon Airways egyik 787-ese kényszerleszállást hajtott végre Japánban.
A légitársaság közlése szerint a gép műszerei itt is akkumulátorhibát jeleztek, ezért döntöttek a pilóták a kényszerleszállás mellett. A közlekedési minisztérium azt is jelezte, hogy a gép pilótafülkéjébe füst szivárgott.

Indiában és Chilében is

A japán légügyi hatóságok tájékoztatása szerint a 129 utas és a nyolcfős személyzet sértetlenül hagyta el a Tokióból felszállt gép fedélzetét a felfújható csúszdákon, miután a gép idő előtt landolt Takamacu repülőterén. Szuga Josihiko kormányszóvivő ugyanakkor azt mondta az esetet követő sajtótájékoztatóján, hogy öt utas kisebb sérüléseket szenvedett. A japán közlekedési minisztérium súlyos incidensnek nevezte az esetet.

A BBC szerint az indiai és chilei légitársaságok is ideiglenesen a földre rendelték a Dreamlinereiket, és a példát az európai uniós hatóságok is követték. A chilei és indiai gépeknél is szivárgott a tank, és elektromos tüzek is voltak, de előfordult olyan eset is, hogy megrepedt a pilótafülke ablaka, elromlottak a fékek.

Az FAA, az amerikai légügyi hatóság már közölte, hogy felhívta a nagyobb cégek figyelmét, hogy indítsanak vizsgálatot ők is. De hozzátették azt is, hogy bíznak a gépek biztonságában, hiszen korábban ők is megvizsgálták őket. Ráadásul a gépet Amerikában tervezték és fejlesztették, az ottani vizsgálatok pedig rendkívül szigorúak.

A lengyeleknek fáj

Az európai légügyi hatóság döntése érdemben csak a lengyel LOT légitársaságot érinti, hiszen ilyen gépük csak nekik van Európában. A pénzügyi gondokkal küzdő LOT már be is jelentette, hogy hatalmas kártérítést követelnek a Boeingtől. Hogy mekkorát, azt még nem tudni, most azt számolják, hogy mekkora költséggel jár a gépek leállítása, illetve pótlása, illetve még nem lehet tudni, mennyi ideig tart a Boeing 787-esek műszaki felülvizsgálata, és mikor repülhetnek újra a gépek – a kártérítés összege ezektől is függ. A Boeing mindenesetre szombaton közölte, hogy egyelőre felfüggeszti a Dreamlinerek szállítását, de a gyártást tovább folytatja. Az ausztrál Quantas légitársaság egy nappal korábban jelentette be, hogy törli a Dreamliner megrendelését.

Az Airbus elhúzhat

Valóban nem tudni, meddig tart a vizsgálat, de ha komoly a baj, akár egy évig is elhúzódhat, ami nagyon nem tenne jót a Boeing piaci megítélésének és helyzetének – mondta Móró Tamás, a Concorde vezető elemzője. Szerinte már mást rossz hatással van az ügy a cégre, de komolyabb baj azért még nincs. A befektetők szeretik a céget, mert jó a készpénzállománya és magas osztalékot is fizet.

A New York-i tőzsdén 1934 óta jegyzett Boeing-részvények az elemző szerint most nyolcvan dollárról hetven dollár közelébe esnek, pedig november és december között még az előző, tavaszi csúcsokat is elérték a részvényárak. Igaz, ez egyelőre nem jelent aggasztó áresést éves összevetésben sem: az elmúlt 52 hétben 66,82 és 78,02 dollár között mozgott az árfolyam. Móró szerint nagy a nyomás a Boeingon és a légitársaságokon is, hogy a helyzet minél előbb javuljon.

A Dreamliner-ügy azért is lehet nagyon fájdalmas a Boeingnek, mert a nagy rivális Airbusnak nagyon jól megy most. Tavaly rekordszámú, 588 gépet szállítottak le, és az idén is további jelentős forgalomnövekedésre számítanak. Ugyanakkor az eladott gépek száma alapján az Airbus kilenc éve először került a Boeing mögé. A piaci részesedése 41 százalékra csökkent tavaly az egy évvel korábbi 64 százalékról.