Az utalvány volt a karácsonyi sláger

2013.01.23. 11:48

A 2012-es karácsonyi időszak összegségében pozitív egyenleget mutat a bevásárlóközpontoknak, derül ki a szakmai szövetségük összegzéséből. A plázák enyhe; 2-5 százalék közötti növekedést tapasztaltak a látogatók számában 2011 decemberéhez képest. Vidéken jellemzően ott nőtt a látogatottság, ahol a közelmúltban fejlesztéseket hajtottak végre.

Ha többen is mentünk plázázni, nem vásároltunk többért, sőt, az inflációt sem követte a bevásárlóközpontokban elköltött pénz mennyisége. A közlemény szerint a 2011-es szinten maradtak a költések. Ez a két adat összhangban van a GFK Hungária 2012 utolsó negyedéves adatával; amely szerint enyhén javult a fogyasztói hangulat: a háztartások jobbnak ítélik saját anyagi és az ország gazdasági helyzetének jövőbeli alakulását.

„A bevásárlóközpontok az ünnepek alatt akár 30-40 ezres napi látogatottságot is elérnek, egyes felmérések szerint ennek oka az lehet, hogy a vásárlók jobban megbíznak a bevásárlóközpontokban, mint a kisebb boltokban” – emelte ki Balatoni Judit, a Balatoni Judit, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) főtitkára a szervezet közleményében.

A számok alapján úgy tűnik, a magyarok továbbra is jobban hisznek a hagyományos vásárlásban, mint a virtuálisban: 24 ország összehasonlításában Magyarország a legkonzervatívabb az internetes vásárlás terén; a magyar vásárlók 70 százaléka inkább üzletekben szerzi be a kigondolt ajándékot, mely megvásárlását általában az utolsó hétre hagyja. A vásárlói összetételben sincsen változás az elmúlt évekhez képest; a budapesti, tömegközlekedéssel jól elérhető bevásárlóközpontokban erősödött a fiatalok és családosok látogatottsága, illetve az idősebb, 55 év felettiek is nagyobb számban képviseltetik magukat a látogatók között.

A legkeresettebb árucikkek a számítástechnikai, illetve műszaki cikkek voltak, árértékben pedig jellemzően a kisebb összegű, maximum 10.000 Ft-os ajándékokat keresték a vásárlók.

Továbbra is népszerűek a vásárlási utalványok; az év végén nőtt az eladásuk és arra is volt példa, hogy akár 20  százalékal többet adtak el belőlük, mint 2011-ben; ez pedig akár forgalomnövekedést eredményezhet a jövőben a Szövetség szerint. A teljes vásárlási utalványértékesítés fele a karácsonyi időszakra esik, ennek egyik legfőbb oka az ünnepek alatti és utáni akciók, amely során a vásárlók jobban fel tudják használni az utalványokat.

A szakmai szövetség azt várja, hogy 2015-ig három-négy bevásárlóközpont, nagyobb kereskedelmi létesítmény nyílik, illetve építése kezdődik el, ilyen az Árkád2, a Váci1 és az Etele City Center.