Napi 11 milliót költ utazásra az állam

2013.02.13. 08:02

Minden jel szerint új szereplővel bővül a kormányzat utaztatási partneri köre: a friss közbeszerzési pályázatra a korábbi fő beszállító, az OTP Travel mellé bejelentkezett az IBUSZ, Magyarország legrégebbi utazási irodája is – írja a Világgazdaság. Mindketten nyerhetnek, ugyanis a kormányzat most három irodát keres a hivatalos utak lebonyolítására, repülőjegy-vásárlásra, szobafoglalásra, autóbérlésre és hasonlókra külföldön. A korábbi tervek szerint tegnap, február 12-én kellett volna megkötni a szerződést az új utaztatókkal, de a döntés némileg késik: csak hétfőre várható.

Az ajánlatkérést december elején tette közzé a fejlesztési minisztérium a korábbi évekhez hasonlóan, utazási irodákat keresve nemzetközi utazásszervező tevékenységre. A megszokott rutin azonban elmaradt: a kiírás számos ponton változtat az eddigi gyakorlaton, és a jelek szerint a kormányzati szervek utaztatására is több pénzt szánnak a korábbiaknál.

A 2006 óta működő utaztatási közbeszerzési rendszer egy internetes felületet biztosított az állami szervek számára, amelyen ajánlatot kérhettek előzetesen pályáztatott utazási irodáktól utazási szolgáltatásokra. Jelenleg négy utazási iroda tehet ilyen ajánlatot: az OTP Travel, a WECO Travel (a Chemol Travel utódja), a Malév Air Tours és a Bonfini Binair. Az internetes ajánlatok névtelenül jelennek meg, az állami szereplő pedig a legolcsóbbat köteles kiválasztani. A jól működő rendszerrel piaci becslések szerint akár félmilliárdot is spórolhatott évente az állam, írja a lap.

A mostani ajánlatkérés két évre szól, a teljes utazási keretet pedig 8,4 milliárd forintban állapítják meg. Korábban 2,5 milliárd forintot különítettek el állami utazásra, majd ezt az összeget a 2011. december 6-tól 2013. február 15-ig tartó időszakra 3,5 milliárdra emelték. Azaz a mostani kiírás évente 30 százalékkal, napi 8 millióról 11,5 millió forintra emeli a keretösszeget.

Az utazási irodák kiválasztásának módja is megváltozott. A korábbi években az elbírálás során a foglalási díj vállalt mértéke 40, míg a kedvezmények mértéke 60 százalékos súllyal esett a latba, amikor a pályázókat összehasonlították. Meglepetés volt, hogy 2011-ben a szakmában kevéssé ismert Bonfini is bekerült a poolba. A decemberi kiírásban azonban éppen az ilyen kisebb irodáknak nem kedvez: most a pontozás során 50 százalékos súllyal veszik figyelembe a foglalási díj mértékét, 50 százalékban pedig arra lehet pontokat kapni, hogy az utazásszervezőnek hány irodája működik Magyarországon Innentől annak van esélye, aki a legtöbb irodát fel tudja mutatni saját hálózatában.

A legrégebbi magyar utazási iroda, az IBUSZ vezérigazgatója, Komora Zoltán lapunk kérdésére közölte, hogy indultak a tenderen. Ezzel jó eséllyel az OTP Travelt támadják, amely eddig a fő kormánybeszállítónak számított az utaztatás területén, és amely lapunk kérdésére szintén megerősítette, hogy ismét indult a tenderen. A kiíró három győztest fog kiválasztani, velük két évre, azaz 2015 elejéig köt keretszerződést.

Több névtelenül nyilatkozó szakmabeli úgy vélte a lapnak, furcsa, hogy az irodák számát az internetes foglalások korában ilyen nagy súllyal veszik figyelembe. A közbeszerzést kiíró Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság főigazgatója, Gyöngyösi Zoltán Tibor azt mondta, a szakmai stáb döntése volt ez szakmai indokok alapján. Úgy tudni, döntés február 18-ra várható, majd egy 11 napos moratórium után megköthető a keretszerződés a három győztessel. A jelenlegi keretszerződések február 15-én járnak le.