Egyre több az ingatlanközvetítő

2013.02.19. 10:56

A KSH, illetve publikus céginformációs adatbázisok statisztikái alapján úgy tűnhet, hogy az ingatlanközvetítés virágzó üzlet, hiszen az ilyen tevékenységgel regisztrált vállalkozások száma 2001-ről 2012-re megduplázódott és mára eléri a 3500-at Magyarországon. A kép azonban ennél sokkal árnyaltabb, főleg ha az egyes ingatlanközvetítők sikerességét, illetve a lakóingatlan piac alacsony, évente nagyjából 90 000 adásvételi forgalmát is figyelembe vesszük. A közvetítők részaránya az eladásokból 2008 óta folyamatosan nőtt, mára eléri az 50 százalékot, derül ki az Otthon Centrum felméréséből.

Az elmúlt évtized elején a KSH valamivel több, mint 1 700 működő gazdasági vállalkozást tartott nyilván, ahol a TEÁOR besorolás szerint ingatlanügynöki tevékenység is szerepel a nyilvántartott tevékenységek között. Az elmúlt évtizedben ez a szám minden évben folyamatosan nőtt, 2013 elején az egyik publikus céginformációs adatbázis már csaknem 3 500 ilyen cégről számol be.

Az ingatlanközvetítéssel foglalkozó cégek számának növekedésének okait vizsgálva nem láthatóak elsőre az egyértelmű indokok. Ha a cégek területi eloszlását vetjük össze az eladások területi megoszlásával máris érdekes anomáliákat láthatunk. A közép-magyarországi régióban, Budapesten és Pest megyében található az ingatlanközvetítéssel foglalkozó vállalkozások több mint fele, míg a lakóingatlan eladások csupán 40 százaléka bonyolódik ezekben a megyékben. Az eladásokhoz viszonyítva a leginkább – az ingatlanpiaci szempontból prosperáló – nyugat-dunántúli, valamint a dél-alföldi régióban alulreprezentáltak a közvetítők. Főleg a fővárosban torzítja valamennyire a képet, hogy a cégek egy része nem csak lakóingatlan közvetítéssel foglalkozik, azonban még ezt figyelembe véve is jóval több közvetítő jut egy eladásra a közép-magyarországi régióban.

„Az ingatlanközvetítéssel foglalkozó cégek számának alakulása nem ad pontos képet a piacról.” – mondta Kühne Kata, az Otthon Centrum ügyvezető igazgatója. – „A piac 2008-ról 2009-re elfeleződött és azóta ezen a szinten stagnál, a közvetítő vállalkozások száma mégis folyamatosan nőtt. Az igaz, hogy a közvetítők részaránya az ingatlaneladásokból a válság alatt is nőtt, Budapesten például 2012-ben 50 százalék körül, míg a fővárosi agglomerációban 40 százalék körül alakult, de ebből a növekedésből főleg a nagyobb hálózatok tudtak profitálni. Felméréseink szerint továbbra is magas azon közvetítők száma, akik néhány tranzakcióból tartják fent magukat.”

A közvetítők szerepének erősödése amellett, hogy a tulajdonosi eladások részaránya csökkent, abban is tetten érhető, hogy a tulajdonosok - akik maguk értékesítik a lakásukat - több mint fele közvetítőknek is ad megbízást az ingatlan értékesítésére.