A kátyúkárok felét nem fizeti a biztosító
További Gazdaság cikkek
-
Igazán rájuk fér: régóta várt jó hírnek örülhetnek a magyar vállalatok
- Karikó Katalin az Indexnek: Ha egy kutatót gátol a rendszer, keressen kiutat
- Nemzetgazdasági Minisztérium: Magyar Péter a programját felírhatja egy WC-papírra
- Rég látott lépésre készül a forint, jöhet a nagy áttörés
- Felcsillant Fortuna mosolya, csaknem 12,5 millió forintot zsebelhet be egy magyar szerencsejátékos
A kátyút az útburkolat elöregedése, a folyamatos közlekedési hatások miatti berepedezése, majd az ebbe beszivárgó csapadék megfagyása okozza. A fagyás szétfeszíti a burkolat már repedezett részeit, majd pedig a kitört darabokat az autók kerekei kiemelik, így az folyamatosan növekszik.
A kárrendezés során a kátyú mérete nem befolyásoló tényező, hiszen az útburkolat folyamatos károsodása miatt a kátyú növekedni fog, egészen a helyreállításig, de a kátyú kárképe alapján a biztosító vizsgálja annak a gépkocsiban történt károsító hatását.
A kátyúkárok felénél nem fizettek
Ha már későn vettük észre az úthibát, veszélyes lehet, ha hirtelen félrerántjuk a kormányt, hiszen akár saját, akár másik autóban is sérülést okozhatunk, ilyenkor biztonságosabb, ha átmegyünk a kátyún.
A biztosítótársaság kárelemzése szerint leggyakrabban a fiatal vezetőknél figyelhető meg a kátyú okozta baleset, mivel ők jellemzően gyorsabban vezetnek, gyakran sportosítottabb autókkal közlekednek, amik érzékenyebbek az úthibákra. Melletük az idősebb vezetők is sokszor szenvednek ilyen kárt, nekik a reakcióidejük lehet lassabb.
Ha már kár keletkezett, akkor nagyon alaposan adminisztrálni kell, hogy a kátyú miatt történt mindez különben nem fizert a biztosító.Sűrűn találkozunk az ügyfelek által nem körültekintően összeállított dokumentációval, így az elutasítások mértéke közel 50 százalékos biztosítótársaságunknál, mert a közutak fenntartói kellő bizonyítottság hiányában nem ismerik el a felelősségüket, ennek hiányában pedig a biztosító nem tudja megtéríteni a kárt. Nagyon gyakran olyan egyszerű lépésekre nem figyelünk, hogy a kátyút messzebbről is fényképezzük, hogy tényleg beazonosítható legyen, hol történt a káreset.” – mondta el Dr. Pálvölgyi Zsuzsanna, a Groupama Garancia Biztosító Speciális Ügyek Osztályának osztályvezetője.
Mit kell akkor tenni?
Ha a közúti közlekedés során egy kátyú miatt kárt szenved a gépjármű, célszerű akkor is rendőrt hívni, ha személyi sérülés nem, de a gépjárműben komolyabb káresemény történt, mivel a hatósági jegyzőkönyv lényeges bizonyíték.
A sérült gépjármű tulajdonosának a közút fenntartója – Budapesten és belterületen az önkormányzat - felé kell írásban a bejelentését megtennie. A bejelentéshez csatolni kell a helyszínen, a rendőrség által készített hatósági jegyzőkönyvet, tanúnyilatkozatot, kárigényt, valamint több fényképfelvételt, amelyek beazonosításra alkalmas módon mutatják a kátyút, a sérült gépjárművet és az érintett helyszínt.
Ha a tulajdonos nem tudja meggyőzően bizonyítani, hogy autójának károsodását az általa megjelölt úthiba okozta és nem tudja pontosan, beazonosításra alkalmas fényképfelvételekkel meghatározni a káresemény konkrét helyét, akkor a közút fenntartója nem ismeri el a felelősségét a káresemény bekövetkezéséért. Felelősségelismerő nyilatkozat hiányában pedig a közút fenntartójának felelősségbiztosítója nem fizet kártérítést.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.