További Gazdaság cikkek
- Visítozva rohant a NAV egységei elől a Reszkessetek, betörők! sztárja
- Mind elbuktuk, pedig százmilliókat ért volna ez a hat szám
- Nincs több pánik a törött kütyük miatt: itt a MediaMarkt válasza
- Újraindult az olajszállítás a Barátság kőolajvezetéken
- Munkaidőn kívül buktatott le egy adóellenőr egy karácsonyfadíszeket áruló vállalkozót
Az alkoholmentes hideg üdítőitalok piacának tavalyi nyertese az ásványvíz mellett az olcsó szörp volt. A szénsavas üdítőitalokkal, jeges teákkal és gyümölcslevekkel szemben ez volt az egyetlen olyan kategória, mely több vásárlót vonzott 2012-ben mint egy évvel korábban, derül ki a GfK Hungária háztartások otthoni fogyasztását monitorozó Háztartáspaneljének adataiból.
Szörp lett a sláger
A tavalyi év egyik nyertese az alkoholmentes italok kategóriájában a szörp - főként kiadósságának és kedvező árának köszönhetően. A vízzel hígítható sűrítmények fogyasztása a gyümölcslevekkel, szénsavas üdítőkkel és jeges teákkal összevetésben növekedni tudott 2012-ben, hiszen 2011-hez képest mintegy 4 százalékkal több háztartás vásárolta és a korábbiaknál nagyobb mennyiségben is a kategóriát. Az elmúlt évben minden második háztartás kosarába került szörp, közöttük átlagon felüli arányban megtalálhatók a legalább háromfős, a gyermekes, az idősebb, illetve az átlag feletti jövedelemmel rendelkező háztartások.
A háztartások számának megoszlása a teljes üdítőital és a szörppiacon, 2012 (forrás: GfK)
Háztartás | Teljes üdítőital piac % | Szörppiac % |
1 fős | 28,4 | 20,3 |
2 fős | 29,8 | 25,8 |
3-4 fős | 33,8 | 42,0 |
5 fős és nagyobb | 8,0 | 11,9 |
Szörpöt egy évben átlagosan hét alkalommal, azaz közel kéthavonta vesz egy család - egyre nagyobb arányban valamely hipermarketből. A legnagyobb kereskedelmi formátum főként a szupermarketektől és a diszkontoktól hódított el szörpkedvelő vásárlókat. A beszerzett mennyiség alkalmanként átlagosan 1,7 liternyi és egy évben átlagosan 12 liter szörp kerül egy-egy vásárló háztartás kosarába. A megvásárolt mennyiség egyharmada sajátmárkás termék, amely arány a 2011. évben mértnél némiképp kevesebb.
Kevesebb gyümölcslé
Veszített ugyanakkor forgalmából a gyümölcslé kategória úgy értékben, mind mennyiségben; azaz kevesebben vásároltak ritkábban és egyszerre kevesebbet. A gyümölcslevek vásárlói bázisa tavaly mintegy 3 százalékkal zsugorodott: tízből nyolc háztartás tartott ki a rostos üdítőital mellett.
Gyümölcslevet átlagosan havonta egyszer vásárolnak a háztartások, viszont a vásárlási alkalmak száma több mint egytizedével megcsappant. A gyümölcslevek elsődleges beszerzési helyét a diszkontok adják, itt fogy a teljes mennyiség közel egyharmada. A hipermarketek picit tudták növelni részesedésüket a mennyiségi forgalomból elsősorban a hazai láncok hátrányára. A diszkontok vezető szerepe ellenére, a sajátmárkás termékek aránya ebben a kategóriában enyhén (kb. 5 százalékkal) visszaesett, bár a többi alkoholmentes üdítőital kategóriához képest még így is magas arányt, 42 százalékot ér el.
Üdítő és sör
A szénsavas üdítőitalok fogyasztása tavaly közel egytizedével szűkült 2011-hez képest, bár a vásárló háztartások aránya gyakorlatilag változatlanul tízből nyolc. A piac csökkenésének hátterében elsősorban a vásárlási gyakoriság visszaesése áll: évi mintegy 19 alkalom helyett tavaly 17 alkalommal került egy átlagos vásárló háztartás kosarába szénsavas üdítő. Ugyanakkor itt érdemes megemlíteni a tényt, miszerint a szénsavas üdítőitalok immár új versenytársaként tarthatók számon az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő ízesített sörök. A vásárlói hatókör bővülése 2012-ben ugyan a korábbinál némiképp kisebb lendülettel folytatódott, viszont a radler-vásárlók fogyasztása egyre intenzívebbé vált: egy évben átlagosan 12 alkalommal és alkalmanként közel 2 liter radler került a háztartások kosarába.
Az értékesített mennyiségből legnagyobb arányban a hazai láncok (2012-ben 25,3 százalékkal) és a hipermarketek (24,5 százalék) részesednek. Enyhén nőtt a diszkontok részaránya a kategóriából. Az egyébként sem túlzottan jelentős piaci részaránnyal rendelkező kereskedelmi márkák súlya ebben a kategóriában is csökkent a 2011. évi 29 százalékról 2012-ben 26 százalékra.
Tartja magát a jeges tea
A jeges teáknak sikerült mennyiségi forgalmukat megőrizni és értékben növekedést elérni. Ez köszönhető annak, hogy vásárlói bázisuk gyakorlatilag állandó maradt és a tavalyi évben is változatlanul mintegy 8 alkalommal vásárolt egy-egy háztartás jeges teát. A vásárlók jeges teát is elsősorban valamely diszkont polcáról viszik haza – e csatorna adja a teljes megvásárolt mennyiség közel egyharmadát. A hipermarketek részesedése mérséklődött csakúgy mint a hazai láncoké és a független kisboltoké. A gyártói márkák aránya a jeges teák piacán 64 százalék szemben a kereskedelmi márkák 36 százalékával, amely a tavalyi évben visszaesett a 2011. évi 41 százalékról.
Kereskedelmi csatornák részesedése a jeges teák mennyiségi forgalmából (forrás: GfK)
| 2012 | 2011 |
hipermarket | 27,4 | 29,9 |
szupermarket | 22,6 | 22,0 |
diszkont | 31,3 | 25,4 |
hazai lánc | 9,4 | 13,8 |
független kisbolt | 3,1 | 6,7 |
egyéb | 6,3 | 2,3 |