Pénteken a kora esti órákban nyújtotta be a parlamentnek a fejlesztési minisztérium az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, a megtett úttal arányos díjról szóló törvényt. A törvényjavaslat pdf-ben itt olvasható, de nem szól a legfontosabb kérdésről: mennyi lesz az útdíj, ha a törvény – a tervek szerint július 1-jén – hatályba lép.
A fizetendő díjat a törvény felhatalmazása alapján rendelet állapítja meg. A rendelet tartalmazza majd a díjkategóriákat is. A törvény ugyanakkor felsorolja majd, hogy az útdíj milyen díjelemekből tevődik össze, és az egyes díjelemeket milyen tényezők figyelembe vételével kell megállapítani. „A megállapításnál figyelembe vehetőek bizonyos, az irányelv rendelkezésein nyugvó szempontok is, mint például az elmaradott régiók felzárkóztatása, vagy lehetőség nyílik nagyfelhasználói kedvezmény megállapítására is” – olvasható a javaslat indokolásában.
A javaslat a díjról annyit mond, hogy tartalmaznia kell az úthálózat építési-, üzemeltetési-, fenntartási- és bővítési költségeit is. Emellett figyelembe kell venni a környezetszennyezést - levegő- és zajszennyezést - is, így a tisztább motorú járművek olcsóbban használhatják az utakat.
Ezen túl más differenciáló tényezőt is meghatároz a javaslat. Így például függhet a díj a napszaktól, például a csúcsidő drágább lehet, de nem tarthat 5 óránál tovább. Az elmaradott területeken pedig olcsóbban haladhatnak a járművek. Az emelt díj nem haladhatja meg az átlagos díj 175 százalékát.
Az útdíj megállapítása és beszedése nem állíthatja meg a járműfolyamat a javaslat szerint.
A tervezet felsorolja azokat a járműveket, amelyeknek nem kell díjat fizetniük, e körbe tartoznak a fegyveres szervezetek a katasztrófavédők és az útfenntartók járművei is. Egy másik felsorolás pedig az útdíj felhasználását tartalmazza. Első helyen áll az útdíjrendszer működtetője, majd az üzemeltetési- és fenntartási költségek következnek.
A használatarányos útdíjrendszert a kormány szintén július elsejétől vezetné be, az e-útdíj beszedésére a csúfos kudarcot hozó közbeszerzés után titkos eljárásban választották ki az I-Cell nevű céget. A használatarányos e-útdíjat a kezdetben a terhek szerint a nehéz tehergépjárművek fizetnék, nekik biztosan jóval drágább lenne az út- és sztrádahasználat, mint a mostani rendszerben.