Hedvig
8 °C
22 °C
Index - In English In English Eng

Attól félünk, hogy elvesztjük a munkahelyünk

2013.05.15. 16:17
Nem kedvez a lakossági hitelfelvételi kedvnek a magas munkanélküliségi ráta és a munkahely elvesztésétől való félelem. Visszatartó erő lehet az elmúlt évek hitelfizetési nehézségeiről szóló hírek sokasága is, pedig az életkörülmények, a jövedelmi helyzet változása nem jelenti egyértelműen a hitelek bedőlését. A bajba jutott hitelesek számos fizetéskönnyítő megoldás közül választhatnak, ha időben kapcsolatba lépnek és együttműködnek bankjukkal.

Az idei első negyedév 72,4 milliárd forintos lakossági hitelfelvétele alulmúlja a válság éveinek első negyedéves hitelfelvételi adatait.

„A hitelfelvételi kedv megerősödését a 12 százalék körüli munkanélküliségi ráta mellett nem segíti az sem, hogy a munkahellyel rendelkezők közül is sokan ódzkodnak a hitel gondolatától, mivel nem látják biztosítottnak, hogy pár év múlva is keresők lesznek. Így nem mernek vállalni egy 5-10 évre szóló elkötelezettséget, nem kezdenek nagyobb vásárlásokba, építkezésbe, lakásfelújításba. Különösen magas a hitelek elutasítottsága a pályakezdő, 19-29 éves fiatalok körében. Felméréseink szerint a megkérdezettek 43 százalék semmilyen körülmények között nem venne fel hitelt” – mondta el dr. Bába Ágnes,a K&H Bank lakossági üzletágért felelős vezérigazgató-helyettese.

„Visszafoghatják a hitelkeresletet a devizahitelesek nehézségeiről szóló híradások is. A mi bankunknál is a devizahitelesek ügyfélköréből kerül ki a nem fizetők, illetve a késedelmesen teljesítők többsége. Fontosnak tartjuk, hogy tudatosítsuk ügyfeleinknél azt, hogy a bizonyos időre nehéz anyagi körülmények közé került adós folyamatosan működjön együtt a bankkal, és vegye igénybe a törlesztéskönnyítési lehetőségeket." - mondta a bankár.

Nálunk az utóbbi félévben csökkent a nem fizető hitelesek aránya, amiben  nagy szerepe van annak, hogy azoknak az ügyfeleknek, akiknél a hiteltörlesztés nehézségének jelei mutatkoznak, különféle  fizetéskönnyítő megoldásokat javaslunk. Fontos, hogy az ügyfél, akinek a jövedelmi helyzetében átmeneti vagy tartós romlás következik be, ne csak akkor keresse meg a bankját, ha már késedelme van, és főként ne várja meg a banki felszólítást. Ha az ügyfél időben kapcsolatba lép a bankkal, úgy nem halmoz fel olyan mértékű tartozást, amit már nehéz kedvezően kezelni. A legrosszabb alternatíva, ha az adósok egyáltalán nem keresik a kapcsolatot a bankkal, vagy a felkínált lehetőségektől elzárkóznak, és nem működnek együtt a hiteltartozás rendezésében.

A hitelfelvétel  előzményeinek ismeretében – milyen a fedezeti háttér, az adósok szociális helyzete, hogy alakulnak a fizetési kilátásaik – különböző fizetéskönnyítési lehetőségek érhetők el a a legtöbb banknál. A leggyakrabban alkalmazott megoldás a banki fizetéskönnyítés, amikor bizonyos időszakra, például az álláskeresés idejére, alacsonyabb törlesztőrészletben állapodik meg a bank és az adós. Lehetőség van például a lejárt, késedelmes tartozás tőkésítésére is. Ebben az esetben a felvett hitel tőkeösszegét növeli meg a nem fizetett törlesztőrészletekből összegyűlő tartozás.

A devizahiteleseknek az árfolyamrögzítés rendszerén túl lehetősége van a devizában történő végtörlesztésre, ami például annak az ügyfélnek lehet kedvező, aki külföldön dolgozik, és keresetét devizában (valutában) kapja meg. Hitelkiváltással egy új, kedvezőbb hitelkonstrukcióra térhet át az ügyfél, aminek alacsonyabb a havi törlesztőrészlete. Kiszámíthatóbb kötelezettséget jelent az annuitásos hitelre való áttérés annak az adósnak, aki számára gondot okozott megfelelni egy korábbi hitelkonstrukció változó törlesztési előírásainak.