Így ronthatod el az adóbevallást
További Gazdaság cikkek
- A szakértő szerint sem az Ügyfélkapu+, sem a DÁP nem áll készen a startra
- Nagy Márton: 2025-ben 8 százalékkal növekednek majd a bérek
- Mélyrepülésben a forint, ismét 415 felett jár az euró
- Még ma guruljon el a kútra, ha spórolna: szombattól tovább drágul az üzemanyag
- Ismét tőkét injekcióztak a kormány bankjába, hogy legyen forrás az újabb észak-macedón hitelre
Legkésőbb kedden le kell adni az adóbevallást, és a hazai szokások szerint százezrek fogják az utolsó pillanatban kitölteni a vonatkozó ívet. Lehet, hogy a sietségnek is betudható, de nagyon sokan hibáznak a kitöltéssel, pedig rengeteg kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat, ha pontosan és megfelelően kitöltve adjuk le a bevallást.
A leggyakoribb hibák egyszerűek, a leggyakoribb például, hogy nem írjuk alá a bevallásunkat (több helyen is szükséges), de az is sokszor előfordul, hogy nem jelöljük meg, hogy visszaigénylés jár, rosszul adjuk meg a bankszámlánk számát vagy a lakcímünket (vagy meg se adjuk), esetleg a gyerekkedvezményt felejtjük el felírni a nyomtatványra.
Meglepő, de sokan egyszerűen visszaküldik a kitöltetlen bevallólapot. A túlbuzgók kitöltetik a munkáltatójukkal, aztán beadják ők is külön az adóbevallásukat, ami szintén nem jó megoldás.
Kétmillió jött eddig be
Úgy tűnik, hogy egyre többen hagyják az utolsó pillanatra az szja-bevallásuk kitöltését. Közel 1,5 millió bevallást vár még az adóhatóság – mondta el az azenpanzem.hu kérdésére Linczmayer Szilvia, a NAV (Nemzeti Adó- és Vámhivatal) szóvivője. Péntekig 1 millió 970 ezer szja-bevallás érkezett be, sokan viszont az elkövetett hibák miatt vagy nem kapják meg 30 napon belül a visszajáró adót, vagy egyeztetésre kell beenniük a NAV-hoz.
Családi adókedvezmény érvényesítésénél például sokan elfelejtik kitölteni és beküldeni a 03-as lapot, amelyen az eltartottak adatait kell felsorolni. Jellemző hiba az is, amikor a kifizetők által levont adóelőleget az 55-ös helyett másik sorba másolják az adózók. (Az általuk befizetett adóelőleg sorba.) Bár több hiba esetében is – ezek főként a név, cím elírása – maga az adóhatóság javítja az adatokat, azonban ha nem egyértelmű, hogy miért hibás a bevallás, akkor muszáj egyeztetésre behívni az adózót – tette hozzá a szóvivő. Például a rossz helyre írt levont adóelőleg biztos randevút jelent a NAV-val. Éppen ezért fontos a telefonszám megadása, hiszen ilyenkor előzetesen telefonon egyeztetnek az időpontról, így akkor hívják be az adózót, amikor neki jó – tette hozzá Linczmayer Szilvia.
Elkerülhető hibák
Unalomig ismételt, de fontos üzenet, hogy a leginkább úgy kerülhetjük el a hibákat, ha a NAV nyomtatványkitöltő programját használjuk. Ennél sok esetben hibaüzeneteket kapunk, ha valamit kifelejtettünk vagy rosszul csináltunk, a legjellemzőbb hibákat ezzel azért meg lehet úszni.
A programnak is vannak azonban bőven hiányosságai (meg kell jegyezni, hogy a telepítés az Indexnek köszönhetően is könnyebb lett) néha nekünk is számolgatni kell a helyes kitöltéshez. Ahol pedig van lehetőség hibázni ott lesz olyan aki fog is.
Sokan elrontják például a számolgatást annak kapcsán, hogy a családi adókedvezmény esetében a kitöltő nem ajánlja fel, hogy a gyerekek után az összevont adóalapot mennyivel csökkenthetjük.
Szja-adatok 2011-ben | |
Összevonás alá eső jövedelmet bevalló (millió fő) | 4,298 |
Adót fizető (millió fő) | 3,343 |
Összevonás alá eső jövedelem (milliárd forint) | 8034,437 |
ebből: munkaviszonyból származó (milliárd forint) | 7242,002 |
Elkülönülten adózó jövedelem (milliárd forint) | 551,751 |
Fizetendő adó (milliárd forint) | 1204,472 |
Egy főre jutó összevonás alá eső jövedelem (ezer forint) | 1869,0 |
ebből: munkaviszonyból származó (ezer forint) | 1903,0 |
Egy adófizetőre jutó fizetendő adó (ezer forint) | 360,0 |
Forrás: Napi Gazdaság, NAV |
Hibalehetőség az is, hogy nem számolja ki a program, mennyit igényelhet vissza az önkéntes pénztári befizetése után az adózó, ezt is mindenkinek magának kell megtennie. Nem a teljes befizetett összegről rendelkezhetünk ugyanis, csak a 20 százalékáról.
Abba is gyakran belefutunk, hogy az önkéntes kölcsönös biztosító pénztári kedvezmény esetén nem a saját folyószámlánkat kell beírni az utalás helyeként, hanem a pénztárét. A program egyébként akkor is kéri tőlünk a bankszámlaszámunk megadását, ha csak az önkéntes pénztárunkhoz érkezik az adóvisszatérítés.
Hiánypótlást is kérhetnek
A hibásan kitöltött bevallásokat kétféleképpen lehet javítani az ado.hu alapján. Egyrészt a számítási hibát és más hasonló elírást, mint az fent említett névelírást maga az adóhatóság kijavítja, és ha ez a javítás az adó-visszatérítés összegét érinti, a kijavítástól számított 30 napon belül a NAV értesít bennünket. Ilyenkor nem az általunk igényelt összeget, hanem a már javítottat kapjuk a számlánkra.
Másrészt, ha nélkülünk nem javítható a bevallás, az adóhatóság határidő megjelölésével hiánypótlásra szólít fel. Ilyenkor a kiutalásra nyitva álló 30 nap a bevallás kijavításának napjától kezdődik.
Az adóhatóság egyébként nem mindig, de a legtöbbször tájékoztat bennünket az adóvisszatérítési kiutalás elmaradásáról és annak okáról. Így például adóhatósági javításnál a visszatérítendő összeg változásáról, a hiánypótlás szükségességéről, illetve arról, ha a pénzt valami miatt visszatartják. Akkor sem utalnak, ha adótartozásunk vagy más köztartozásunk van, ilyenkor a NAV visszatarthatja az utalást és levonhatja az államot megillető összeget.
Részletben is fizethetünk
Sokan elfeledkeznek róla, hogy ha 150 ezer forintnál kevesebb adót kell befizetni, akkor pótlékmentes részletfizetést lehet kérni, akár 6 hónapra is. Ekkor május 21-ig kell befizetni az első részletet, a program pedig jelzi, hogy mi a többi részlet határideje. A bevallásokat – a pünkösd hétfői munkaszüneti nap miatt – május 21-ig kell postára adni vagy a NAV ügyfélszolgálatán leadni.
Azt is jó tudni, hogy 5 évig meg kell őriznünk minden igazolást, így a mostani adóbevallásunkat, jövedelemigazolásainkat és kapcsolódó egyéb iratainkat, mert 2018. december 31-ig bármikor újra elkérheti az állam.
Ha számítunk adóvisszatérítésre, de ha a bevallás elküldésétől számított 40 napon túl sem utalnak és tájékoztatást sem kapunk, akkor érdemes érdeklődni az ügyfélszolgálatokon vagy a megfelelő PIN kóddal a 06-40/ 20-21-22-es számon. Hiba ugyanis mindenhol, még a NAV-nál is előfordulhat.