Rafael
19 °C
33 °C

Durván megvágják a látványsport-támogatást

2013.06.11. 10:17

Jelentősen csökkentheti a látvány-csapatsportok támogatása iránti kedvet a társaságiadó-törvény új módosítása, amely az eddigi kedvezményt 75 százalékkal mérsékli, hívja fel a figyelmet az RSM-DTM tanácsadó cég. A szándék érthető, a hatás azonban kérdéses. A módosítás alkalmazási hatálya miatt verseny indulhat a már elfogadott sportfejlesztési programok támogatásáért. Szabályozási pontatlanság miatt viszont néhány szerencsés vállalkozás másokhoz képest jobban járhat.

TAO-kedvezményt a negyedére

Évközi a változás a csapatsport támogatási rendszerében, de a pontatlan szabályozás miatt néhány vállalkozás kevésbé jár rosszul a többinél – mutat rá Fajcsák Gábor, az RSM DTM adómenedzsere. A 2013. május 19-én hatályba lépett módosítás kiegészítő sportfejlesztési támogatás befizetésének kötelezettségét írja elő azon vállalkozások számára, amelyek élni kívánnak a sporttámogatások TAO-kedvezményével. Az új szabály hatására a kedvezmény mértéke a korábbi negyedére csökken, ami hatással lehet az eddig sporttámogatásban gondolkodó társaságok támogatási kedvére.

A valódi kormányzati szándék a 2013. évi módosítás hivatalos indoklásából nem állapítható meg, azonban figyelembe véve, hogy 2012-ben a sporttámogatások a társasági adóból származó bevételt mintegy 10 százalékkal csökkenthették, a jogszabály változtatásának a célja az RSM szerint jó eséllyel egyszerűen a költségvetés egyenlegének a javítása.

Nehéz megbecsülni a pontos hatásokat

A módosítás hatásait pontosan nem lehet megbecsülni, de felmerül a kérdés, vajon nem éppen az ellenkező hatást, a sporttámogatások radikális csökkenését érik-e el ezzel a módosítással a jogalkotók. Talán egyszerűbb lett volna felmérni a költségvetés teherbíró képességét, és húzni egy vonalat az egy évben maximálisan kiadható adókedvezményre jogosító sporttámogatási igazolások tekintetében, ahogyan a színháztámogatások esetén is sikerült ezt megtenni – utal az intézkedés lehetséges hatásaira Fajcsák.

A módosítás komoly hátrányt jelenthet az új programokat benyújtók számára, hiszen a támogatók valószínűleg a régi programokat fogják keresni. Tekintettel arra, hogy a még nem lezárult sportprogramok meghosszabbíthatóak, ez az átmeneti rendelkezés akár évekre is bebetonozhatja a támogatást szerezni képes szervezetek körét. Más szemszögből ez a helyzet akár meg is könnyítheti a korábbi programokkal rendelkezők támogatásszerzését, hiszen az ő támogatásukért verseny indulhat az adókedvezményt megszerezni kívánó cégek között.

A módosítás hatásait ellensúlyozni hivatott ugyanakkor a szabály azon része, amely szerint a kiegészítő támogatást szponzori szerződés keretében lehet megfizetni. Eszerint a „sima” támogatással ellentétben a kiegészítő támogatás összegéért cserébe ellenszolgáltatásra jogosult a támogató – teszi hozzá Fajcsák.

Lesz, aki csak 40 százalékot veszít

A szabály jelenlegi szövegezése néhány szerencsés vállalkozás számára kevésbé hátrányos, szélsőséges esetben előfordulhat, hogy a 75 százalékos kiegészítő támogatás mindössze a korábbi kedvezmény 40 százalékának elvesztését jelenti. Azon vállalkozások, melyek adóalapja a támogatás figyelembe vétele nélkül 500 és 535 millió forint közé esik, amennyiben akkora összegű támogatást nyújtanak, amivel adóalapjuk 500 millió forint alá csökken, a kiegészítő támogatás kalkulációjakor a 10 százalékos adókulccsal számolhatnak.

Tekintettel arra, hogy a támogatás egy részével a 19 százalékos adóból spórolnak, miközben a kiegészítő támogatás összegének kalkulációjakor csak a 10 százalékos adókulccsal megállapított kedvezmény után kell a 75 százalékot számolni, előnyük keletkezik azon vállalkozásokkal szemben, amelyek árbevétele nem ebbe a sávba esik. Ennek hatásait az alábbi táblázatban néhány példán keresztül mutatják be, illetve az RSM kalkulátora egyéni számításokra is lehetőséget biztosít:

A társaság adóalapja 500 000 000 510 000 000 520 000 000 535 000 000 535 001 000
Alapesetben fizetendő társasági adó 50 000 000 51 900 000 53 800 000 56 650 000 56 650 000
Maximális támogatás 32 710 000 33 364 000 34 018 000 35 000 000 35 000 000
Új adóalap 467 290 000 476 636 000 485 982 000 500 000 000 500 001 000
Új adó 14 019 000 14 300 000 14 580 000 15 000 000 15 000 000
Kiegészítő támogatás 2 453 250 2 502 300 2 551 350 2 625 000 4 987 500
Megtakarítás 817 750 1 733 700 2 650 650 4 025 000 1 662 500
 Megtakarítás mértéke a támogatáshoz képest a kiegészítő támogatás nélkül  10,00%  12,70%  15,29%  19,00%  19,00%
 Megtakarítás mértéke a támogatáshoz képest a kiegészítő támogatással  2,50%  5,20%  7,79%  11,50%  4,75%
 Megtakarítás csökkenésének a mértéke  75,00%  59,07%  49,05%  39,47%  75,00%