Színezett benzin? Csak az biztos, hogy lesz
További Gazdaság cikkek
- Beteljesült a kormány ígérete, Orbán Viktor szerint most „a melós fiatal csávók” jönnek
- Ha nincs megfelelési költség, nincs szabályalkotás: váratlan fordulat állhat be Donald Trump vámtervezetében
- 68 éves mélypont, amely jól tükrözi az európai autóipar vesszőfutását
- Budapestet csak a svédek előzték meg, Bécset és Berlint is vertük ezen a listán
- Donald Trump teljesen kifakadt, oda a forintcsoda
Októbertől jön a színezett benzin és a gázolaj, a pontos szabályokról Németh Lászlóné fejlesztési miniszter dönt, legalábbis a parlament pénteki döntése szerint rendeletben határozhatják majd meg a részleteket. Egyelőre lényegében még mindig csak annyit tudni, hogy októbertől csak olyan benzint, illetve gázolajat tankolhatunk majd a magyar kutakon, amelyet előzőleg valamilyen módon az előállítástól független kezelésnek vetettek alá, megjelöltek.
Az biztos, hogy lesz
A szabályt, miszerint az üzemanyagokat kötelezően jelölőanyaggal kell ellátni, már korábban elfogadta az országgyűlés, a jelölés bevezetésére azonban nem kezdődtek el a beruházások, csak a pályázati felhívás történt meg. A rendszernek október 1-jén már működnie kellene, egyelőre mégsem tudni sokat arról, hogy milyen feltételekkel kell bevezetni, milyen forrásból szerezhető majd be a jelölőanyag, kinek és mennyibe kerül majd, hogyan hat az autók teljesítményére és hogyan érinti a fogyasztókat.
Ezekre a kérdésekre Németh Lászlóné egyelőre nem adott választ, a neki küldött szocialista írásbeli kérdésre mindössze annyit közölt, a törvény módosításának végrehajtását és annak részleteit vizsgálják. De nem addot felvilágosítást arra sem, miért van szükség az egészre.
A Magyar Ásványolaj Szövetség korábban már felhívta a kormány figyelmét, a kötelező jelöléshez olyan feltételeket kell teremteni, amely nem terheli a legálisan működő piaci szereplőket, és rajtuk keresztül az autósokat nem terhelik indokolatlan költséggel, továbbá nem teszi ki Magyarországot egy újabb európai uniós eljárás veszélyének sem.
Drágulhat a benzin
Az EU egyetlen más tagországában sincs általános jelölés, az unión kívül Törökországban van például hasonló kötelezettség. Ha a közös európai kereskedelmi térben kitaláljuk, hogy mostantól nálunk a benzin is más színű lesz, az akár kereskedelemkorlátozó is lehet. A benzin kötelező jelölése ráadásul jelentős beruházásra kényszeríti az érintett energiacégeket, áttételesen pedig az autósokat, egyes kalkulációk szerint literenként néhány forint áremelkedést is okozhat.
A jelölési kötelezettséget bevezető rendelkezések eredeti indoklása szerint a benzinkutak közel felénél tapasztaltak valamilyen hiányosságot, visszaélést. Itt azonban a nem szándékolt, kisebb hibákat alighanem összemossák a csalással, Magyarország az Európai Bizottság felé nem jelzett ilyen problémát a benyújtott üzemanyag-minőségi jelentésekben.
A fejlesztési tárca vezetője egyelőre arra a kérdésre sem adott választ, hogy történt-e az elmúlt öt évben olyan jövedéki adófizetéssel kapcsolatos visszaélés, súlyos szabályszegés, ami a rendszer bevezetését indokolja. Azt sem tudni, végzett-e a minisztérium hatásvizsgálatokat, és hogy a rendszer nem teremti-e meg a visszaélés lehetőségét? Milyen forrásból szerezhető be az alkalmazni kívánt jelölőanyag, beszerezhető-e az a feketepiacon?
Olajszőkítés 2.0?
Az ugyanis a jelölés ellenére sem evidens, hogy az miért gátolná meg az illegális kereskedelmet, a jelölőanyag összetétele várhatóan kideríthető lesz, vagyis a feketepiac útjába a jelölés sem áll, ezt jól mutatja a kilencvenes évek olajszőkítési botránya is. Mint azt a totalcar cikke felidézi, akkor a kisebb adótartalmú háztartási tüzelőolajból savazással gázolaj-szerű üzemanyagot készítettek, és azt nagy haszonnal eladták a kereskedelemben. A tüzelőolajat az autóba tölthető üzemanyagtól egy a vámnál belekevert ferrocén nevű vegyület különböztette meg, a maffia azonban szőkítette az olajat, vagy egyszerűen csak megkente a vámost, és már a színezés is elmaradt.
A Vám- és Pénzügyőrség ellenőrzései ellen is volt módszer, a beszerzett színezőanyagot bekészítették egy kis, preparált edénybe a felülről tölthető tartályautóba, majd egy madzagot vezettek a sofőrfülkébe. Amikor intett a vámos az út szélén, egyszerűen kioldották madzagot, a pirosító beledőlt a gázolajba, és nem buktak meg az ellenőrzésen. A több százmilliárdos csalás következményeként tönkrement jó néhány dízelautó adagolórendszere, pár embert lecsuktak, a többiek pedig átálltak másfajta bűnözési formára.
A kutakon kapható kilencvenötös benzin nagyrészt százhalombattai termék, és a Moltól származik, ott alighanem hamar felépítik majd a színezőüzemet is. Nagyobb kérdés, hogy mi lesz a többiekkel, például az OMV-vel, amely több termékét is kamionnal szállítja az itteni kutakra. Van még néhány kisebb kúttársaság is, ahová szintén más országokból, például az Európai Unió más országaból jön a benzin egy része, és részben ezért lehet náluk olcsóbban tankolni