Hova tűnt a rengeteg benzin?

2013.07.04. 08:59

Négyszer akkora májusi üzemanyagforgalom-növekedésről számolt be a KSH, mint amiről a NAV tud. Az eltérés okait a szakemberek is csak tippelik, de a feketepiac mérete nem magyaráz ekkora eltérést - írja a Napi Gazdaság.

Májusban az üzemanyag-forgalom 6,8 százalékos év/év növekedése is jelentős szerepet játszott abban, hogy a kiskereskedelmi forgalom 2,5 százalékkal felülmúlta az egy évvel korábbit - derül ki a KSH friss jelentéséből. A tempó azért meglepő, mert az adóhatóság jövedéki statisztikája májusra a hazai gázolajfogyasztás csupán 4 százalékos bővülését mutatta, miközben a benzineladások 2 százalékkal csökkentek az áprilisi emelkedést követően. Összesen így 1,7 százalék volt a májusi volumennövekedés - a KSH épp négyszer nagyobbat mutatott ki.

A lap számításai szerint a statisztikai hivatal a hazai benzinpiac 90, illetve a gázolajforgalom 70 százalékára lát rá. Mindez azt jelenti, hogy a KSH látókörén kívüli forgalomnak - azaz főleg az áru- és személyfuvarozó cégek saját kútjain mért forgalomnak - drasztikusan vissza kellett volna esnie ahhoz, hogy kijöjjenek a számok, márpedig erről biztosan nincs szó.

A képet csak kismértékben torzíthatják az autógáz-eladások, emellett a kutak által szolgáltatott adatok egyes esetekben a shopok forgalmát is tartalmazhatják, bár utóbbit igyekeznek kiszűrni a hivatalnál. Mind a KSH, mind a NAV a kutak adatszolgáltatására épít, de másként. A statisztikai hivatalnak főként a nagyobb láncok egységei jelentenek, míg az adóhatóság elvben minden olyan tételről értesül, amely a nagykereskedőtől belföldi forgalomba kerül. A KSH-hoz ráadásul csak annyi fut be, hogy a kutak forintban mért forgalma miként változott - ezt kell korrigálni az üzemanyagok árváltozásával. Idén májusban a töltőállomások forgalmának 0-2 százalékos növekedéséhez az üzemanyagárak 5 százalékos csökkenése társult, így jött ki a jelzett közel 7 százalékos volumennövekedés. Mindemellett lehet némi elcsúszás az időszakoknál is, hiszen a jövedéki statisztikába már bekerült mennyiséget a kutak csak később értékesítik.

Az energiastatisztika Magyarországon az Orbán-kormány hatalomra kerülése óta összeomlott, az egész energiaszektorról, azon belül is különösen az üzemanyagpiacról megbízhatatlanok az adatok - állítja Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója. A szakember magánvéleménye szerint nem zárható ki, hogy a kormány épp a két statisztika különbségével indokolja majd az üzemanyag-jelölési rendszer októberre tervezett bevezetését, mondván, a differencia a feketekereskedelemmel magyarázható. Az illegális forgalom aránya az üzemanyagpiacon belül azonban legfeljebb 3-4 százalékra becsülhető, ez a szektor adózási szempontból jól kézben tartott - hangsúlyozta az igazgató.

A márkaszervizek nem tapasztalják, hogy rossz minőségű üzemanyag miatt szorulnának javításra az autók - tájékoztatta lapunkat Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. A Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV) nincsenek az üzemanyag-feketepiac nagyságára vonatkozó becslései, találgatásokba nem szeretnénk bocsátkozni - igazított el Suller György Attila, a NAV vám- és jövedéki szóvivője. Az előfordul, hogy ún. bázisolajat használnak fel gázolaj helyett a régebbi mezőgazdasági gépek, traktorok üzemeltetéséhez, de nagyobb fogásokról nem tudott beszámolni a szóvivő. Az ukrajnai üzemanyag-turizmust is sikerült visszaszorítani, ami egyrészt meglátszott a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kutak növekvő forgalmán, másrészt a határátlépési idő drasztikus csökkenésében.