Beérjük a gagyival, de az ár nem számít

2013.07.09. 10:17

Amikor a magyarok vásárolnak, 54 százalékuk tartja egyik legfontosabb szempontnak az árat. Ez az arány valamivel alacsonyabb, mint a 65 százalékos európai átlag. Az áru minősége a magyarok 46 százalékánál tartozik vásárlási döntésük legfontosabb kritériumai közé. Ennél nagyobb, 73 százalék a vizsgált huszonkilenc európai ország átlaga. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat nemzetközi internetes felmérése arról, hogy az életstílus milyen módon befolyásolja a fogyasztási szokásokat és az emberek viselkedését vásárláskor.

Ami a tervszerűséget illeti, nálunk is, Európában is átlagosan a fogyasztók egyaránt 88 százaléka szokta kisebb-nagyobb gyakorisággal felírni egy listára, hogy majd mit szándékozik megvenni egy üzletben. A gazdasági helyzet, illetve az életszínvonal változása jelentősen befolyásolja a vásárlási szokásokat. Amíg a világ fejlődő régióiban a fogyasztók közel fele valamilyen impulzus hatására gyakran olyan termékeket is megvesz, amelyekre aktuálisan nincs szüksége, addig Európában csak a válaszadók átlag 27, Magyarországon pedig mindössze 10 százaléka mondja azt, hogy el szokott csábulni” – állapítja meg a felmérés egyik eredményéről Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója.

Világszerte a gazdasági körülmények úgy befolyásolják a kereskedelmet, hogy mindenütt kialakult a fogyasztók igénye akciókra és promóciókra. “Általában odafigyelek a promóciókkal és akciókkal kapcsolatos információkra” – állítja a válaszadó magyarok 59 százaléka. Az európai átlag 54 százalék. “Vásárlás szempontjából vonzóbbá tesz egy terméket, ha ingyen ajándékot is adnak hozzá” – mondja a megkérdezett magyarok 52, míg euópaiak átlag 58 százaléka. A globális átlag még magasabb, 59 százalék.

A fogyasztással kapcsolatban a vásárlási kedvet befolyásolja az is, hogy az emberek mekkora része él a mának, és hányan igyekeznek takarékoskodni. “Inkább ma elköltöm a pénzem, minthogy spóroljak a holnapra”. Itt a magyar egyetértők aránya 10, az egyet nem értőké pedig 66 százalék. A további 24 százalék nem foglal állást egyik irányban sem. Az idézett állítással Európában a válaszadók átlag 24 százaléka ért egyet, 47 pedig nem.

Táblázat. Régiónk néhány országában a fogyasztók néhány fontos jellemzője. Az állítással egyetértő válaszadók százalékában.

 Állítás   Európai  átlag   HU   AT   CZ    HR    PL    RO    SK 
 Gyakran veszek impulzus hatására olyan termékeket, amelyekre aktuálisan éppen nincs szükségem   27   10   28   14   25   40   26   33 
 Vásárláskor egyik legfontosabb szempontom az ár   65   54   76   66   62   65   69   70 
 Vásárláskor egyik legfontosabb szempontom                 a minőség   73   46   75   78   73   80   84   84 
 Mielőtt vásárolni indulok, megvan, hogy mely márkákat részesítem előnyben   64   51   70   56   69   68   75   73 
 Gyakran vagy néha listát állítok össze arról, hogy majd mit szeretnék megvenni a boltban   88   88   85   84   94   88   93   88 
 Tervezni a jövőre fontosabb, mint a mának élni   50   59   42   40   52   63   49   53 
 Fontos, hogy az ember felsőfokú képzésben részesüljön    68   52   37   61   76   82   84  67