További Gazdaság cikkek
- Rendszeresen ütik a magyar kormányt háborús álláspontjáért, pedig még dobogón sem vagyunk
- Czomba Sándor: Mintegy 200 milliárd forint áll rendelkezésre az ifjúsági garanciaprogramban
- Üvöltő fájdalom euróban rendelni bármit is, olyat lépett a forint
- Megállapodást írt alá a Mol, új cég született
- Nagy Márton az Indexnek: Matolcsy György el akart lehetetleníteni, de Orbán Viktor hitt bennem
A Mol tervezett horvátországi lépései elleni tiltakozásul öt horvátországi városban is akciókat szervezett hétfőn az INAS, a horvát olajipari vállalat egyik szakszervezete.
A megmozdulások résztvevői szerint cégük jelenlegi állapota az INA bukásához vezet. Véleményük szerint a Mol a "Légy vállalkozó" projekt leple alatt tulajdonképpen az INA alkalmazottainak egyharmadától akar megválni, be akar zárni több mint száz olyan töltőállomást, amely alacsony hasznot hoz a társaságnak, majd ezeket a Mol leányvállalatává alakítaná - számolnak be horvát hírportálok is az akciókról.
"Az INA dolgozik, a Mol pedig épül"
A képes tudósításokból kiderült, hogy a résztvevők különböző transzparensekkel vonultak fel, amelyeken a következők olvashatók: "Az INA dolgozik, a Mol pedig épül", "Az INA a finomítói nélkül drogériává válik".
"Nem titok, hogy az INA jelenlegi állapotához nagyban hozzájárult a Mollal 2009-ben kötött részvényesi szerződés is. Továbbra is annak a megváltoztatására várunk. A horvát kormány még csak most állítja össze azt a tárgyalóküldöttséget, amely a magyarokkal fog tárgyalni. Ezzel egy időben a horvát államügyészség által indított nyomozás egy helyben topog" - idézi a HRT az egyik szakszervezeti tagot.
Ott is a nemzeti érdek a bizonytalan varázsszó
Az INAS szakszervezet elégedetlen a Mol és az INA közötti viszonnyal, ezért a szakszervezet kéri a kormánytól, hogy tegye meg a szükséges lépéseket a nemzeti érdekek és Horvátország energetikai függetlenségének a védelméért.
Az INA közleményében reagált a hétfői akcióra, amelyben kifejti: az INA kiskereskedelmi modelltervezete évtizedek óta bevett gyakorlat az olajiparban, és ez nagyon sikeresnek bizonyult több európai olajvállalatnál is. Hangsúlyozzák, hogy a tervezett modell hozzájárul a versenyképesség növeléséhez, mivel ezzel hosszabb távon fenntarthatóbb lesz a kiskereskedelmi üzletág. "A pályázati kiírásunkra nagyon sokan jelentkeztek, ami bizonyítja, hogy a jövendő vállalkozók felismerték a lehetőséget az INA akciójában." Végezetül megjegyzik, hogy az INA-ban négy szakszervezet is működik, és jó lenne a másik három véleményét is megismerni.
Kissé túlfizetettek
Az INA benzinkutas alkalmazottjai jelentősen többet keresnek, mint a Tifon, Petrol, Lukoil vagy OMV kútjainál dolgozók: míg az INA-sok fizetése legkevesebb havi nettó 5000 kuna (mintegy 200 ezer forint), addig a többieknél havi 3500 kuna (mintegy 140 ezer forint) már jó fizetésnek számít. Az éjszakai, ünnepnapi és egyéb pótlékokkal együtt a forgalmasabb INA-kutak dolgozói akár havi nettó 9000 kunát (360 ezer forintot) is megkereshetnek - ismerteti a Poslovni dnevnik, a horvát üzleti napilap korábban az egyik meg nem nevezett INA szakszervezeti forrását.
A Mol 49,1 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az INA horvát olajvállalatban, a részvények 44,8 százalékát pedig a horvát állam birtokolja. Horvát részről korábban többször is bírálták az INA igazgatóságán belüli viszonyokat, azt állítva, hogy a horvát felet képviselő igazgatósági és felügyelőbizottsági tagok hátrányban vannak a Mol delegáltjaival szemben.