Nem hat öt perc alatt a Panadol, büntetett a GVH

2013.08.02. 10:46

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a GlaxoSmithKline Gyógyszer- és Egészségvédelmi Termék Kft. meg nem engedett reklámtevékenységet folytatott, amikor televíziós reklámjaiban azt állította, hogy a Panadol Rapid fájdalomcsillapító tabletta öt percen belül hatni kezd. A GVH a vállalkozást a jogsértés elkövetéséért 2 300 000 forint bírság megfizetésére kötelezte.

A reklámokban a készítmény fájdalomcsillapító hatásának gyorsaságát emelték ki, azzal a fő üzenettel, hogy a termék öt perc alatt elkezdi kifejteni a hatását. A vizsgálat során beszerzett adatok alapján a GVH megállapította, hogy a gyógyszer fájdalomcsillapító hatásának a kezdete egyénenként változó lehet, így a fájdalom megszüntetésének időtartama nagy eltéréseket mutathat.

Fontos kiemelni, hogy a gyógyszertárból vény nélkül is kiadható gyógyszerre vonatkozó reklámállítással kapcsolatban a GVH elsődlegesen nem az állítás valóságtartalmát vizsgálja, hanem azt, hogy a vállalkozás az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatja-e be a készítményt. A GVH megítélése szerint nem szükséges, hogy a készítményre vonatkozó alkalmazási előírás szó szerint és teljes egészében jelenjen meg a reklámokban, azonban fontos, hogy a reklámok fő üzenete feleljen meg az alkalmazási előírásoknak.

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a vállalkozás reklámjában a Panadol Rapid gyógyszert nem az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatta be, ezért 2 300 000 forint bírság megfizetésére kötelezte. A GVH a bírságok meghatározásánál súlyosító körülményként értékelte, hogy a jogsértő gyakorlat a tájékoztatások kiterjedtsége miatt a fogyasztók széles rétegéhez eljutott.