Erzsébet
1 °C
4 °C

23 éves a Sólyom új gépe

2013.08.03. 15:27
Sokan már évekkel ezelőtt azt hitték, hogy bontani fogják azt a Boeinget, ami most a Sólyom színeiben újra utasokat tervez szállítani. A gépet már kétszer kiállították a forgalomból, és a csaknem negyed század alatt repült már svéd, brit és orosz zászló alatt is.

Múlt hétvégén járta be a sajtót a hír, hogy milyen "VIP-gépeket" bérel a Sólyom légitársaság – a képeken luxuskialakítású belső tér látható, bár forgalomba vélhetően nem így, hanem hagyományosabb üléselrendezéssel állnak majd. Úgy tűnik azonban, hogy az első érkező gép – amit Álmos vezérnek fognak hívni –, akár VIP, akár nem, fiatalnak biztosan nem nevezhető. Sőt volt, aki már évekkel ezelőtt bontásra érettnek látta.

Egy olvasónk hívta fel a figyelmünket arra, hogy a Skyliner-aviation.de repülési szakportálon már megjelentek az adatok a Sólyom első gépéről. Eszerint a Boeing 737-est augusztus 18-án hozzák a bournemouthi reptérről Budapestre, ami egybe is vág az előzetes információkkal. A gép lajstromjele az előzetes híreknek megfelelően HA-SHA, a szakportálon azonban szerepel az előző lajstromjele is, ami VP-BXN volt. Ez alapján pedig utána lehet járni Álmos vezér korántsem eseménytelen előtörténetének, például a Planespotters.net-en, ahol fotók is láthatók a gép egyes inkarnációiról. (Ez az oldal a repülőgépmániások talán legismertebb, leglátogatottabb közösségi adatbázisa.)

A Solyom Airlines által bérelt gép a felújítás előtt
A Solyom Airlines által bérelt gép a felújítás előtt

A 24754-es gyártási számú, 1868-as sorszámú Boeing 737-53A 1990. május 22-én repült először, majd júniusban a svéd Linjeflyg belföldi légitársaság flottájába került. (Maga a típus 1989-ben emelkedett először a levegőbe, tehát ez a gép az elsők közül való.) Amikor az SAS 1993-ban felvásárolta, majd megszüntette a Linjeflygöt, az ő flottájukba került, majd egyből továbbadták a British Midland nevű, azóta megszűnt légitársaságnak. Itt hét évig szolgált, majd 2000-ben átigazolt a British Airwayshez, ahol 2008 végéig repült, majd kivonták a forgalomból.

2009 februárjában már a VP-BXN lajstromjel alatt láthatjuk viszont az Aeroflot-Nord flottájában, de szinte azonnal tárolásra került, külön érdekesség, hogy Budapesten. Úgy tudjuk, hogy itt az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ (ACE) végzett rajta karbantartást, és utána még vagy fél évig állt kint a hangárok előtt. Neve elhallgatását kérő informátorunk szerint mindenki azt gondolta, hogy "innen már a sivatagba viszik szétszerelni". Repülési portálok fórumán is előkerült a napokban az ügy, és ott is volt szakmabeli hozzászóló, aki hasonlóan emlékezett.

Az Aeroflot-Nordnak 2009 végén lejárt a szerződése az Aeroflottal, így onnantól saját néven üzemeltek tovább, ekkor festették rá a Boeingre a Nordavia-színeket (vélhetően a némelyik fotón látható össze-szigszalagozás és befóliázás is az átfestés velejárója volt). Budapestről 2010 januárjában került Bournemouthba, onnan fél év múlva Stockholmba, ahol tavaly decemberben másodjára is kiállították a forgalomból, majd 2013 elején visszavitték Bournemouthba tárolni.

A Boeing 737-500-ast 1987-ben kezdték el gyártani, 89-ben repült először, és az első gépet 90-ben vehette birtokba az amerikai Southwest légitársaság. Az utolsót 99-ben adták át a japán Air Nipponnak. A Boeing oldala szerint összesen 389 darab készült belőle. Az 53A altípusból a Planespotters információi szerint három szállít még utasokat, egy a kanadai Pacific Skynál, egy a Boliviana de Aviaciónnál, egy pedig a Tatarstan Airnél. A kanadai gép 92-ben, a másik kettő Álmos vezérhez hasonlóan szintén 1990-ben repült először. Fontos azonban megjegyezni, hogy 23 éves utasszállítók még bőven vannak használatban, önmagában a kor semmit nem jelent, sokkal fontosabb szempont a gép műszaki állapota.

Múlt hétvégi információk szerint a Sólyom hat darab Boeing 737-500-ast vesz bérbe a European Aviation (EA) nevű cégtől, amelynek központja egyébként szintén Bournemouthban van. Az egyelőre nem világos, hogy a most érkező gép és az EA VIP-felszereltségű gépei között mi a viszony. A cég weboldala szerint a lízingcég jelenleg három darab Boeing 737-500-as repülőgépet kínál ügyfeleinek, de egyik lajstromszáma sem egyezik. Megkerestük az EA-t is, de egyelőre nem érkezett tőlük válasz.

A kínált repülőgépekben VIP belső teret alakítottak ki, de a vevő igényeinek megfelelően át tudják alakítani azt. A Sólyom Airways múlt héten egy sajtótájékoztatón azt nyilatkozta, hogy a légitársaság Boeing 737-500-as repülőgépei 110 ülésesek lesznek: 12 business és 98 turistahely.

Természetesen Vágó Józsefet, a Sólyom légitársaság vezérigazgatóját is megkérdeztük a gépről, de nem kívánt lapunknak nyilatkozni.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?