Megérkezett a Gap Budapestre

2013.08.22. 07:12
Két üzlet nyitásával Magyarországon terjeszkedik a Gap – megjelenése Budapesten nagyobb durranásnak számít, mint annak idején a H&M nyitása volt. Gerendai Károly már egyszer belesült, de a mostani partner bízik a magyar piacban. Két üzletet is nyit a hónap során Budapesten.

Megnyitott az első hivatalos Gap-ruhaüzlet Budapesten szerda este. A korábban presztízsokok miatt Magyarországtól távolmaradó brand most két boltot is nyit Budapesten: a Westendben augusztus 21-én, és az Árkádban augusztus 22-én. Európában hosszú ideig csak négy országban voltak jelen, mostanra néhány szomszédos országban, így például Romániában, Bulgáriában, Szerbiában és Ukrajnában is megjelentek. A magyar partner Ausztriában terjeszkedne. A dívány cikke szerint a Gapben az árak sajnos elég húzósak: bodyért 3500, kabátért 16000, pólóért 5000, nadrágért 6500, pufi mellényért pedig 10000 forintot kell kiperkálni.

A Greenpeace tiltakozott

A szerdai budapesti üzletnyitást a Greenpeace egy „Time to Detox” feliratú kifeszített molinóval várta:  fel akarták hívni a figyelmet a Gap környezetszennyező tevékenységére Indonéziában.

Hozzá lehetett jutni

Ha márkaboltot nem is nyitott idáig a Gap Magyarországon, üzemeltetett egy webshopot: itt, bár kevesebb áru volt, mint az amerikai nagy testvérében, de a teljes európai kínálat kapható volt a zoknitól a kabátig.

Évek óta várták
Évek óta várták
Fotó: Huszti István

Ha az ember utált boltban császkálni, és elege volt abból, hogy mindenki ugyanazt a pólót veszi, akkor itt bevásárolhatott. Ennek vége: már bárki vehet magának itthon is Gapet. (A márka egyébként nagy hangsúlyt fektet az online eladásokra: 2011-ben a webshop majdnem 1,6 milliárd dolláros forgalmat bonyolított, amely a cég összbevételének körülbelül tíz százalékát tette ki.)

Régi tervek

Évekkel ezelőtt a Sziget fesztiválos Gerendai Károly is próbálkozott a Gap behozatalával, de nem tudtak megállapodni, a cég még nem akart jönni. A Westendben lévő üzletük így végül nem hivatalos Gap-boltként üzemelt, egy outlet bolttól szerezték be a termékeket. A ruhák nagyjából 20 százaléka volt Gap-termék, és lehetett még a drágább Banana Republicot és az olcsóbb Old Navyt is kapni.

Kis piac voltunk nekik, most már örülnek ennyinek is.
Kis piac voltunk nekik, most már örülnek ennyinek is.
Fotó: Huszti István

A Gap

A Gapet 1969-ben alapították San Franciscóban. Az üzlet akkor két terméket, farmert és bakelitlemezeket kínált.  A Gap Inc. csoportba a névadó márkán kívül olyan brandek tartoznak, mint a Banana Republic, Old Navy, Piperlime, Athleta, INTERMIX. Az egyik legnagyobb ruhaipari konszern: 90 országban van jelen több mint 3 ezer üzlettel.   A Gap egy széles vásárlói réteget szólít meg:   klasszikus amerikai, stílusos, de viszonylag egyszerű és tartós ruhákat kínálnak, amilyeneket itthon nehéz találni.   Ez az amerikai H&M, a kaliforniaiak Zarája. Farmerban erősek, de akkor is fel lehet belőle öltözni, ha az ember megfáradt szörfös Kaliforniában, vagy egy PR-cégnél robotol kilenctől ötig Európában.

Nem tudták azonban a kisker haszonból a magas bérleti díjakat fizetni, és annyira nem ment jól az üzlet, hogy a költségek miatt egy év után becsukták a boltot. Gerendai az Indexnek elmondta, most „háromszor is meggondolná, hogy nyisson-e újra Budapesten Gap-üzletet vagy sem.”

"Az utóbbi években jelentősen szűkült a ruhapiac, de a Gap egy széles körnek szóló, jól csengő márka, talán lesz rá kereslet. Az viszont bizonytalan, hogy a kezdeti felfutás után ez mennyire tud fenntartható maradni” – mondta Gerendai.

Nemzetközileg csökkenő eladások, Európában jó pár helyen megszűnő üzletek: megtört az a nagyon progresszív terjeszkedés, amely a kezdeti időszakban jellemezte az amerikai Gapet. Az ázsiai gyárak botrányai, a Bangladesben összeomlott ruhagyár, a gyerekmunkások túlóráztatása is besározta a Gapet.

Gerendai ma már háromszor is meggondolná.
Gerendai ma már háromszor is meggondolná.
Fotó: Huszti István