Suzuki Orbán titkos tanácsosa
További Gazdaság cikkek
- Gazdagabbak szerettek volna lenni a magyarok, ehelyett csúnyán befürödtek
- Itt a kormány válasza, ennyi pénzt kap minden megszülető gyermek
- A vártnál alacsonyabb bevételt termelt a Temu anyavállalata
- Olyat mondott a pimasz palack forgalmazója, amire a MOHU sem számított
- Ilyet még nem láttunk: Magyarország legnagyobb energiatárolója épül
Orbán Viktor miniszterelnök, Yamamoto Tadamicsi, Japán magyarországi nagykövete és a Suzuki Motor Corporation elnök-vezérigazgatója, Osamu Suzuki nyitotta meg a Suzuki új modellje, az SX4 S-cross magyarországi sorozatgyártásának ünnepségét Esztergomban, a Suzuki-gyárban pénteken. Az ünnepi megnyitón részt vett Szijjártó Péter, Varga Mihály, Tétényi Éva, Esztergom polgármestere és Markos György is. Osamu Suzuki, a cég európai erődítményének nevezte az esztergomi üzemet, Orbán Viktor pedig arról beszélt, hogy évente egyszer kikérik Suzuki úr véleményét a magyar gazdaságpolitikával kapcsolatban.
Osamu Suzuki elmondta, hogy az esztergomi üzem 22 évvel ezelőtti megnyitása óta 2 230 000 autót gyártottak itt összesen. A vezérigazgató arról is beszélt, hogy a jövőben nemcsak Európába és Oroszországba terveznek szállítani, hanem a Távol- és Közel-Kelet, valamint Afrika is az exportcélpontok között szerepel. Majd a japán nagykövet emelte ki, hogy az együttműködést kormányoktól függetlenül támogatta Magyarország.
A nagykövet arról is beszélt, hogy Orbán Nyugat-Európában elismert, erős vezetőnek számít, és köszöntötte a stratégiai partnerség intézményét is. Hozzátette: a magyar dolgozók megértették a japán termelési kultúrát.
Orbán Viktor beszédét azzal kezdte, hogy „a japánokkal való találkozás mindig izgalmas”. A miniszterelnök szerint a japánok méltóságteljes viselkedésében és minden gesztusában látszik, hogy fontos náluk a tisztelet, ami Magyarországon hiányzik. Hozzátette, hogy sok gyár történetét tanulmányozta, és az derült ki számára, hogy nincs egyetlen olyan óriáscég sem, ami mögött ne állna egy nagy ember: „Nagy emberek nélkül nincs nagy ipari teljesítmény”.
Orbán elárulta, hogy Osamu Suzuki minden évben egyszer ellátogat az országba: „Titkos belső tanácsosként is használjuk ilyenkor, és a gondolatait, javaslatait próbáljuk beépíteni a gazdasági koncepciónkba" − fogalmazott Orbán, és hozzátette, hogy bár Magyarországra is sokan mondják, hogy szokatlan, nem járt utakon járó gazdaságpolitikát folytat, de ez elsősorban Japánra igaz. Orbán szerint minden egyes Esztergomban gyártott modell többet jelent egy autónál: „A Suzuki valóban a mi autónk, magyar munkahelyek százai állnak minden autó mögött. A cég beszállítóinak 25 százaléka magyar, így a vállalat további 30 ezer magyar családnak biztosít megélhetést, és ez a szám növekszik még. Ez a gyár a magyar gazdasági növekedés egyik legfontosabb eleme."
A miniszterelnök köszöntőjének második felében arról beszélt, hogy milyen nehéz munka volt Magyarország gazdaságát kihúzni a gödörből. Elmondta, hogy a világgazdasági válság kétszeres erővel sújtotta az országot 2008-ban, de 2012-ben már sikerült csökkenteni az adósságunkat, a költségvetési hiányt pedig három éve 3 százalék alatt tartjuk. „A nálunk befektető japán cégek 2010 óta 400 milliárd forint értékű beruházást valósítottak meg, 2800 új munkahelyet teremtettek. Nekik is köszönhető, hogy a foglalkoztatottak száma 56 ezerrel több, mint egy évvel ezelőtt, és 200 ezerrel több, mint 2010-ben” – mondta Orbán, és hozzátette, hogy a munkát aktívan keresők számának növekedéséből látszik, hogy az emberek belátták a munka fontosságát.
Beszédének végén pedig ígéretet tett Osamu Suzukinak arra, hogy 2017 végére megépítik az új komáromi Duna-hidat és az Esztergomot az M1-es autópályával összekötő utat.
Döcögős munkapad
Annyira egyébként nem megy jól magyar Suzukinak, legalábbis a tavalyi évük elég pocsék lett. Ezzel persze nincs egyedül a gyár Európában, hiszen a kontinens autóiparának egésze súlyos válságban van.
A Magyar Suzuki Zrt. májusban tette közzé a 2012-ről szóló pénzügyi jelentését, amiből kiderült: az üzemi eredmény 4,1 millió eurós veszteség volt az egy évvel korábbi 38,5 millió euró nyereség után, a nettó profit pedig 94 százalékkal zuhant, egészen 1,9 millió euróra.
Itthon 28 százalékkal zuhant össze az értékesítés, de szerencsére csak a teljes eladások tizedét bonyolítják a hazai piacon. Az export ennél kevésbé, de még mindig elég durván, 9,2 százalékkal esett, 1,285 milliárd euróra.
Az esztergomi gyárban három típust gyártanak, ezek mind rosszabbul teljesítettek tavaly. A Swiftből 12,2 százalékkal kevesebbet, 55,5 ezret gyártottak tavaly. A Splash/Aglia típusból 42 ezret szereltek össze tavaly, ami 6 százalékkal kevesebb éves alapon, az SX4/Sediciből pedig 57 854 darabot, ami 7 százalékos visszaesés. Ez összesen alig több, mint 155 ezer, ehhez képest 2008-ban még 284 ezer autó gördült le a gyártószalagról.
A Suzuki is a fordulat évét várja
Idénre viszont már újra bővülést várnak a cégnél, a terv szerint 180 ezer autót fognak gyártani. Ebben segíthet, hogy a Suzuki Esztergomban tervezi majd gyártani új hobbiterepjáróját (SUV), ami lényegében az SX4 továbbfejlesztett változata lesz. Azt augusztus közepén tudhattuk meg, hogy a Magyar Suzuki 207 millió forint uniós támogatást kapott az Új Széchenyi Terv Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) keretében. A céggel tavaly novemberben írta alá a kormány a stratégiai partnerségi megállapodást.
A cég maga 3100 embert foglalkoztat, de tovább 330-340 magyarországi alkatrész-beszállító cégen keresztül még húsz-harmincezer embernek adnak munkát.