Nyolc év alatt dőlt el egy sztráda sorsa

2013.10.11. 17:39 Módosítva: 2013.10.11. 17:40

Jó minőségű termőföldek a természetvédelmi területek ellen – ezt a dilemmát kellett megoldani a Debrecentről délre épülő M35-ös autópálya előkészítésekor. Nyolc év alatt sikerült: Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója pénteken közölte, hogy a 2005-ben elkezdett engedélyezési eljárások lezárultak, és végleges a leendő sztráda nyomvonala.

A kérdés az volt, hogy a Debrecen és Berettyúóújfalu közötti nagyjából 35 kilométeres autópálya-szakasz keleten vagy nyugaton kerülje-e el a két város közt lévő egyetlen nagyobb települést, Derecskét. Ha keletre mentek volna, ott kellett volna tájvédelmi és Natura 2000-es védettségű területeken átvinni az utat, de a döntés végül az lett, hogy nyugatról, az értékes termőföldek beáldozásával kerülik meg Derecskét.

A NIF-nek eredetileg mindkét nyomvonalra volt egy-egy tervváltozata. A 2005-ben elkezdett hosszas engedélyezési eljárásokat követően a hatóságok a nyugati nyomvonalra adták ki a környezetvédelmi engedélyt, de azt három derecskei lakos bírósági úton megtámadta. A Debreceni Törvényszék megsemmisítette a jogerős környezetvédelmi engedélyt. A NIF Zrt. a Kúriához fordult, amely azonban a törvényszék ítéletét semmisítette meg, így a Derecskét érintő szakasz már végérvényes környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik. A döntés tehát jogerős és végrehajtható, közölte Loppert Dániel az MTI-vel.

A három szakaszból álló építkezés első két – Debrecen és Derecske közötti – szakaszához hamarosan várhatóan kiadják az építési engedélyt. A harmadik, Derecskétől az M4-M35-M47-es utak Berettyóújfalu mellé tervezett csomópontjáig vezető szakasz még tervezés alatt van, így az autópálya építése a következő uniós költségvetési ciklusban indulhat el. A kivitelezés összegét a közbeszerzési kiírást követően tudja megadni a NIF Zrt., de a tervek szerint 85 százalékos uniós pályázati forrást és 15 százalékos kormányzati forrást használnak majd fel.

Az M35-ösnek eddig a Görbeházától Debrecenig – a város délnyugati határában lévő 4-es úti csomópontig – meglévő nagyjából 45 kilométeres szakasza készült el.