Rossz jóshoz kapcsolták az EZO.TV nézőit

2013.12.09. 16:02
Agresszívan betelefonálásra bujtogatták a nézőket, és hazudtak is nekik – ezt állapította meg a GVH az EZO.TV-ről, és ezért jól megbüntette őket. Igaz, a hatóság szerint eleve sérülékeny, könnyen átverhető csoportnak számítanak a televízió nézői.

A betelefonálók nem kerültek rögtön adásba, vagy egyáltalán nem jutottak be, sőt olyan is volt, hogy nem a kiválasztott jóshoz kapcsolták be őket – hiába állította ennek ellenkezőjét az EZO.TV. A jóstévé agresszíven ösztönözte betelefonálásra a nézőket, és megsértette a szakmai gondosság követelményét, ezért 13,5 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

Kihagyhatatlan megoldás, visszautasíthatatlan segítség

"A műsorvezető és a műsorban megjelenő szöveges tájékoztatások, feliratok szisztematikusan, egymásra épülve, folyamatosan azt az üzenetet közvetítik a fogyasztók felé, hogy éppen egyetlen fogyasztó sem kezdeményez telefonhívást, így azonnal segítséget kaphatnak aktuális problémáikra" – írja közleményében a GVH. A kihagyhatatlan megoldásokat, a visszautasíthatatlan segítséget hangsúlyozó kifejezésekkel sürgetően arra ösztönözték a fogyasztókat, hogy azonnal telefonáljanak.

EZO.TV: István és Papa Wango (1/3)

Arra viszont már nem hívták fel a figyelmet, hogy a telefonhívás nem garantálja a közvetlen műsorba kapcsolást és azt sem, hogy a kiválasztott jóshoz kerülnek, mivel a kiválasztott jós foglaltsága esetén egy szabad jóshoz kapcsolhatják, függetlenül attól, hogy melyik jóst hívta. Arról sem tájékoztatták a fogyasztókat, hogy a várakozás időtartamát és a bekapcsolásra nem kerülő hívásokat is kiszámlázzák, miközben a várakozás alatt jellemzően elhangzott a „kérem, tartsa a vonalat” üzenet, ami várakozásra ösztönözte a telefonálókat.

A GVH megállapítása szerint az EZO.TV műsor a várakozási jellemzők miatt valójában több szerencseelemet, bizonytalansági faktort tartalmaz, így a műsor alapvetően nem különbözik azon interaktív betelefonálós műsoroktól, ahol a fogyasztó valamilyen nyeremény miatt emelt díjjal betelefonál a játékba, ahova a bekerülési esély is alacsony a véletlenszerű bekapcsolás miatt.

Pénzenergia!
A Gazdasági Versenyhivatal az EsoTV Magyarország Kft. által készített és több televíziós csatornán adásba kerülő EZO.TV című műsorával kapcsolatban többek között azt vizsgálta, hogy a műsorba, illetve a kiválasztott jóshoz történő bekapcsolás esélyeiről megfelelő tájékoztatást kaptak-e fogyasztók. Ezenkívül azt is vizsgálta a hivatal, hogy a műsorban adott tájékoztatások megtévesztő módon, illetve agresszíven ösztönözték-e a fogyasztókat betelefonálásra – az ún. interaktív vagy betelefonálós televíziós játékokhoz hasonló módon.

Sérülékeny csoport

A vállalkozás az EZO.TV című műsorban nyújtott jóslási szolgáltatással a díjköteles várakozás és a kiválasztottól eltérő jós lehetséges kapcsolása révén a szakmai gondosság követelményét megsértette, valamint agresszíven ösztönözte betelefonálásra a fogyasztókat. A GVH ezért 13,5 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra. A bírság kiszabásánál súlyosító körülményként értékelte a hivatal, hogy a széles körű tájékoztatásokkal elért fogyasztói kör sérülékenynek tekinthető.