További Gazdaság cikkek
- Jelentősen megváltozhat a budapesti lomtalanítási rendszer
- Különös indokkal szünteti meg a kormány a paksi különleges gazdasági övezetet
- Több mint 7,7 milliárd forintot ad a kormány a budapesti egészségügy fejlesztésére
- Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes
- Több napra leállt az ügyintézés az MVM online oldalán és alkalmazásában
A betelefonálók nem kerültek rögtön adásba, vagy egyáltalán nem jutottak be, sőt olyan is volt, hogy nem a kiválasztott jóshoz kapcsolták be őket – hiába állította ennek ellenkezőjét az EZO.TV. A jóstévé agresszíven ösztönözte betelefonálásra a nézőket, és megsértette a szakmai gondosság követelményét, ezért 13,5 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).
Kihagyhatatlan megoldás, visszautasíthatatlan segítség
"A műsorvezető és a műsorban megjelenő szöveges tájékoztatások, feliratok szisztematikusan, egymásra épülve, folyamatosan azt az üzenetet közvetítik a fogyasztók felé, hogy éppen egyetlen fogyasztó sem kezdeményez telefonhívást, így azonnal segítséget kaphatnak aktuális problémáikra" – írja közleményében a GVH. A kihagyhatatlan megoldásokat, a visszautasíthatatlan segítséget hangsúlyozó kifejezésekkel sürgetően arra ösztönözték a fogyasztókat, hogy azonnal telefonáljanak.
Arra viszont már nem hívták fel a figyelmet, hogy a telefonhívás nem garantálja a közvetlen műsorba kapcsolást és azt sem, hogy a kiválasztott jóshoz kerülnek, mivel a kiválasztott jós foglaltsága esetén egy szabad jóshoz kapcsolhatják, függetlenül attól, hogy melyik jóst hívta. Arról sem tájékoztatták a fogyasztókat, hogy a várakozás időtartamát és a bekapcsolásra nem kerülő hívásokat is kiszámlázzák, miközben a várakozás alatt jellemzően elhangzott a „kérem, tartsa a vonalat” üzenet, ami várakozásra ösztönözte a telefonálókat.
A GVH megállapítása szerint az EZO.TV műsor a várakozási jellemzők miatt valójában több szerencseelemet, bizonytalansági faktort tartalmaz, így a műsor alapvetően nem különbözik azon interaktív betelefonálós műsoroktól, ahol a fogyasztó valamilyen nyeremény miatt emelt díjjal betelefonál a játékba, ahova a bekerülési esély is alacsony a véletlenszerű bekapcsolás miatt.
Sérülékeny csoport
A vállalkozás az EZO.TV című műsorban nyújtott jóslási szolgáltatással a díjköteles várakozás és a kiválasztottól eltérő jós lehetséges kapcsolása révén a szakmai gondosság követelményét megsértette, valamint agresszíven ösztönözte betelefonálásra a fogyasztókat. A GVH ezért 13,5 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra. A bírság kiszabásánál súlyosító körülményként értékelte a hivatal, hogy a széles körű tájékoztatásokkal elért fogyasztói kör sérülékenynek tekinthető.