8 nehéz kilométer 100 nehéz milliárdba fájhat
Kijelölte a kormány az M0-s autóút 10-es és 11-es út közötti szakaszának nyomvonalát – olvasgatott ilyenkor is Magyar Közlönyt az MTI. Mi is megnéztük, és valóban, tengelypont-koordinátákkal és a szükséges ingatlanok helyrajzi számai is ki lettek jelölve. A rendelet azt is előírja, hogy a nyomvonalat a helyi önkormányzat köteles települési rendezési tervében feltüntetni és nem dönthet beépítésre szánt területté nyilvánításról.
Ahogy arról korábban is írtunk, az M0-ás fejlesztése végre elérte a Pilis körzetét is, ahonnan az elmúlt években kitelepülők százezrei próbálnak meg nap mint nap bejutni fővárosi munkahelyeikre.
A Pilis azonban jelentős tervezési kihívást is jelent, hiszen a nemzeti park közelségét, valamint a jobb életminőség miatt az elővárosokba költöző embereket képviselő helyi önkormányzatok „legyen, de ne nálunk”-hozzáállását is figyelembe kellett venni.
A jogerős környezetvédelmi engedély szerint a a Megyeri hidat és a 10-es főutat összekötő szakasz 8041 méter hosszú lesz, ebből 5,2 kilométer megy alagútban, de lesz egy viadukt is. Így próbálják megoldani, hogy a beruházás ne érintsen lakott területeket, ne igényeljen „a természeti kincsek állapotát és a kilátást rontó felszíni műtárgyakat”, és ne zárja el a fővárost a Pilisből érkező friss levegőtől.
Az MTI arra is jóelőre figyelmeztet, hogy "a szükségszerű megoldás miatt a beruházás megvalósítása akár százmilliárd forintos nagyságrendű költséggel is járhat".
Ahogy korábban írtuk, 2014 első negyedévében hirdethetik meg a közbeszerzési eljárást az autóút engedélyezési terveinek elkészítésére, a tervek 2015 őszére készülhetnek el, és 2016 tavaszán lehet jogerős építési engedély. A menetrend az eredeti, 2011-es programhoz képest jelentős csúszást vetít előre, ugyanis a kormány akkor még 2016-ra ígérte a szóban forgó szakasz megépítését.