Milliókat spórolhat a cége, ha ezekre figyel
További Gazdaság cikkek
- Jók a turizmus idei számai, de látszik, hogy a magyarok kevésbé tudnak utazni
- Leállt a 2-es metró, egy utasokkal teli szerelvény a Duna alatt rekedt
- Felpörög a logisztikai ágazat, már látszanak az előjelek
- Index-információ: fideszesek fúrják Navracsics Tibort, pedig megmentett 65 milliárd forintot
- Rendszeresen ütik a magyar kormányt háborús álláspontjáért, pedig még dobogón sem vagyunk
Becsületes munkaadónak lenni Magyarországon rossz dolog. Ezt a cégtulajdonosok régóta tudják, a többiek meg legalább Jakab Andor óta. Embereknek munkát adni ugyanis drága.
Egy átlagosnak mondható vagy inkább kicsit az alatti, 200 ezer forintos bruttóra bejelenteni ma valakit 257 ezer forintba kerül. A munkavállalónál meg csak nettó 131 ezer forint marad. Ez nagyon kevés, a munkaadó összes költségének alig több mint fele.
A kormány az elmúlt években csak arra koncentrált, hogy a 257 ezer és a 131 ezer forint közötti távolságot a munkavállalók javára csökkentse. Ez jó például annak, aki dolgozik és gyereke van, mert 10 ezer forinttal többet kap zsebbe.
Arra viszont nem figyeltek, hogy a legális foglalkoztatás a cégeknek olcsóbb legyen. Pedig ezzel ösztönözhették volna a vállalkozókat új dolgozók alkalmazására.
Kicsit romlott a foglalkoztatás
Hogy miért lenne fontos ez a dolog, az a versenyszféra foglalkoztatását mutató ábrából derül ki. Persze a munkapiaci bajoknak általános gazdasági okai is vannak, de a rettentően drága foglalkoztatás biztosan nem segít. (És aki még véletlenül nem tudná: a javuló foglalkoztatási mutatók, a 10 százalék alá becsúszó munkanélküliségi ráta a közmunka torzító hatásának köszönhető. Közben valódi munkahelyből sajnos kevesebb van.)
Járulékcsökkentés helyett tehát minden az szja-csökkentésről, a családi adókedvezményről (illetve 2014-től ennek a kibővítéséről), a szuperbruttósított adózás és az adójóváírás eltörléséről szólt.
Ezek lehetnek szimpatikus lépések ugyan, mert vagy több pénz maradt a zsebünkben, vagy ha nem is, mint például az adójóváírás kivezetésénél, de legalább egyszerűsödött az adórendszer.
A baj, hogy 1. ezektől nem lett olcsóbb a vállalkozók élete (legfeljebb csak akkor, ha a csökkenő adóterhelés miatt béremelést halasztottak el), az intézkedések 2. nem a foglalkoztatást, hanem a megtakarításokat ösztönözték, és 3. a magasabb keresetűeknek kedveztek. Utóbbi kettő szorosan összefügg.
Ezek így együtt szociális feszültséget okoztak, és a vásárlási kedvünknek meg képességünknek sem tettek túl jót. A kormányt kritizálják is mindezekért jó sokan. Nem csak kívülről, belülről is.
A járulékok kicsit átrendeződtek ugyan – például megszűnt a kötelező magánpénztári befizetés –, de ez a lényegen nem változtatott: az állam ma is a munkaerőköltség közel ugyanakkora részét vonja el adók és járulékok formájában, mint két évvel ezelőtt.
És hogy egy utolsó, 4. bajra is rámutassunk: ezzel a járulékszinttel régiós összevetésben a legrosszabb helyzetben vagyunk. Munkaigényes céget nem éri meg Magyarországra hozni.
Egy tavaszi elemzésünkben hosszabban is írtunk a helyzetről, most ennek csak az egyik, de nagyon beszédes ábráját mutatjuk meg.
Így védd magad a sarcoktól!
Mivel semmi jele annak, hogy a kormány csökkenteni akarja a vállalkozók terheit, nagyon felértékelődnek a járulékkedvezmények. Ezeket ügyesen használva egy kis-közepes cég évente több millió forintot spórolhat. A lényeg, hogy érdemes olyan alkalmazottat keresni, aki vagy
- 25 év alatti, vagy
- 55 év feletti, vagy
- tartós munkanélküli, vagy
- gyesről, gyedről és gyetről visszatérő, és/vagy
- esetleg szakképzetlen is.
A kormány munkapiaci és szociálpolitikai megfontolásokból ma elsősorban az ő foglalkoztatásukat támogatja 1-3 évig járó kedvezményekkel. Persze tisztában vagyunk azzal, hogy egy komoly versenypiaci cégnél a havi akár többször pár tízezer forintos megtakarításnál többet számít a munkaerő alkalmassága, képzettsége stb. Egyszerűen csak azt mondjuk, hogy két hasonló kvalitású ember közül ésszerűnek tűnik az olcsóbbat választani.
Ezért arra voltunk kíváncsiak, hogy ha lenne egy cégünk, és kellene egy alkalmazott, kit kellene felvennünk ahhoz, hogy a legtöbbet faraghassunk a szóban forgó bruttó 200 ezres fizetéshez szükséges 257 ezres összköltségünkön.
(A 2014-es változásokat mutató felsorolásunkat az RSM DTM segítségével raktuk össze.)
A VÁLASZ:
- EGY PHD-FOKOZATÚ KUTATÓT – rajta 57 000 forintot spórolhatunk havonta!
- DOKTORI KÉPZÉSRE JÁRÓT – rajta 29 000 forintot spórolhatunk havonta.
- TARTÓSAN ÁLLÁSKERESŐT; GYESEN LÉVŐ NŐT VAGY EGY 25 ÉV ALATTI PÁLYAKEZDŐT – rajtuk 28 500 forintot spórolhatunk minden hónapban.
2014 január 1-jén három ponton bővül a mostani rendszer azok esetében, akik
- doktori képzésben részt vevő hallgatók vagy doktorjelöltek: már utánuk is igényelhető szociális hozzájárulási kedvezmény;
- 3 gyermek után családi pótlékra jogosultak és gyedben, vagy gyesben részesültek, vagy részesülnek;
- gyermeknevelési támogatásban részesültek.
A lenti táblázatban a fent felsoroltakon kívül feltüntettük az összes kedvezményezett csoportot, és azt is, hogy mennyit spórolhatunk rajtuk. A táblázat alatti legördülő menüben pedig azt is összegyűjtöttük, hogy mire érdemes odafigyelni az egyes esetekben.
Fontos, hogy a kedvezmények a más levonásokkal nem csökkentett (bruttó) munkabérből legfeljebb százezer forintig érvényesíthetők, kivéve a kutatók esetében. Elesünk a kedvezménytől akkor, ha a dolgozót nemcsak az előre meghatározott munkakörben alkalmazzuk, de cserébe igénybe vehető a kedvezmény a teljes hónapra akkor is, ha a dolgozó munkája az adott hónap közben kezdődött vagy fejeződött be (illetve amikor betölti az adott életkort). A példánkban a kedvezmények összehasonlításánál három évvel számolunk, de egyes csoportoknál a kedvezmény korlátlan ideig igénybe vehető: például a szakképzettséget nem igénylő munkakörben, az 55 év felettiek, és a kutatók esetében.
Foglalkoztatási kedvezmények 2014-ben (forint) | |||
A munkáltató teljes költsége 200 000 forintos bruttónál | Havi megtakarítás a kedvezményes dolgozóval | Ennyibe kerül a kedvezményes foglalkoztatás havonta | |
I. Szakképzettséget nem igénylő munkakör | 257 000 | 14 500 | 242 500 |
II. 25 év alatti pályakezdő munkavállaló | 257 000 | 28 500 | 228 500 |
III. 25 év alatti nem pályakezdő és 55 év feletti munkavállaló | 257 000 | 14 500 | 242 500 |
IV. Tartósan álláskeresők | |||
- első 2 évben | 257 000 | 28 500 | 228 500 |
- 3. évben | 257 000 | 14 500 | 242 500 |
V. GYED, GYES, gyereknevelési támogatás folyósítása alatt, vagy azt követően foglalkoztatott munkavállaló | |||
- első 2 évben | 257 000 | 28 500 | 228 500 |
- 3. évben | 257 000 | 14 500 | 242 500 |
VI. Kutatók foglalkoztatásának kedvezménye | |||
- doktori, (PHD) vagy ennél magasabb tudományos fokozattal rendelkező kutató | 257 000 | 57 000 | 200 000 |
- doktori képzésben részt vevő hallgató vagy doktorjelölt | 257 000 | 29 000 | 228 000 |
VII. Szabad vállalkozási zóna | |||
- első 2 évben | 257 000 | 28 500 | 228 500 |
- 3. évben | 257 000 | 14 500 | 242 500 |
(forrás: RSM DTM) |
Mire érdemes odafigyelni az egyes csoportoknál?
I. Szakképzetlenek
A nevéből is látszik, hogy itt egy olyan munkakörről van szó, ami semmilyen szakképzettséget nem igényel, például a takarító, portás, gyorséttermi eladó vagy árufeltöltő. A kedvezménynek nincs időbeli korlátja, ezért egészen addig igénybe vehetjük, amíg a dolgozó a törvénynek megfelelő munkakörben dolgozik. Az adókedvezmény a bér 14,5 százaléka.
- A 200 000 forint bruttó bér 257 000 forint helyett 242 500 forintba kerül. Három évre a kedvezmény: 522 ezer forint.
II. 25 év alatti pályakezdő
A 25 év alattiak esetében külön kategória a pályakezdő. Pályakezdőnek számít az, aki legfeljebb 180 napot dolgozott hivatalosan, ezt egy 15 napnál nem régebbi, adóhatóság által kiállított dokumentummal igazolja, és huszonöt év alatti. Ebben az esetben az első 2 évben teljes mentességet élvezünk, és csak a harmadik évben kell fizetnünk adót.
- Az első két évben 200 ezer forint bruttó bér kifizetése 257 ezer forint helyett 228 500 forintba kerül, a harmadik évben pedig 242 500 forintba. Három évre a kedvezmény: 858 ezer forint (egy legfeljebb 22 éves jelentkező esetében).
III. 25 év alattiak és 55 év felettiek
A szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás mindkét esetben a bér 14,5 százaléka. Az 25 év alattiak esetében speciális eset a pályakezdő, és az 55 év felettiek esetében az a dolgozó, aki nyugdíjas is.
Ha egy dolgozó nyugdíj mellett dolgozik, akkor is jár utána kedvezmény. Ezt nem befolyásolja az, hogy rész- vagy teljes munkaidőben dolgozik-e, de a kedvezmény mértékét részmunkaidőben a teljes munkaidőhöz arányosítottan kell kiszámolni.
- 200 ezer forint bruttó bér kifizetése 257 ezer forint helyett csak 242 500 forintba kerül. Három évre a kedvezmény: 522 ezer forint.
IV. Tartós álláskeresők
Ha egy tartósan munkanélkülit veszünk fel, akkor az első két évben szintén teljes, a harmadikban pedig 14,5 százalékos adókedvezmény jár. Fontos, hogy egy jelentkező akkor számít tartósan álláskeresőnek, ha az elmúlt kilenc hónapban legalább hat hónapig állás nélkül volt, és erről igazolása is van a munkaügyi központtól (és a közmunka időtartamát figyelmen kívül hagyjuk).
- Az első két évben a bér 257 000 forint helyett 228 500 forintba, a harmadik évben pedig 242 500 forintba kerül. Három évre a kedvezmény: 858 000 forint.
V. Kisgyerekesek
Kismamák esetében a kedvezmény a bér 27 százaléka az első 3 évben, és 14,5 százaléka a 4. és 5. évben. Az anyasági ellátások (gyed, gyes, gyet stb) folyósításának megszűnése utáni hónaptól számított 69. hónap végéig jár, de már azok ideje alatti foglalkoztatás esetén is igénybe lehet venni. A kedvezmény után szakképzési kedvezmény is jár három éven át. Abban az esetben, ha a dolgozót az anyasági ellátások közül több is megillette, a legkésőbb folyosított anyasági ellátás megszűnésétől kell számolnunk. (A kisgyerekes anyák egyébként elég nehéz helyzetben vannak, mert az OECD-országok közül Magyarországon a legalacsonyabb a kisgyermekes nők foglalkoztatási rátája: a 3 év alatti gyermekeket nevelőké 20 százalék, a 3–5 év közötti gyermekeseké pedig csak 60 százalék).
- Az első három évben 200 000 forint bruttó bér kifizetése 257 000 forint helyett 242 500 forintba kerül (A negyedik és az ötödik évben pedig. Három évre a kedvezmény: 522 ezer forint.
VI. Kutatók
A cégek egyébként akkor járnak a legjobban, ha doktorjelölteket vagy doktori képzésben tanuló kutatókat alkalmaznak tudományos munkakörben, mert utánuk a kedvezmény 500 ezer forintos munkabérig vehető igénybe.
Szóval egy PhD-kutató nekünk, mint munkaadónak évente csupán a havi bruttója 12-szeresébe, 2 400 000 forintba kerüne. Ezzel az éves megtakarításunk 684 000 forint (három évre: 2052000 forint), a munkáltatói járulékfizetést teljesen megússzuk, ami mondjuk több ilyen alkalmazott esetén komoly versenyelőnyt jelenthet.
VII. Szabad vállalkozási zóna (kistérségi kedvezmény)
A hátrányos helyzetű területeken működő szabad vállalkozási zóna kategóriája már 2013. január 1-jétől szerepel a rendszerben (ez több mint 900 települést érint Magyarországon). A zónában és 20 kilométeres körzetében tao- (társasági -és osztalékadó) és szociális hozzájárulási adókedvezmény is igényelhető.
(Ha részletesebben érdekli a kedvezmények rendszere, kinyíló táblázatunkat itt találja.)
Munkáltatót terhelő közterhek kedvezményei a 2014-es évre | ||||
Szociális hozzájárulási adó: | ||||
Kedvezmény megnevezése | Kedvezmény mértéke | Igénybevétel feltétele | Időtartam | |
Szakképzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállalók után érvényesíthető kedvezmény | Bruttó munkabér, maximum 100.000 forint 14,5%-a | |||
Megváltozott munkaképességű vállalkozók kedvezménye | Az egyéni vállalkozó által saját maga után megállapított, illetve megahtározott gazdálkodók tagja után a kifizető által megállapított adóalap, de legfeljebb a minimálbér kétszeresének 27 %-val | Ha az egyéni vállalkozó, illetve tag 2011.12.31-énI., II., III. csoportos rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjra volt jogosult és rokkantsági ellátásban vagy rehabilitációs ellátásban részesül, vagy rokkantsági ellátásban részesül és egészségi állapota a rehabilitációs hatóság komplex minősítése alapján 50%-os vagy kisebb mértékű | ||
25 év alatti pályakezdő munkavállaló | A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint 27%-a | Legfeljebb 180 nap munkaviszonnyal rendelkezik, melyet az adóhatóság által kiállított, 15 napnál nem régebbi igazolással kell a munkáltatót részére igazolni | 2 év | |
25 év alatti 55 év feletti munkavállaló | A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint 14,5%-a | |||
Tartósan álláskereső személyek kedvezménye | A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint 27%-a | Hatóság által kiállított igazolás szükséges a munkavállalótól | első 2 évben | |
A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint 14,5%-a | 3. év során | |||
GYED, GYES, gyereknevelési támogatás folyósítása alatt, vagy azt követően foglalkoztatott munkavállaló | A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint 27%-a | a kedvezményt a kifizető az anyasági ellátások folyósításának megszüntetését követő hónaptól számított 45. hónap végéig, de legfeljebb 3 évig veheti igénybe. | első 2 évben | |
A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint 14,5%-a | 3. év során | |||
Szabad vállalkozási zónában működő vállalat által foglalkoztatott új munkavállaló (átlagos statisztikai létszám növelése esetén) | A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint 27%-a | Átlagos statisztikai létszám növekedése esetén, és a tényleges munkavégzési hely abban a szabad vállalkozási zónában legyen, ahol a kifizető működik, és a munkavállaló lakóhelye a szabad vállalkozási zónában, vagy attól legfeljebb 20 km-re lévő szabad vállalkozási zónában, vagy ugyanabban a kistérségben található (az utolsó feltétel 2014. január 1.-től). | első 2 évben | |
A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint 14,5%-a | 3. év során | |||
Kutatók foglalkoztatásának kedvezménye (2014. január 1.-től) | A bruttó munkabér, maximum 500.000 forint 27%-a | doktori, (PHD) vagy ennél magasabb tudományos fokozattal rendelkező kutató | ||
A bruttó munkabér, maximum 200.000 forint 14,5%-a | doktori képzésben részt vevő hallgató vagy doktorjelölt | |||
2014. január 1.-től egy munkavállaló esetén kizárólag egy kedvezmény vehető igénybe. | ||||
2014. január 1.-től megszűnik a munkabérek nettó értékének megőrzését célzó kedvezmény. | ||||
A tartósan álláskereső személyek kedvezményét nem érinti a munkáltató személyében történő változás. | ||||
Szakképzési hozzájárulás: | ||||
Kedvezmény megnevezése | Kedvezmény mértéke | Igénybevétel feltétele | Időtartam | |
Pályakezdő munkavállaló (25 év alatti 180 nap munkaviszonnyal rendelkező munkavállaló) | A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint | Szociális hozzájárulási adókedvezményt is érvényesíti | 2 év | |
Tartósan álláskereső | A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint | Szociális hozzájárulási adókedvezményt is érvényesíti | 2 év | |
GYED, GYES, gyereknevelési támogatás folyósítása alatt, vagy azt követően foglalkoztatott munkavállaló | A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint | Szociális hozzájárulási adókedvezményt is érvényesíti | 2 év | |
Szabad vállalkozási zónában működő vállalat által foglalkoztatott új munkavállaló (átlagos statisztikai létszám növelése esetén) | A bruttó munkabér, maximum 100.000 forint | Szociális hozzájárulási adókedvezményt is érvényesíti | 2 év | |
Kutatók foglalkoztatása | A bruttó munkabér, maximum 500.000 forint | Szociális hozzájárulási adókedvezményt is érvényesíti | 2 év | |
Részmunkaidős foglalkoztatás esetén a maximálisan meghatározott összeget arányosítani kell. | ||||
Rehabilitációs hozzájárulás: | ||||
A munkaadó a megváltozott munkaképességű személyek foglalkozási rehabilitációjának elősegítése érdekében rehabilitációs hozzájárulás fizetésére köteles, ha az általa foglalkoztatottak létszáma a 25 főt meghaladja, és az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el a létszám 5 százalékát . | ||||
Rehabilitációs hozzájárulás esetén kedvezmény a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása esetén elérhető. |
Ha nem K+F részleggel rendelkező nagyobb vállalatokról vagy intézményekről van szó, akkor a kedvezmények mértékén jól látszik, hogy egy teljesen átlagos munkakörbe a 25 év alatti pályakezdőket, a tartós munkanélkülieket és a kisgyermekes anyákat éri meg a leginkább felvennünk. De azt azért fontos tudni, hogy a gyesről érkező kismamák esetében fennáll a veszély, hogy fél év múlva újra szülési szabadságot vesznek ki, a pályakezdők csak egy hosszabb betanítási idő után végeznek érdemi munkát, és a tartós munkanélkülieknél mindig kérdéses, hogy a képességeik hiányával van-e baj. Ezért érdemes ezeket a szempontokat is beárazni a döntés során.
Nem lehet halmozni a kedvezményeket, de többször elsütni igen
Az adókedvezményeket százezer forint bruttó bérig vagy a jövedelem százezer forint bruttó bér alatti részére vehető igénybe, és se egymással, se más, a szociális hozzájárulási adókból érvényesíthető kedvezménnyel nem vonhatók össze. Ha például a munkaadó egy olyan jelentkezőt választana ki, aki 55 év feletti, és alkalmazása előtt tartósan munkanélküli is volt, akkor csak az egyik után kap majd kedvezményt. Ez azt jelenti, hogy a hasonló formában működő Start Plusz, Start Extra vagy Start Bónusz programmal se kombinálhatja az akcióterv elemeit. Neki kell kiszámolnia és eldöntenie, hogy melyikkel jár jobban, akkor is, ha több adókedvezmény érvényesítésére jogosult. A kedvezmény akkor is érvényesíthető, ha az alkalmazott részmunkaidőben dolgozik, de a mértéke arányosan csökken.
Hogyan lehet a rendszert kijátszani? Felvehetünk-e egy pályakezdőt a kedvezmény miatt, hogy utána egyből kirúgjuk? A vonatkozó törvény nem tartalmaz olyan korlátozásokat, amely szerint munkavállaló elesne a kedvezménytől akkor, ha az adott munkakörből kirúg valakit, majd a helyére felvesz egy ugyanolyan dolgozót, hogy ismét bezsebelje ugyanazokat a kedvezményeket, ezért visszaélésekre is bőven akad lehetőség.
Munkahelyvédelmi akcióprogram
2012. január 1-jén indult. A program célja hivatalosan az, hogy a hátrányos munkaerő-piaci helyzetben lévők ne veszítsék el a munkahelyüket, és könnyítsenek a kis- és középvállalkozások működési feltételein. Nehezíti az eredmények értékelését, hogy nem tudni, a munkaadók a jelentkezők kiválasztásánál mennyire veszik figyelembe a járulékkedvezményeket, vagy azt, hogy a jelentkezőnek milyen képességei vannak.