A szegény vidékiek szívták meg a trafikokat

2014.01.06. 11:58
Budapesten a dohányosok csaknem kétharmada elégedett a nemzeti dohányboltok számával és elhelyezkedésével, a községekben élők több mint fele viszont távolról sem az. A boltok megjelenésével változnak a dohányosok fogyasztási szokásai: inkább ritkábban, de nagyobb mennyiségben vásárolnak. A fiatalok dohányzását nem befolyásolja a trafikszabályozás a válaszolók szerint.

A trafiktörvény hozta változások fogyasztói tapasztalatait egy kisebb, 150 fős mintán kutatta a BGF. Ebből az derül ki, hogy a dohányboltok számával és elhelyezkedésével a megkérdezett dohányosok 60 százaléka elégedett, 23 százalék az elégedetlenek aránya. Ugyanakkor a lakhely szerinti megoszlást tekintve a községekből származó dohányosok 55 százaléka elégedetlen, míg a fővárosiak több mint 60 százaléka elégedett. A boltok belső kialakítása a többségnek megfelelő.

A vásárlások gyakorisága szerint a tendencia egyértelműen azt mutatja, hogy ritkábban, de alkalmanként nagyobb mennyiséget vásárolnak a dohányosok, azaz az új kiskereskedelmi hálózat a vásárlási szokásokat is befolyásolja. A hetente vagy ennél ritkábban vásároló fogyasztók körében az elégedettség 70 százalék körül mozog, míg a heti többször vásárlók esetében ez az arány 50 százalék alá esik vissza, a naponta többször vásárlók 56 százaléka pedig már elégedetlen a dohányboltok elhelyezkedésével.

image001.png

A szegények többet költenek dohányárura

A válaszok alapján az átlagos vásárló hetente egy vagy több alkalommal, általában egyszerre egy doboz cigarettát vásárol, 500-1000 forintot hagyva a boltban. A magasabb jövedelemmel rendelkezők inkább hetente egy-egy alkalommal vásárolnak, míg az alacsonyabb keresetűek gyakrabban költenek dohánytermékre. A ritkábban vásárlók egy vásárlás alkalmával átlagosan ugyanannyit költenek cigarettára, tehát a gazdagabbak kevesebbet dohányoznak.

image003.png

Mára a dohánytermékek után a második legkedveltebb fogyasztási cikkek az alkoholos termékek (17 százalék), melyeket az üdítők (10,5 százalék) és a kávé (9,5 százalék) követ. A dohányzók 59 százaléka cigarettán kívül nem vásárol mást a nemzeti dohányboltokban. A nemdohányzók egy kis része (11 százalék) is rendszeresen vásárol a dohányboltokban, értelemszerűen nem dohányárut.

image005.png

A fiatalok szerint nem szorítja vissza a fiatalok dohányzását

Az új hálózat kialakításával a törvény egyik legfőbb célja papíron a dohányzás visszaszorítása volt, különös tekintettel a fiatalokra. Ehhez képest a válaszadók 69 százalék gondolja úgy, hogy ezzel a szigorú tiltással nem lehet huzamosabb ideig a fiatalkorúak dohányzását visszaszorítani.

image007.png

A megkérdezett 19 és 25 év közöttiek 44,8 százaléka, a 26 és 35 év közöttiek több mint a fele gondolja úgy, hogy a nemzeti dohányboltok kialakítása egyáltalán nem befolyásolja a dohányfogyasztást, viszont a 36 és 50 év közöttiek 73 százaléka változásra számít.